Gå til innhold
Hundesonen.no

Rar oppførsel av sprøyte?


Recommended Posts

Tok med en av unghundene til veterinæren for sprøyte i dag, og alt gikk greit helt til veterinæren hadde trukket ut sprøyta (den var helt ute). Da ble det hyling og piping, og bikkja gned seg mot gulvet og klødde seg som besatt. Dette pågikk helt til hun satt i bilen igjen (rundt 10 minutter), og alle andre hunder på vet.kontoret ble oversett glatt. Hverken veterinær, dyrepleier eller vi selv har sett noe sånt før, så jeg lurer på om det er noen som har hatt en lignende opplevelse, og evt. hva dette kan komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Press under huden kanskje? Hannhunden jeg hadde reagerte veldig på vaksine en gang, aldri før og aldri etter, ikke ble han dårlig heller, men 3 min etter vaksinen var satt, vi var på vei ut av klinikken, så setter han plutselig i et voldsomt hyl og det varte en god stund. Sånn type "dette er kjempevondt, jeg dør" hjerteskjærende hyl, holdt på i kanskje et min og var tydelig preget etterpå. Men så gikk det over og ingen andre tegn på noe galt etterpå, og aldri opplevd flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akutt allergisk reaksjon med intens kløe.

Burde hun ikke da fått noen reaksjoner rundt området sprøyta ble satt? For det har hun ikke fått... :ermm:

Sprøyte - som i vaksine? Eller noe annet? Ved ivomec er det for eksempel en helt normal reaksjon, for det klør/svir...

Sprøyte som i abortsprøyte, så ikke hva slags type, men regner med det var Alizin. (gul væske).

Press under huden kanskje? Hannhunden jeg hadde reagerte veldig på vaksine en gang, aldri før og aldri etter, ikke ble han dårlig heller, men 3 min etter vaksinen var satt, vi var på vei ut av klinikken, så setter han plutselig i et voldsomt hyl og det varte en god stund. Sånn type "dette er kjempevondt, jeg dør" hjerteskjærende hyl, holdt på i kanskje et min og var tydelig preget etterpå. Men så gikk det over og ingen andre tegn på noe galt etterpå, og aldri opplevd flere ganger.

Det kan hende, men det gikk ikke så mye som 10 sekunder engang etter sprøyta før hun reagerte, vet ikke hvor lang tid sånne ting tar før det gjør vondt, jeg :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde hun ikke da fått noen reaksjoner rundt området sprøyta ble satt? For det har hun ikke fått... :ermm:

Sprøyte som i abortsprøyte, så ikke hva slags type, men regner med det var Alizin. (gul væske).

Det kan hende, men det gikk ikke så mye som 10 sekunder engang etter sprøyta før hun reagerte, vet ikke hvor lang tid sånne ting tar før det gjør vondt, jeg :huh:

Kanskje det kan klø da, slik som ivomec?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i felleskatalogen at alizin kan føre til smerte ved injeksjonsstedet under eller etter administrering.

Om hun har fått abortsprøyte før er det vel naturlig å tenke allergi, men går ut i fra at hun ikke har det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan klø da, slik som ivomec?

Mye mulig :)

Står i felleskatalogen at alizin kan føre til smerte ved injeksjonsstedet under eller etter administrering.

Om hun har fått abortsprøyte før er det vel naturlig å tenke allergi, men går ut i fra at hun ikke har det? :)

Har ikke oppdaget allergi hos henne, men igjen, hun er ikke mer enn 9mnd gammel, så hun har ikke fått mer enn dhppi tidligere, den reagerte hun ikke på, og man må vel utsettes for noe to ganger før man får en allergisk reaksjon? Vi får se hvordan hun ter seg i morgen, da må hun jo inn på nytt... Det diskuteres høylytt i heimen om snipping av visse hannhunder som må trippelsikres for at de ikke skal ta runder på løpetispene (kjempegøy om de greier å komme seg løs når alle tispene har løpetid og ingen av oss er hjemme...)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig :)

Har ikke oppdaget allergi hos henne, men igjen, hun er ikke mer enn 9mnd gammel, så hun har ikke fått mer enn dhppi tidligere, den reagerte hun ikke på, og man må vel utsettes for noe to ganger før man får en allergisk reaksjon? Vi får se hvordan hun ter seg i morgen, da må hun jo inn på nytt... Det diskuteres høylytt i heimen om snipping av visse hannhunder som må trippelsikres for at de ikke skal ta runder på løpetispene (kjempegøy om de greier å komme seg løs når alle tispene har løpetid og ingen av oss er hjemme...)

Nei, som sagt, smerte ved injeksjonsstedet er en vanlig bieffekt av abortsprøyta, så vil nok tro det ikke er noe mer alvorlig enn det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bruker det ikke å ta ei stund før de får vondt der?

Nei. :) Som jeg har skrevet over her (og som du selv finner om du slår opp i felleskatalogen) kan disse smertene komme allerede under injeksion.

Fra felleskatalogen:

Administrering kan forårsake smerte under og kort tid etter injeksionen, og lokal reaksjon på injeksjonsstedet kan forekomme. Alle lokalreaksjoner er reversible og vil vanligvis forsvinne innen 28 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...