Gå til innhold
Hundesonen.no

Buss fra Bergen til Aksdal


laikamor
 Share

Recommended Posts

Jeg tenker på å reise hjem til Flekkefjord i påska, og jeg har jo Gira med meg. Båten fra Bergen til Stavanger, hvor det var lov med dyr, har jo sluttet å gå, og jeg ser da etter andre alternativ. På kystbussen er ikke hund tillatt.

Pappa kan hente meg i Aksdal (letteste for han er jo Mortavika, så buss til Arsvågen hadde nok vært best). Typen skulle egentlig kjøre meg ned der, men bilen trenger EU-godkjenning, han tør ikke kjøre ned dit uten den i orden. Derfor kan han mest sannsynlig ikke kjøre likevel.

Så nå tenker jeg på muligheten for å ta lokalbusser nedover. Er det mulig? Tenker det sikker tar lang tid men..

På denne siden av første ferje er det greit, her er jeg kjent. Tar bussen inn til byen, så Osbussen til Halhjem. Men, noen som aner hvordan det er med lokalbusser fra Sandvikvåg og nedover? Er det mulig å reise med lokalbusser nedover?

Evt. andre muligheter? Har jo tog, men da går timene fort, må vel om Oslo først, det frister lite. Fly aner jeg ikke hvordan fungerer, men ser ikke før meg å sette Gira i lasterommet. Ikke er hun vandt med bur, og ikke liker hun å være alene, og ikke har jeg bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dato tenker du å reise?

Jeg tror kanskje rute 400 går fra Sandvikvåg til Haugesund. Om den ikke går via Aksdal så kan jeg kanskje være behjelpelig å frakte deg fra Haugesund til Aksdal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dato tenker du å reise?

Jeg tror kanskje rute 400 går fra Sandvikvåg til Haugesund. Om den ikke går via Aksdal så kan jeg kanskje være behjelpelig å frakte deg fra Haugesund til Aksdal :)

Men er ikke det kystbussen?

Tenkte reise neste lørdag, men muligens litt uti uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på det er kystbussen. Har sendt melding med dem hvor jeg har spurt om det er en mulighet å ha f.eks en avgang daglig, eller 1-2busser hvor det er tillatt med hund. Det går visst ikke, de har prøvd før. Grunnen til de sluttet var visstnok at det var så mange allergikere som holdt på å dø, fordi det hadde vært hund på bussen tidligere.

Nå henter muligens pappa meg i Sandvikvåg, da, om ikke jeg finnet noen andre muligheter. Veldig langt for han å kjøre bare for å hente meg, så om noen vet om noen busser skrik gjerne ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtalt at pappa henter meg i Sandvikvåg. Men så kom jeg til å tenke på en ting. Er vel ikke lov med hund inne på ferja? Må vi da stå ute, uansett vær? Eller går det greit å sitte i et hjørne i salongen med hunden?

Jeg har ikke gjort det selv, men min stemor jobber i kiosken der og sier at mange pleier å ta hunder med opp i salongen og sitter langt bak i et hjørne i salongen. Litt der folk stort sett ikke sitter ellers :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort det selv, men min stemor jobber i kiosken der og sier at mange pleier å ta hunder med opp i salongen og sitter langt bak i et hjørne i salongen. Litt der folk stort sett ikke sitter ellers :D

Tror jeg ser ann været. Om det er kaldt og vått å stå ute går jeg heller inn og setter meg. Så går jeg heller ut om jeg får beskjed om det :P

Reist med hund i salongen før, men da to shelties, hvor den ene var valp. Vil tro de småhundene blir lettere akseptert enn en boxer, som jo er en del større :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til de sluttet var visstnok at det var så mange allergikere som holdt på å dø, fordi det hadde vært hund på bussen tidligere.

Merkelig at folk ikke allerede har dødd av å ta tog, båt eller lokalbuss etter at det har vært hund der da! Helt fantastisk unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd reiseplannleggeren på skyss.no ? de styrer nok ikke rutene men det kan jo hende du finner noen aktuelle bussruter..

Jepp, men får bare opp kystbussen fra Sandvikvåg...

@Emilie

Jeg har hvertfall aldri hørt noen med så kraftig hundeallergi. Greit at de med allergi skal tas hensyn til, men er det ikke mulig å gjøre det uten å stenge hundefolk helt ute?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel ikke tog fra Bergen til Stavanger?

Jeg sjekka, det gjorde det, men for en voksen og hund over 40cm ble det nesten 2000kr og tok rundt 12 timer..

evt ta 600 bussen fra bergen sentrum tl halhjem, ta ferja over, å så finne ut hvilken buss som går fra ferjekaien til aksdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekka, det gjorde det, men for en voksen og hund over 40cm ble det nesten 2000kr og tok rundt 12 timer..

evt ta 600 bussen fra bergen sentrum tl halhjem, ta ferja over, å så finne ut hvilken buss som går fra ferjekaien til aksdal.

Ja, for da må jeg ta toget om Oslo eller noe, så det er både tungvindt og dyrt.

Planen nå er å ta 600bussen til Halhjem, også henter pappa meg på andre siden av ferja, i Sandvikvåg. Prøvd å sjekke buss videre til Aksdal, men ser ut som det kun er kystbussen og disse andre ekspressbussene som går, så da er jeg like langt igjen.

Ikke enkelt å reise med hund altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for da må jeg ta toget om Oslo eller noe, så det er både tungvindt og dyrt.

Planen nå er å ta 600bussen til Halhjem, også henter pappa meg på andre siden av ferja, i Sandvikvåg. Prøvd å sjekke buss videre til Aksdal, men ser ut som det kun er kystbussen og disse andre ekspressbussene som går, så da er jeg like langt igjen.

Ikke enkelt å reise med hund altså!

Er nok det jeg også ender opp med å gjøre når hunden kommer i hus og jeg skal hjem til Haugesund ;P Skikkelig tungvindt, men men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok det jeg også ender opp med å gjøre når hunden kommer i hus og jeg skal hjem til Haugesund ;P Skikkelig tungvindt, men men!

Bare fordi jeg skal være hjemme en liten stund pappa kjører den lange veien da. Blir ca 5timer kjøring hver vei for han, bare for å hente meg og Gira. Godt jeg har snille foreldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi jeg skal være hjemme en liten stund pappa kjører den lange veien da. Blir ca 5timer kjøring hver vei for han, bare for å hente meg og Gira. Godt jeg har snille foreldre!

Det er jo kjempe snilt av han!

Mamma må vel kjøre i en times tid for å hente meg, så tiden vil vise om hun gidder det ;P

Har dog noen som kan passe hunden om det ikke går, men vil jo reise med hunden når den først er i hus!

Edit:

Du kan forresten ta båt fra Bergen til stord, evt Ølen om det er nærmere (:

https://skyss.no/Global/Båt%20og%20ferje/1.%20januar%202014/Sunnhordland-Bergen.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempe snilt av han!

Mamma må vel kjøre i en times tid for å hente meg, så tiden vil vise om hun gidder det ;P

Har dog noen som kan passe hunden om det ikke går, men vil jo reise med hunden når den først er i hus!

Edit:

Du kan forresten ta båt fra Bergen til stord, evt Ølen om det er nærmere (:

https://skyss.no/Global/Båt%20og%20ferje/1.%20januar%202014/Sunnhordland-Bergen.pdf

Hvis du tar båt til Ølen så mener jeg at kolumbus kjører fra Ølen til Aksdal :) Før var det i hvert fall lov å ta med hund på de bussene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempe snilt av han!

Mamma må vel kjøre i en times tid for å hente meg, så tiden vil vise om hun gidder det ;P

Har dog noen som kan passe hunden om det ikke går, men vil jo reise med hunden når den først er i hus!

Edit:

Du kan forresten ta båt fra Bergen til stord, evt Ølen om det er nærmere (:

https://skyss.no/Global/Båt%20og%20ferje/1.%20januar%202014/Sunnhordland-Bergen.pdf

Ååh, det visste jeg ikke. Skal sjekke litt nærmere opp i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, det visste jeg ikke. Skal sjekke litt nærmere opp i det!

Orker ikke lese hele tråden, fant du en løsning? Når skal du dra? Mot litt bensinpenger kan jeg sikkert ta en kjøretur til Aksdal fra Sandvikvåg, jeg. :) Eventuelt er det like greit å ta båt fra Bergen til Stord, der vet jeg de er greie og slipper deg innenfor døren om det er ruskevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...