Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Cavalier-tispen min på snart tre år begynner å legge på seg mer enn det jeg tror er bra... Vet denne rasen har lett for å gjøre det, men samtidig syns jeg hun er ung, i mye aktivitet og spiser lite. Hun blir litt sånn tung når vi går skogsturer, når hun er lettere er hun mye mer spretten, og ser ut til å ha det bedre.

Hun får 100 gram Royal Canin Cavalier hver dag (som ikke er mye?), pluss litt godbiter. Er det noe jeg kan endre med hva jeg gir henne av mat som gjør at det blir magrere, men samtidig næringsrikt? Ta vekk litt for og gi henne mager fisk osv?

PS: er det mulig en hund kan legge på seg i en "depresjon"? Foreldrene mine har passet henne i tre mdn. De har gitt henne nok mosjon og ikke for mye mat. Så skjønner ikke hvorfor hun legger på seg...

Skrevet

Hvis hun legger på seg så får hun faktisk for mye mat, selv om det ser lite ut. Hvor mye godbiter får hun, og hva får hun? For en liten hund som en cavalier utgjør faktisk en liten ostebit eller to ganske mye. Jeg ville redusert fôrmengden og kuttet ut godbitene. Hvis hun får godbiter en dag så ville jeg gitt mindre hundemat den dagen.

Det føles veldig strengt ut der de ser på deg med store sørgmodige øyne, men det er for deres eget beste.

Guest Jonna
Skrevet

100 gram er faktisk litt.

Mine som er ganske aktive får ca 250 gram for dagen. De veier 15-16 kg.

Mer mosjon og mindre mat. Selv så halvverer jeg mengden mat om jeg føler mine blir kompulente og øker litt igjen (men ikke fullt) når de kommer i det holdet jeg vil ha de i.

Skrevet

Du kan jo gi annen mat, om det er veldig nødvendig for deg at hun får samme mengde, men 100 gram er ikke så lite, så du kan nok helt uten problem ta av litt av rasjonen. Viss ikke så er det jo mer(eller mer intensiv) trim som gjelder.

Skrevet

Mindre mat, mer mosjon :)

Signerer denne og alle andre med samme tanke.

PS: er det mulig en hund kan legge på seg i en "depresjon"? Foreldrene mine har passet henne i tre mdn. De har gitt henne nok mosjon og ikke for mye mat. Så skjønner ikke hvorfor hun legger på seg...

Det hørtes ut som om hun har fått mer mat enn de kanskje har tenkt over. Husk at en liten matrest her og der kan bli endel på en så liten hund, kanskje har hun slikket ren tallerkener osv.

Mosjon er jo også ganske forskjellig, en times rusling langs asfalt kontra 1 time løsløping i skogen f.eks.

Skrevet

Man kan ikke tenke gram og sammenligne raser sånn, så hvor mye andre hunder får er faktisk helt irrelevant.

Men summa summarum så har hunden for høyt næringsinntak i forhold til hva den forbrenner om den legger på seg. Om du synes det er lite volum på maten så kan hun få f eks gulrot i tillegg, da det går rett gjennom.

Skrevet

Synes du skal prøve ut mer mosjon eller kanskje annerledes mosjon, Jeg synes ikke det å gi mindre mat er den riktige måten å slanke noen på når mengdene er godt innenfor grensene.

Det er ikke lurt å gi mindre mat om du skal øke treningsmengden for du gir på ingen måte for mye mat, Ikke før du ser hvilken effekt økt mosjon gir på hunden din og mindre godbiter.

Evt som du sier å bytte mat kan være aktuelt, De fleste merkene har vektkontrollfôr.

Skrevet

Om hun fremdeles ikke blir slankere med mindre mat og mer mosjon ville jeg tatt en blodprøve for sjekke stoffskiftet. Forrige hunden min ( Englesk Setter) som var veldig små spist la plustelig på seg mye tross i mye mosjon og lite mat. Da var det lavt stoffskifte.

Skrevet

Og Khela på 2,5kg får rundt 60g vom og hundemat + godis :P Men hunder er forskjellige, for er forskjellig, trim er forskjellig.

Jeg ville økt mosjonsmengden før jeg gjorde noe med maten.

• Like 1
Skrevet

Nå så jeg faktisk akkurat at det kommer litt veske ut av pattene hennes, og det er ca 6 uker siden løpetid.

Er vektoppgang normalt for innbilt svagerskap?

Skrevet

Ja, er du sikker på at hun ikke har vært med hanhund? Men noen inbilske legger på seg ja, og får væske/melk.

Hvilke gobiter bruker du? Er hun glad i mat? Kan du gi tørrfor som gobiter? Eller gå over til magre gobiter?

Skrevet

Var en tur hos dyrlegen, hun er inbilt ja! Så det var veldig godt å få svar på :-) Hun har jo godt opp 0,8 kilo! Så regner hun er tilbake på vanlig vekt etter noen uker uten store endringer i for!

Masse takk for svar!:-)

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...