Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Siden vi nå har kjøpt oss større hus og skal pusse opp hele så får vi veldig stor plass. Vi har flere rom som ikke er blir brutk med det første(før vi får barn i hvert fall) og 2 store stuer. Vi har også 4,4mål tomt og selv om en god del av det ikke er brukbart så har vi stor plass på utsiden for det om :) Både stor terasse og gressplen.

Dyremenneske som jeg er så skulle jeg helst hatt et dyr av hvert slag men har funnet ut at min kapasitet kun holder til 2 hunder og 2 katter året rundt. En kanin er noe jeg kunne tenkt meg men det får bli på sikt. Selv om kapasiteten stopper opp med 2 hunder og 2 katter på heltid så er jeg veldig åpen for å passe andre dyr i perioder også. Kan passe hund også frem til vi får hund nr.2 og den kommer ikke før i slutten av året eller neste år. Da må jeg se ann den nye hunden før jeg tar på meg pass av hund.

Alt av smådyr passet jeg gjerne i perioder. Kaniner, marsvin, fugler, hamster +++ :) Har hatt kaniner før, hamster og chinchila. Det kan jeg tilby er at dyret kan bo med oss i stuen eller kun være i stuen med oss når vi er hjemme eller flere timer til dagen for selskap og aktivitsering og kos. Alt etter hva eier vil og selvsakt hvordan dyret er. Blir det fort stresset av ting som skjer, hunder el. så er det kanskje best å være med oss når vi er tilstede og kan sette det bort når det blir for mye for dyrets del. Litt etter hvilket dyr det er så ser jeg for meg at det kan være lurt å sette det på et rom og stenge av når vi ikke er hjemme siden vi har 2 katter og 1 hund. Hunden er veldig snill med alt av dyr men er litt mer skeptisk til katten :) Er det er dyr som tåler å være ut så kan jeg tilby alt fra minutter til flere timer om dagen ute alt etter hva dyret tåler og er vandt med. En kanin kan feks få stå ute å spise gress i mange timer på godværdager. Dyrene får også lov å være ute av buret inne hos oss men er det fugler så må jeg ha litt opplæring med akkurat det for det har jeg lite erfaring med men kattene blir selvsakt satt ut hvis smådyr skal få være løse sammen med oss noen timer :)

Ellers så jobber mannen hver dag og jobber mye overtid så han er ikke hjemme på dagen men er hjemme stort sett hele kveldene hele uken. I helgene er vi stort sett hjemme en av oss hele tiden. Jeg er hjemme mye i ukedagene. Får turnusen min nå etter hvert men det er snakk om 2 døgnvakter i uken + kanskje 1 7timers vakt. Døgnvaktene mine havner ofte i helgen så da er det bare snakk om kanskje 1 dag i uken der det ikke er folk hjemme fra 06-16.00ca men det er alltid noen innom huset på disse dagene for å lufte hunden og det er somregel min mor, søster eller tante og disse er vandt med dyr og vil selvsagt sjekke alle dyrene når de er innom. Jeg er gjerne borte noen timer på formiddagen de fleste dagene på tur eller trening med hunden.

Tror jeg har fått med alt nå :) Vi holder til i Egersund som er 1 time sør for stavanger. Reiser relativt ofte inn til Stavanger og min samboer jobber der inne så vi kan også være behjelpelige med levering ol. men hadde selvsagt vært koselig om dere ville levert dyret sånn at dere fikk se hvor vi bodde og hvordan dyret vil ha det når dere er borte :)

Er det noe mer du/dere lurer på eller er dette av interesse så ta kontakt på PM

- Arielle

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...