Gå til innhold
Hundesonen.no

PROS/CONS med injeksjon vs medisinering


Gjest
 Share

Recommended Posts

Nå har vofsen min gått på NSAIDs (?) i ca 1,5-2 år. Dyrelegen mener at det er hardt for kroppen og at vi bør vurdere å gå over til cartrophen-injeksjoner.

Hun fungerer veldig bra på tabelettene hun får, men jeg er redd for nyrer/lever. Et bytte blir da kun for å "redde" disse organene.

Er dette en reell bekymring, jeg har?

Når det var gått 1 år begynte hun å få problemer med analkjertlene, noe hun aldri hadde før hun begynte på medisinen. Så de har jo utvilsomt negative effekter utover den gunstige smerte/betennelsesdempende lindringen.

Hun får i hovedsak tabeletter for å forhindre nydannelse av forkalkninger. Men også for evt. smertelindring.

Vil cartrophen være en mer "snill" måte å forhindre det samme på, uten at det er så hardt på nyrer/lever?

(Dekker agria cartrophen-injeksjoner?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrelegen mener at det er hardt for kroppen og at vi bør vurdere å gå over til cartrophen-injeksjoner.

Hvis dyrlegen anbefaler å gå over til injeksjoner, og du er bekymret for hva som skjer om du ikke gjør det, ville jeg byttet. Utover det har jeg ingen peiling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke fordeler ulemper egentlig, for vi hadde ikke noe alternativ da det ble prøvd. Men man er jo ikke garantert samme effekt av injeksjonene som av pillene - husker jeg riktig når meg mener at det er onsior dere bruker? På en måte så er det jo bare å prøve og gå tilbake til piller om injeksjonene ikke fungerer. Hvordan blir forskjellen prismessig?

Gjensidige dekket det mener jeg, men vet ikke med agria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten er det umulig å si noe om på forhånd, det er veldig indivuduelt. Noen har veldig god effekt av piller, og ingen/lite av injeksjoner, mens andre er det omvendt, og noen har rett og slett samme effekt. Kahlo min foreksempel responderte veldig bra på metacam, ikke i det heletatt på rimadyl, og bare middelmådig på onsior. Hun hadde null effekt av cartrophen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I følge felleskatalogen er det ingen indikasjoner på at Cartrophen har langtids skadelig effekt på lever / nyrer. Det er selvfølgelig større fare for abcesser og arrdannelser ved injeksjoner fremfor tabletter, men det antar jeg at er av underordnet betydning så lenge veterinæren er den som utfører injeksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...