Gå til innhold
Hundesonen.no

HD/AD - behandlingsmåte


Recommended Posts

Hei!
Jeg vil egentlig bare dele litt erfaringer, samt informere litt om behandlingsmetoden ikke mange kanskje har hørt om

Min sankt bernhard har sterk grad AD og middels grad HD. Han var veldig utsatt, haltet mye og klarte nesten ikke gå en periode. Vi fikk midlertidig Rimadyl smertestillende tabletter, noe som kun fungerte en liten stund.

Et halvårs tid senere begynte vår dyrlege å praktisere en medisin som heter Cartrophen Arthropharm, en injeksjonsvæske som senker nivåene av metalloproteinaser i brusk og øker nivåene med vevshemmere av metalloproteinase (TIMP), og beskytter innholdet av proteoglykan og forhindrer degradering av bruskmatriks.

Denne medisinen var ikke mye utprøvd i Norge, men jeg måtte bare prøve..
Den første behandlingen var 1 sprøyte i uken, i en måned. Etter dette gikk vi ned på en sprøyte hver 14. dag, deretter 1 sprøyte hver 3. uke og nå holder det med 1 sprøyte hver 4-5 uke :)
Etter den aller første sprøyten merket det seg en STOR forskjell! Siden da har hunden vært 100% frisk, og ikke angret en eneste dag siden!
Som jeg vet, er det ikke alle dyrleger som praktiserer denne typen medisin. Men om man har en hund men HD/AD så er det absolutt verdt å dra til en dyrlege som gjør.
Denne medisinen er heller ikke spesielt billig, (vel, hvertfall ikke når hunden veier 90 kg) tror jeg betaler rundt 7-800 per sprøyte. Det var jo såklart sårt i pengboken den første måneden.. :ahappy:
Jeg var iallefall overlykkelig den dagen jeg fikk høre om denne behandlingsmåten, så jeg synes andre som kanskje har samme problem også fortjener å vite at denne fantastiske medisinen finnes! :)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Jeg skal høre med dyrlegen min angående det. Frøkena her har startet halte sånn på en fot,selv om var fri da ble røntget som ung er det sikkert forkalkninger nå. Vi prøver litt av hvert for tiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er greit for TS at jeg skriver dette i denne tråden, så vil jeg også tipse om metacam hvis man har en hund (eller katt) med så store forkalkninger at det er lite annet å gjøre.

Vi hadde en eldre katt som hadde forkalkninger i ryggraden. Hun levde fint med det noen år uten noen medisiner, men ble etterhvert som hun ble eldre så dårlig at hun til slutt kun lå under sofaen hele dagen, kom bare frem en times tid for å spise og gå på do og gikk og la seg igjen.

Vi så jo at dette ikke var noe liv, så som en siste mulighet så tok jeg en runde på nett for å se om det var noe vi kunne gjøre. Det var da jeg leste om metacam. Dagen etter tok jeg kontakt med dyrlegen og fikk kjøpt medisinen. Jeg ga henne en dose og den kvelden løp hun på stuegulvet og lekte for første gang på mange år.

Livet hennes ble forlenget med 2-3 år pga metacamen som hun gikk på daglig. Metacam er hardt på nyrene, og det endte med at vi måtte avlive henne pga alvorlig nyresvikt, men uten medisinen hadde vi måtte avlive henne flere år før. Så for hunder med forkalkninger hvor det ikke er noe annet å gjøre, så vil jeg tipse om å prøve metacam (men vær obs på at du bruker riktig dose, har vært noe om det i media i det siste).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å lese at han responderer så bra på cartrophen!

Men jeg har ikke intrykk av at det er vanskelig å få tak i? Eller få veterinærer som bruker det? Selv her, og vi bor i gokk, så var det lett tilgjengelig. Desverre hadde det minimal eller ingen effekt på min hund, men det var absolutt verd å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så godt å lese at han responderer så bra på cartrophen!

Men jeg har ikke intrykk av at det er vanskelig å få tak i? Eller få veterinærer som bruker det? Selv her, og vi bor i gokk, så var det lett tilgjengelig. Desverre hadde det minimal eller ingen effekt på min hund, men det var absolutt verd å prøve.

Det har blitt ganske vanlig de siste åra ja :) Ikke bare på hunder med HD, men også andre forkalkningger. Jeg kjenner flere det ikke har hatt noen effekt på, men det er virkelig verdt å prøve, for de det har effekt på hjelper det ofte veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris : ja metacam fungerte veldig bra på forrige hunden min også ( Engelsk Setter) med sterk hd. Gikk på det fra var 7 år til måtte avlives litt over 12 år. Hun var heldig for etter brukt det så lenge ble det ingen andre bivirkninger på hun. Tenkte prøve det på hun her om ingen timg annent fungerer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker cartrophen på min eldste. (middels hd med forkalkninger) Har kjørt en kur ca en gang i året og ser stor effekt. Begynner med kur når det begynner å bli kaldt (okt-november) når jeg ser hun blir litt stiv og støl. Allerede etter første injeksjon ser jeg stor bedring.

Cartrophen er gull verd for veldig mange hunder :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Hei,

Vet noen om medisin er å foretrekke fra tidlig alder uavhengig grad av HD? (For å forebygge forkalkninger bl.a.) Vært til flere dyreleger, men alle sier forskjellige ting da det virker som at dette teamet er litt omdiskutert. Har en Cockapoo på 2 år med HD - grad er ikke satt enda, men hunden har dessverre allerede symptomer som f.eks halting på den ene foten. Er det da for tidlig å starte med medisinering eller vil tidlig oppstart forlenge livet hennes?

Vil gjerne høre deres erfaringer og opplevelser rundt dette. Tusen takk for svar på forhånd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...