Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det er noen i dette forumet som har eller har hatt en hund av blandingsrasen Bishon Frise og Cairn Terrier?

Jeg har en på 10 måneder og skulle gjerne kommet i kontakt med noen som har samme rase da det hadde vært fint med noen som kan denne blandingen og som jeg kan stille noen spørsmål til :)

Takk for svar!

Legger ved et bilde av han (Dexter)

post-13104-0-36966700-1395407756_thumb.j

Skrevet

Herremin for en søt liten tass :wub: Og jeg er sikker på at noen her inne kan svare deg på det du lurer på, uavhengig om de har/har hatt samme blanding som deg. Det finnes mange dyktige og kunnskapsrike folk her inne, så jeg foreslår at du bare spør om det du lurer på :)

Skrevet

Herremin for en søt liten tass :wub: Og jeg er sikker på at noen her inne kan svare deg på det du lurer på, uavhengig om de har/har hatt samme blanding som deg. Det finnes mange dyktige og kunnskapsrike folk her inne, så jeg foreslår at du bare spør om det du lurer på :)

Takk for svar! : D

Er kanskje et litt vanskelig spørsmål om man ikke har hatt denne blandingen selv eller uten å se hunden, men lurer på om han må klippes eller nappes. Vet at cairn terriere skal nappes men siden han også er bishon frise lurer jeg på om jeg kanskje kan klippe han selv eller om jeg må til en hundesalong for å få han nappet. Ringte en hundesalong i Oslo og de skulle ha 1200 kr, noe jeg syntes var litt dyrt (uten at jeg vet hva som er vanlig å betale).

Skrevet

Nå kan jeg ikke med noen av rasene, men for mitt utrente øye ser det ut som han bør nappes.. Hadde han vært "klipperase" hadde han grodd godt igjen nå som 10 mnd gammel vil jeg tro.

Skrevet

Det er nok uansett ikke noe som vil være likt for alle av den blandingen, da de nok kan arve både det ene og det andre eller noe i mellom. Men noen som er gode på pelstyper og stell av de forskjellige kan sikkert svare deg, uavhengig av hvilken rase de har selv :) Selv har jeg ikke peiling så kan ikke hjelpe.

Skrevet

Jeg har ikke så mye peiling på pelsstell, men har noe erfaring med det. Utifra bildet så vil jeg tro at noen deler skal nappes, men at noe kan klippes også. Ser ut som ryggen kan nappes hvertfall, men at hvertfall hodet og ører (mulig også bein) kan klippes. Men det er jo veldig vanskelig å si hva du burde gjøre uten å kjenne på pelstypen hans først. Som Synnøve sier så hadde han nok vært en gjengrodd pelsball hvis pelsen hadde vært mer lik bichon frise-pelsen som må klippes. Men igjen så ser han jo mer ut som en terrier rundt snuta. Så det er nok ikke så lett å gi tips om hva du burde gjøre :P

Jeg vet dessverre ikke om noen gode hundefrisører i Oslo, men jeg vil nok anbefale deg å dra til hundefrisør nå første gangen som kan gi deg tips og råd for hvordan du skal stelle pelsen hans. Så kan du heller gjøre pelsstellet selv etter det. Det er ikke så lett med blandinger fordi de har stor variasjon i pelstype og kvalitet, så jeg ville nok overlatt bestemmelsen over om du skal klippe eller nappe til noen som har litt mer peiling og som faktisk kan kjenne på pelsen og se hunden i virkeligheten :)

Men veldig bra at du ønsker å stelle pelsen hans på riktig måte :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...