Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergi?


Amig0
 Share

Recommended Posts

Nei det går ikke. Som med hun jeg hadde. Hun var allergisk mot ALT unntatt kylling. Skulle jeg ha prøvet meg frem hadde hun vært død lenge før vi hadde funnet ut hva. I tillegg til mat var hun allergisk mit alle typer midd og støv osv. Vevsprøver viste dette og dermed kunne vi starte behandlinger. Nå ble nå hun dødssyk likevel, til tross for behandling, (etter en periode med noe forbedring), men det hadde med alvorlighetsgrad å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er enig i at man bør ta nødvendige tester. Men akkurat her blir jeg litt forvirret over utsagnet ditt. For ren kylling er vel det de aller fleste anbefales å starte med, når de bruker elimineringsmetoden, rett og slett fordi kylling er noe mange tåler. I såfall hadde dere jo hatt hunden på et for den tålte, og merket at den reagerte så snart andre ting ble introdusert. Man tester jo ikke i hytt og gevær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøve aller først (jeg skjønner ikke hvorfor noen vil "pine" en hund gjennom elimineringsdietter i flere mnd først, en hund er oftere allergisk mot ting enn mot mat) man kan gjerne drive med elimineringsmetoden samtidig som man venter på svar på blodprøven. Og disse nåtidens blodprøver skal være ganske sikre og gi en god pekepinn på hva hunden er allergisk mot. Så setter man inn tiltak når man har fått svar på den, er det lagermidd fryser man enten tørrföret eller förer rått f.eks. Er det støvmidd vasker og støvsuger man ofte f.eks, er det pollen og gress lar man ikke hunden være uten i hagen rett etter gressklipping f.eks.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man bør ta nødvendige tester. Men akkurat her blir jeg litt forvirret over utsagnet ditt. For ren kylling er vel det de aller fleste anbefales å starte med, når de bruker elimineringsmetoden, rett og slett fordi kylling er noe mange tåler. I såfall hadde dere jo hatt hunden på et for den tålte, og merket at den reagerte så snart andre ting ble introdusert. Man tester jo ikke i hytt og gevær. :)

Hun reagerte også på støv, midd med mer. Så hun ble ikke FRISK av å kutte ut alt annet enn kylling. Hun ble et lite hak bedre. Men aldri frisk.

Og mange mener kylling er blandt det som hunder oftest reagerer på. Så der strides de lærde tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Blodprøve aller først (jeg skjønner ikke hvorfor noen vil "pine" en hund gjennom elimineringsdietter i flere mnd først, en hund er oftere allergisk mot ting enn mot mat) man kan gjerne drive med elimineringsmetoden samtidig som man venter på svar på blodprøven. Og disse nåtidens blodprøver skal være ganske sikre og gi en god pekepinn på hva hunden er allergisk mot. Så setter man inn tiltak når man har fått svar på den, er det lagermidd fryser man enten tørrföret eller förer rått f.eks. Er det støvmidd vasker og støvsuger man ofte f.eks, er det pollen og gress lar man ikke hunden være uten i hagen rett etter gressklipping f.eks.

Er en hund så hardt rammet at det er på nærheten til pining av hund, settes hunden såklart på medisinering først og fremst.

Forstår faktisk ikke hva det er du mener, hvor lang tid tar det ikke å få svar på prøvene, da? Det vanligste er vel å sende inn til Baddakys såvidt jeg har forstått, og regner med det tar hvertfall noen uker det og.

Å starte med en proteinkilde hunden ikke har blitt utsatt for tidligere, som elemineringsmetoden burde gå ut på, er rimelig sikker. Dvs. er det garantert at det IKKE er den maten som har fått hunden til å reagere frem til nå som man starter med. Såklart kan hunden være allergisk mot den (attpåtil), men dersom ikke, merker man jo fort en bedring på hunden om det er snakk om fôrallergi.

Gjør man ikke det, hadde jeg alt her tatt utgangspunkt i at midd er problemet faktisk, og sett om både skylling/bading av hund sammen med strengt regime i hjemmet, og hvor hunden ligger, hjalp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en hund så hardt rammet at det er på nærheten til pining av hund, settes hunden såklart på medisinering først og fremst.

Forstår faktisk ikke hva det er du mener, hvor lang tid tar det ikke å få svar på prøvene, da? Det vanligste er vel å sende inn til Baddakys såvidt jeg har forstått, og regner med det tar hvertfall noen uker det og.

Å starte med en proteinkilde hunden ikke har blitt utsatt for tidligere, som elemineringsmetoden burde gå ut på, er rimelig sikker. Dvs. er det garantert at det IKKE er den maten som har fått hunden til å reagere frem til nå som man starter med. Såklart kan hunden være allergisk mot den (attpåtil), men dersom ikke, merker man jo fort en bedring på hunden om det er snakk om fôrallergi.

Gjør man ikke det, hadde jeg alt her tatt utgangspunkt i at midd er problemet faktisk, og sett om både skylling/bading av hund sammen med strengt regime i hjemmet, og hvor hunden ligger, hjalp på.

Det vanligste er ikke å sende inn til Baddakys, det er like vanlig å ta en Spot test som sendes til Tyskland eller England. Tar ca 3-4 uker å få svar. Man kan jo ikke starte med medisinering hvis man er på elimineringsdietten, så for meg så kommer blodprøve i første rekke, så kan man samtidig begynne med elimineringsdietten også kan man starte med medisinering når blodprøven har kommet tilbake (hvis den kommer tilbake positiv, hvis den er negativ må man bare fortsette med elimineringsmetoden)

Red: Du får det til å høres så eklelt ut med eliminerings metoden, bare prøv ditten og datten så ser du fort om det funker. Det er nok ikke helt sånn det fungerer, det tar tiiid, lang tid. Og det er fryktelig kjedelig å se på at hunden klør seg mens du prøver det ene proteinet etter det andre. Så derfor blodprøve først (samtidig med dietten) for det er fryktelig kjedelig å ha brukt 6 mnd på en diett når hunden har støvmidd allergi liksom :P

Endret av Stine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er ikke å sende inn til Baddakys, det er like vanlig å ta en Spot test som sendes til Tyskland eller England. Tar ca 3-4 uker å få svar. Man kan jo ikke starte med medisinering hvis man er på elimineringsdietten, så for meg så kommer blodprøve i første rekke, så kan man samtidig begynne med elimineringsdietten også kan man starte med medisinering når blodprøven har kommet tilbake (hvis den kommer tilbake positiv, hvis den er negativ må man bare fortsette med elimineringsmetoden)

Red: Du får det til å høres så eklelt ut med eliminerings metoden, bare prøv ditten og datten så ser du fort om det funker. Det er nok ikke helt sånn det fungerer, det tar tiiid, lang tid. Og det er fryktelig kjedelig å se på at hunden klør seg mens du prøver det ene proteinet etter det andre. Så derfor blodprøve først (samtidig med dietten) for det er fryktelig kjedelig å ha brukt 6 mnd på en diett når hunden har støvmidd allergi liksom :P

litt ot, men hva er ca pris på en allergitest? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det vanligste er ikke å sende inn til Baddakys, det er like vanlig å ta en Spot test som sendes til Tyskland eller England. Tar ca 3-4 uker å få svar. Man kan jo ikke starte med medisinering hvis man er på elimineringsdietten, så for meg så kommer blodprøve i første rekke, så kan man samtidig begynne med elimineringsdietten også kan man starte med medisinering når blodprøven har kommet tilbake (hvis den kommer tilbake positiv, hvis den er negativ må man bare fortsette med elimineringsmetoden)

Red: Du får det til å høres så eklelt ut med eliminerings metoden, bare prøv ditten og datten så ser du fort om det funker. Det er nok ikke helt sånn det fungerer, det tar tiiid, lang tid. Og det er fryktelig kjedelig å se på at hunden klør seg mens du prøver det ene proteinet etter det andre. Så derfor blodprøve først (samtidig med dietten) for det er fryktelig kjedelig å ha brukt 6 mnd på en diett når hunden har støvmidd allergi liksom :P

Og du får det til å høres så enkelt ut med å bare teste, og så fungerer det alltid. Jeg velger å stole på han veterinæren som faktisk eier flere steder i tillegg til det jeg har hørt fra flere andre, om at det IKKE alltid er så enkelt, og at han ikke anbefaler det, men denne metoden hvertfall først. Allergi er som regel ikke bare-bare uansett.

Som sagt, blir ikke hunden bedre etter første kilde (som hunden aldri skal ha vært utsatt for tidligere), burde man allerede her ta tiltak for å redusere midd, både i hjemmet og maten til hunden, for å se om det gir bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener hun skal bytte dyrlege osv; det er helt vanlig prosedyre å utelukke fôrallergi først, før man tar blodprøver for å lete etter andre allergiårsaker som f.eks støvmidd og pollen. Selvfølgelig vil man utelukke demodex aller først, men denne har ofte typiske mønstre/områder den angriper på kroppen, og stemmer ikke dette med pasienten er det ikke alltid nødvendig å ta et hudskrap.

Du skriver at du byttet til et annet fôr, og at kløen forsvant mens hunden fikk kortison. Det er nettopp det kortisonen gjør, den demper kroppens allergiske reaksjoner og fjerner derfor symptomene. Når kuren er over, kommer kløen tilbake - dessverre. All ros og creds til dere som råforer eller fôrer med vom&hundemat. Jeg tror at mange hunder drar god nytte av dette. Men har du en hund som man mistenker fôrallergi hos, bør man gjennomgå en eliminasjonsdiett for å få dette stadfestet/avkreftet. Kylling er den hyppigste proteinkilden som forårsaker allergi.

Fôret som selges hos dyrlegen er blitt produsert i en egen fabrikk, på et annet sted enn resten av tørrfôret. Det inneholder hydraliserte proteiner (kjemisk nedbrutt) som er så små at kroppen ikke reagerer på de, eller en eksotisk proteinkilde som f.eks catfish fra afrika/sør amerika. Med mindre du starter import av eksotisk fisk, og tilbereder dette et annet sted enn i ditt eget kjøkken, vil du ikke klare å produsere tilsvarende hundemat hjemme.

Det tar 6-8 uker etter fôrskifte, før alle kroppens celler er påvirket og du dermed kan se et resultat på hud og pels. I den perioden er det derfor viktig at hunden kun får dette fôret og ingen godbiter eller annet snacks, eller har mulighet til å snappe til seg noe den finner på tur. Ser du ingen endring i kløen etter 8 uker, vil dyrlegen starte en mer grundig utredning for å finne årsaken til kløen. :) Dette er bare fordi utvidet allergiscreening er DYRT, og fôrallergi er den enkleste allergien å behandle. Hvis du ønsker å bruke mange tusen på blodprøver med det samme, så kan du selvfølgelig gjøre det samtidig som du starter på dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun reagerte også på støv, midd med mer. Så hun ble ikke FRISK av å kutte ut alt annet enn kylling. Hun ble et lite hak bedre. Men aldri frisk.

Og mange mener kylling er blandt det som hunder oftest reagerer på. Så der strides de lærde tydeligvis.

Har du mulighet til å sende meg en pm med navn på veterinæren som tar disse biopsiene? Vil gjerne høre mer. Foreleseren på NVH som foreleser om allergi kunne ikke gi svar på hvordan de fungerer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener hun skal bytte dyrlege osv; det er helt vanlig prosedyre å utelukke fôrallergi først, før man tar blodprøver for å lete etter andre allergiårsaker som f.eks støvmidd og pollen. Selvfølgelig vil man utelukke demodex aller først, men denne har ofte typiske mønstre/områder den angriper på kroppen, og stemmer ikke dette med pasienten er det ikke alltid nødvendig å ta et hudskrap.

Du skriver at du byttet til et annet fôr, og at kløen forsvant mens hunden fikk kortison. Det er nettopp det kortisonen gjør, den demper kroppens allergiske reaksjoner og fjerner derfor symptomene. Når kuren er over, kommer kløen tilbake - dessverre. All ros og creds til dere som råforer eller fôrer med vom&hundemat. Jeg tror at mange hunder drar god nytte av dette. Men har du en hund som man mistenker fôrallergi hos, bør man gjennomgå en eliminasjonsdiett for å få dette stadfestet/avkreftet. Kylling er den hyppigste proteinkilden som forårsaker allergi.

Fôret som selges hos dyrlegen er blitt produsert i en egen fabrikk, på et annet sted enn resten av tørrfôret. Det inneholder hydraliserte proteiner (kjemisk nedbrutt) som er så små at kroppen ikke reagerer på de, eller en eksotisk proteinkilde som f.eks catfish fra afrika/sør amerika. Med mindre du starter import av eksotisk fisk, og tilbereder dette et annet sted enn i ditt eget kjøkken, vil du ikke klare å produsere tilsvarende hundemat hjemme.

Det tar 6-8 uker etter fôrskifte, før alle kroppens celler er påvirket og du dermed kan se et resultat på hud og pels. I den perioden er det derfor viktig at hunden kun får dette fôret og ingen godbiter eller annet snacks, eller har mulighet til å snappe til seg noe den finner på tur. Ser du ingen endring i kløen etter 8 uker, vil dyrlegen starte en mer grundig utredning for å finne årsaken til kløen. :) Dette er bare fordi utvidet allergiscreening er DYRT, og fôrallergi er den enkleste allergien å behandle. Hvis du ønsker å bruke mange tusen på blodprøver med det samme, så kan du selvfølgelig gjøre det samtidig som du starter på dietten.

Jeg er enig i alt det du sier, men jeg mener dyrlegen burde sett nøyere på hunden før han bare bad meg om å skifte fôr. Han hadde hovne øyne (noe jeg ikke la merke til da, men som synes på bilder fra den tiden).

Ang. elimineringsmetoden, så ville jeg tro at det å gå fra vom & laks til kylling , ville vise om det var laks han reagerte på? Jeg er klar over at kylling er " en jævel" :P.

Nå har det gått 2 uker siden vi var hos dyrlegen (får kanskje i morgen?! :o ) og han klør fremdeles bittelitt, men da smått under armene, på hals og litt i øynene, men jeg ser helt klart en forskjell på 2 uker (ettersom han ikke har noen sår / rifter / hevelser etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dyrlegen jeg har nå , har spesialisert seg på hudsykdommer - Aktiv dyreklinikk på Åneby (Nittedal).

Fikk svar av dyrlege nå, og testene (blodprøver og allergitester) slår ut på noen typer gress og trær, noen typer ugress, husflue og kakerlakk, bygg, kylling, gulrot, mais, svin og lam. Siden han reagerer på kylling og svin, så er det ikke rart han reagerte på Vom og hundemat med laks (inneholder svin) og 100% kylling - vitaminisert..

Så heretter blir det bare tilrettelegging som bare det, deriblandt (selvfølgelig) skifte av fôr :thumbsup:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...