Gå til innhold
Hundesonen.no

Hu + han i løpetida


tm100017
 Share

Recommended Posts

Jeg har ei 3 år gammel tispe, og har for en uke siden ca. tatt på meg hundepass fram til sommeren, en 2 år gammel hanhund.

Jeg kan litt om løpetid når det kommer til tisper, men når en hannhund blir innblandet så vet jeg dessverre ikke så mye, og jeg begynte å tenkte på dette da løpetidtrusa til Bella var vippet til siden imorgen da vi våknet (dette har skjedd flere ganger etter en lang natt søvn også, uten hanbikkje i huset). Uansett, tankene svirrer, selvom jeg er ganske sikker på at det ikke har skjedd noe da de har sovet i hver sin seng 1 meter fra meg og samboeren, men de har klart å bytte seng uten at jeg har våknet, kan det ha skjedd noe annet? Har satt klart et bur nå for å si det sånn =P

Bella fikk løpetid onsdagen/torsdagen (hvertfall da hun begynte å blø), når kan tisper bli drektige? Før under eller etter den blodige løpetiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dem adskilt når du sover og ikke kan følge med på dem, ha dem på hvert sitt rom, del av med grind, ha den ene i bur osv.

Tror ikke det er noen fare nå, men man kan jo aldri vite. Hvis de sover på samme rom nå, og hannhunden ikke reagerer særlig på henne, og hun ikke byr seg frem, tror jeg ikke du skal være så bekymret. Bare pass på bedre heretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk =) hehe ja buret er satt fram for å si det sånn. As we speak så ligger de tett i tett inntil hverandre på sofan, så virker ikke som hun byr seg eller at han reagerer skikkelig. Men i løpet av de 4-5 dagene hu har løpetid så har han prøvd seg litt, mest snusing men også et par ganger hvor han har hoppet, men det varte kanskje 1 sekund eller 2 før jeg avbrøt han. Og dette var mer på siden av henne, og ikke bak. Så han var langt unna vulva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg var nettopp gjennom dette selv, dog hentet jeg hjem en tispe som nettopp hadde begynt på løpetiden sin (9 mnd gammel). Hannen min var naturlig nok veldig interessert i henne og lot henne ikke være i fred det første halvannet døgnet. Vi gjorde også en stor feil første natten følte vi ved at hannen ikke kunne følge med på hvor tispa var, og det stresset han veldig opp. Etter den natten hadde vi tispa i bur rett ved sengen og hannen kunne da være fri overalt. Først da slappet han av. Ellers har jeg på følelsen av at hannen min stresset seg ekstra opp ved at tispa først og fremst hadde løpetid, men også var ny. Jeg hadde de ellers løse sammen når jeg kunne følge med, men hadde tispen i bur om natten. Gikk egentlig veldig fint. På stådagene var hannen min litt ekstra på, men tispen stelte seg aldri opp for han på stådagene sine (muligens pga første løpetid). Med en gang stådagene var over mistet hannen interessen og ble seg selv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...