Gå til innhold
Hundesonen.no

Linse til Nikon D3100


Poter
 Share

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe ei ny linse til kameraet mitt (Nikon D3100). Kameraet er vel en 5-6 år gammelt, så jeg har lurt litt på om det er på tide å kjøpe et helt nytt kamera, men har egentlig ikke råd til det, så derfor ny linse.

Det jeg trenger er ei lett og lita linse som kan erstatte kit-linsa. Denne linsa vil jeg bruke til alt. Dvs fartsbilder av hund, turbilder, bilder av mennesker, bygninger osv. Det må være ei linse som er lett å ta med seg, som ikke er for tung. Jeg har ei zoom-linse fra før av.

Har dere noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kitlinsa er 18-55 mm og zoomlinsa er sigma 70-300 mm.

Synes ikke det blir god nok kvalitet med kitlinsa, rett og slett.

EDIT: Jeg vet det har mye med innstillinger å gjøre for å få gode bilder, men linsa må vel ha noe å si den også? Er blitt anbefalt å kjøpe ei linse som er lyssterk, f.eks 2,8.

Endret av Poter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Du skriver ikke hvor lyssterke objektivene dine er. Etter min mening bør 70 - 300 være et bra altmuligobjektiv som passer til det meste av hundefotografering og alt annet :) 16 - 200 som SiriEveline nevner kjenner jeg ikke, her mister du noe av telen men får betraktelig mer m h t kortere avstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kitlinsa er 18-55 mm og zoomlinsa er sigma 70-300 mm.

Synes ikke det blir god nok kvalitet med kitlinsa, rett og slett.

EDIT: Jeg vet det har mye med innstillinger å gjøre for å få gode bilder, men linsa må vel ha noe å si den også? Er blitt anbefalt å kjøpe ei linse som er lyssterk, f.eks 2,8.

Jeg vil absolutt anbefale deg noe med 2.8, men da kan du glemme linse som er lett å ta med seg, som ikke er for tung. Jeg er kjempefornøyd med mitt 24-70mm, jeg har fullformat, så 24 tilsvarer ca 18 på ditt.

Det er også som regel dyrt, og har du ikke råd til nytt kamera er nok ikke ny linse noe særlig billigere. (11499,- for 17-55mm Nikkor, men sikkert billigere fra eks Sigma)

Har du tenkt noe over fastobjektiv? Jeg kan ihvertfall sterkt anbefale f.eks. 50mm, har selv 1.8 og fornøyd med det (men går an å få tak i 1.4 også), det kan du bruke til litt portrettaktig bilder, og også noe action innendørs ("ulempen" er at du må flytte på deg). Da er du jo avhengig av kitlinsa om du skal få litt vidvinkel (18mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke hvor lyssterke objektivene dine er. Etter min mening bør 70 - 300 være et bra altmuligobjektiv som passer til det meste av hundefotografering og alt annet :) 16 - 200 som SiriEveline nevner kjenner jeg ikke, her mister du noe av telen men får betraktelig mer m h t kortere avstander.

Jeg er ikke inne på disse tekniske greiene i det hele tatt, så litt usikker på hvor jeg ser hvor lyssterke de er. På kit-linsa står det noe etter mm, 1:3,5-5,6. Er det det?

Jeg vil absolutt anbefale deg noe med 2.8, men da kan du glemme linse som er lett å ta med seg, som ikke er for tung. Jeg er kjempefornøyd med mitt 24-70mm, jeg har fullformat, så 24 tilsvarer ca 18 på ditt.

Det er også som regel dyrt, og har du ikke råd til nytt kamera er nok ikke ny linse noe særlig billigere. (11499,- for 17-55mm Nikkor, men sikkert billigere fra eks Sigma)

Har du tenkt noe over fastobjektiv? Jeg kan ihvertfall sterkt anbefale f.eks. 50mm, har selv 1.8 og fornøyd med det (men går an å få tak i 1.4 også), det kan du bruke til litt portrettaktig bilder, og også noe action innendørs ("ulempen" er at du må flytte på deg). Da er du jo avhengig av kitlinsa om du skal få litt vidvinkel (18mm).

Kan godt ha et fastobjektiv. Går det greit å ta fartsbilder ute med dem?

Angående vekt, selve kamerahuset veier jo litt. Er de nyere modellene lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg er ikke inne på disse tekniske greiene i det hele tatt, så litt usikker på hvor jeg ser hvor lyssterke de er. På kit-linsa står det noe etter mm, 1:3,5-5,6. Er det det?

Kan godt ha et fastobjektiv. Går det greit å ta fartsbilder ute med dem?

Angående vekt, selve kamerahuset veier jo litt. Er de nyere modellene lettere?

Jepp, 1:3.5 - 5.6 angir hvor mye lys objektivet slipper gjennom til billedbrikken. De mest lyssterke objektivene til Nikon har en lysstyrke på 1:1.4. 1:3.5 er hvor stort lystap objektivet ditt har når brennvidden er 70 mm og så blir tapet gradvis større til det når max (1:6.3) når objektivet er på 300 mm. 1:3.5 er ikke så ille, du kan fint ta skarpe innendørsbilder selv om lyset ikke er det aller beste men 1:6.3 kan i noen tilfeller gi problemer innendørs i f t uskarphet fordi lukkertiden blir lang. Men det regulerer du ved å skru ISO noen hakk opp. Utendørs burde en blender på 6.3 ikke gi problemer når lyset er bra. Mange mener at når det gjelder bildekvalitet er en blenderåpning på rundt 1:8 det mest ideelle.

Fartsbilder kan du ta med alle objektiver. Det som er avgjørende er hvor rask lukkertid du velger. Setter du blenderen på f eks fast 3.5 eller en annen blenderåpning velger apparatet lukkertiden selv. Eller omvendt - setter du en fast lukkertid velger appparatet blender. For fartsbilder bør du kanskje ha minimum 1/250 sek og viser kameraet lavere verdi enn det justerer du med ISO knappen noen hakk opp til en høyere ISO-verdi. Med høye ISO-tall får du gjerne med litt "støy" på brikken, d v s at bildet kan virket "kornet" i enkelte partier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tar du bilder?

Ute vil du klare deg fint med de to objektivene du har, på dagtid altså. Dersom du tar bilder innendørs, eller ønsker en dusere bakgrunn så er jo lave blendertall et must (f1.8, 2.8 eks).

Om du ser på bildene fra Drammen Hundefestival så er de aller fleste tatt med en 85mm 1.8, og personlig syntes jeg det funker bra, men som sagt du må bevege deg.

50mm er også et veldig fint portrett objekt till cropkamera som du har. Var jeg deg ville jeg ihvertfall kjøpt en 50mm (gjerne brukt) før jeg investerte masse penger i en lyssterk normalzoom (som 17-55mm f2.8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tar du bilder?

Ute vil du klare deg fint med de to objektivene du har, på dagtid altså. Dersom du tar bilder innendørs, eller ønsker en dusere bakgrunn så er jo lave blendertall et must (f1.8, 2.8 eks).

Om du ser på bildene fra Drammen Hundefestival så er de aller fleste tatt med en 85mm 1.8, og personlig syntes jeg det funker bra, men som sagt du må bevege deg.

50mm er også et veldig fint portrett objekt till cropkamera som du har. Var jeg deg ville jeg ihvertfall kjøpt en 50mm (gjerne brukt) før jeg investerte masse penger i en lyssterk normalzoom (som 17-55mm f2.8).

Jeg tar mest bilder ute. Enten i skogen, på treningsbanen, på fjellet eller i byen. Av og til blir det noen bilder innendørs, men det hører til sjeldenhetene. Blir mest bilder av hunden(e), men er også glad i å ta naturbilder eller bilder av bygninger etc.

Likte bildene dine fra Drammen Hundefestival. Er vel noe sånt jeg ønsker meg, ei linse som gjør at bakgrunnen blir noe dusere. Synes slike bilder er veldig fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar mest bilder ute. Enten i skogen, på treningsbanen, på fjellet eller i byen. Av og til blir det noen bilder innendørs, men det hører til sjeldenhetene. Blir mest bilder av hunden(e), men er også glad i å ta naturbilder eller bilder av bygninger etc.

Likte bildene dine fra Drammen Hundefestival. Er vel noe sånt jeg ønsker meg, ei linse som gjør at bakgrunnen blir noe dusere. Synes slike bilder er veldig fine.

Da anbefaler jeg absolutt en 50mm linse, personlig hadde jeg glatt valgt 1.4, men storkoser meg med min 1.8 altså. Dermed ville jeg lekt og lært med det og heller sett hva du avanserte på videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt søk på Kelkoo og det ser ut som Nikkor sin er billigere enn Sigma. Hm, kan det stemme?

@SiriEveline har du tatt bilder med ei 50 mm linse under Drammen Hundefestival?

Nei, jeg brukte 85mm. Men jeg har fullformat og sånn kort fortalt så tilsvarer da en 50mm linse hos deg, 70mm hos meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg litt på spørsmålet til Poter her jeg. Jeg er ute etter det samme som henne, egentlig. Noe som kan erstatte kit-linsa fra den gamle D40'n min. 17-55 mm eller hva det nå er.
Mitt har fulgt med i 7 år nå og er rett og slett utslitt. Har gått i bakken noen ganger, og har dårlig kontakt til kamerahuset.

Kameraet mitt er et Nikon D300s.

Jeg har zoom objektiv osv, men trenger et lett objektiv som er litt enklere å ta med seg på turer enn 2 kg linse :P
Fast objektiv er ikke et tema her. Jeg er for avhengig av den lille zoomen jeg kan få. Hadde et 30 mm fast før som jeg knapt brukte. Har også en vidvinkel. Men disse veier jo ganske mye.

Så vekt er viktigest, så en eller annen form for zoom, deretter hvor lyssterkt det er. (zoom objektivet jeg har har f: 2,8....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kitlinser ganske så billig brukt, og ofte lite brukt. Siden vekt er viktigst liksom.

Kanskje se om du får tak i 18-135 (mener det er 3.5 - noe litt høyere), den bruker jeg mye på mitt D7000 når jeg bare skal rundt omkring og lysstyrke ikke er et høyt krav.

Gjetter på at zoomobjektivet ditt er 70-200?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Vær obs på at 50mm f1,8 eller f1,4 må ha AF-S G bokstavene i navnet for at det skal passe til Nikon D3100. Det betyr at det er innebygd autofokusmotor i objektivet (noe det ikke er i Nikon D3100).

Disse skal passe til D3100:

http://www.japanphoto.no/nikon-nikkor-af-s-50mm-f-18-g
http://www.japanphoto.no/nikon-nikkor-af-s--50mm-f-14g#.VroIc_nhDIU

Det siste er enda bedre i dårlig lys (siden det har f1,4G

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...