Gå til innhold
Hundesonen.no

Din hundesport


Frisbee

Recommended Posts

Hvilken hundesport driver du med? Og hvorfor er det akkurat den/de som har fanget din interesse?

Det er vel agility jeg anser som min hundesport nå. Dro en del på utstilling før, men det blekner i forhold til AG mener jeg. På agilitystevner vet jeg hvor mye arbeid som ligger bak hver ekvipasje. Og jeg setter agilityprestasjonene mine høyere enn utstillingsprestasjonene. Agility, derk na man ikke bare være heldig å få en fin hund, man må jobbe. Og da føles det desto bedre når det går som det skal.

Sekundene inne på banen, da er det bare meg og Tinka og banen. synes det er veldig intenst og veldig artig.

Vi driver litt med freestyle som avveksling til AG. Dette fordi jeg ville ha noe vi kunne drive å trene på når ikke agilitybane var tilgjengelig, og jeg klarer ikke lydighet. Takler det ikke. Så da synes jeg freestyle var ett godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Ingen aning :oops:

Alt og ingenting...Mye jeg ikke har prøvd enda.Det jeg vet er at jeg har utrolig lett for å gå lei terping og å trene det samme hver dag så det blir vel litt av hvert tenker jeg :lol: Det jeg trener nå er lydighet og spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver ikke med noen ennå, men har store ambisjoner om å prøva AG og rally-LP med Chessea. Muligens spor.. :lol:

Jeg tror nemlig min flyvende teppekenguru passer ypperlig til ag. Hun simpelten elsker å hoppe..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet, bruks og utstilling.

Utstilling pga sjanse spillet! Du vet aldri hvem som blir valgt til vinner eller hvilken plassering hunden får. Å føre en hund som liker å vise seg i ringen og "shower" for dommer er en utrolig artig opplevelse. Jeg glemmer ikke når jeg så Aussi Crufs vinneren'04. En utrolig vakker hund, eneste gangen jeg har fått tårer i øynene av å se en hund i ringen. Det var helt fantastisk å se på :lol::D

Lydighet: Her er det bare meg og hunden, det fins ingen andre rundt oss når vi går. Kontakten mellom fører og hund er en utrolig intens følese. Det er lite som gjør meg så glad som når jeg føler at virkelig en øvelse har klaffet. (samme hvilken poengsum dommeren gir) Sist jeg stilte nå fikk jeg den dårligste poengsummen noen gang (mye pga jeg var skadet) men hunden gikk med en utrolig intensitet og vilje i ett vanskelig miljø(og fører) det føles så herlig å ha gått ett slikt pass Love

Bruksen så blir jeg så imponert over den utrolig nesen hunden har og (motsatt av lp) at hunden skal "føre" og finne "for" meg. Selvstendighet og lite fører kan hjelpe med i skogarbeide. Her skal man ha litt flaks, en god hund og en fører som lar hunden jobbe fritt, men uten å miste kontrollen.

Men bruks og lp ligger nok hjerte mitt nærmest. (jeg rekner ikke heller utstilling helt som "sport", men utrolig morsom og sosialt er det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utstilling og lydighet.

utstilling fordi vi ble oppfordret av oppdretyteren av Zander til å prøve det, og etter første utstilling så ble jeg "bitt av basillen" og lydighet fordi jeg synes det er morro å jobbe med, og se resultatene etter hvert som de kommer med treningen, både jeg og hunden får jobbet :lol: har veldig lyst til å prøve agility,men er ikke noe agilitymiljø i byen dessverre, det var,men er nedlagt. Har prøvd spor også og det var gøy,men det var med en tidligere hund :D så for tida så er det utstilling og litt lydighet, og trives godt med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øyeblikket lydighet og utstilling. Skal prøve oss på spor i løpet av året.

ellers går han kløv, men det er jo egentlig ikke en sport i seg selv. Snørekjøring på hobbybasis driver vi også med om vinteren.

vi driver med dette fordi vi begge synns det er gøy. Han er av en rase som trenger en del både sykisk og fysisk, så dette er sporter som passer oss midt i blinken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aning :oops:

Alt og ingenting...Mye jeg ikke har prøvd enda.Det jeg vet er at jeg har utrolig lett for å gå lei terping og å trene det samme hver dag så det blir vel litt av hvert tenker jeg :lol: Det jeg trener nå er lydighet og spor.

Litt på den linja vi også.

Har fått litt kick på lydighet i det siste, og prøver å sette meg inn i det.

Men om bikkja skulle fått velge (og det gjør hun jo i siste instans gjennom resultater), så er det nok agility og spor som fenger mest.

Er liksom på nybegynnernivå på alt, så vi må nesten se det an hva som funker for hund og eier når det tetner seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med utstilling, men det er jo ikke direkte en hundesport da.

Jeg går ellers litt spor og trener både lydighet og Agility, men Agility er det som er morsomst. :lol:

Kommer nok til å satse på å debutere i det til sommeren eller noe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling: Dette er for det første fordi at det er pga utstilling at jeg har blitt kjent med nesten alle jeg kjenner i hundemiljøet. Det er utrolig sosialt! Og så elsker jeg å gå i ringen og vise frem hunden min! Handling er en sport i seg selv og er så ufattelig morro og nervepirrende! Min største drøm må være å stå på sånn podie som de har i USA med dommeren ved siden av med sløyfene/rosettene som hunden vant og med meg som handler i bakrunn! :lol:

Agility: Jeg ønsket å bruke Pito til noe og jeg syntes at agility virket kjempemorro! Siden hun ikke vinner så masse på utstilling så tenkte jeg at vi kunne prøve å hevde oss i agility. Om vi ikke kommer oss gjennom en bronsemerke bane en gang så er iallefall agility ufattelig morro!!!

Nå har jeg også bestilt den LP boken fra Cecilie Køste og dem og skal lese dem. Så skal vi sikkert prøve oss litt med lydighet da når jeg har lest den. Og ellers så trener vi litt sånn spor lignende greier i skogen hvor jeg går og gjemmer en godbit, går tilbake i samme sporene og så snuser hun den opp. Hun har en ufattelig god nese!! :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det for det meste for lydighet egentlig... Har opprykk til klasse tre. Har alltid vært lydighet som interesserte meg. Helt fra begynnelsen var jeg bombesikker på at jeg skulle ikke ha ulydig hund. Etter hvert økte interessen. Jeg bygde den opp fra bunnen av selv, for mine foreldre hadde aldri drevet med sånt. Min mor hadde dobbermann hele sin barndom, men der var det ikke noen interesse for hundesporter... Jeg hadde heldigvis min oppdretter der, og som fulgte meg opp og hjalp meg med å forme interessen. Senere dukket agility opp som en mulighet, og da begynte vi selvsagt med det. Det er morro, men ikke like morro som lydighet siden det ikke er like krevende og presist som lp. Har trent en god del bruks tidligere, men det er ikke det jeg interesserer meg for mest. Nå fremover blir det nok mest agility, for min har ikke tid til å instruere nå en stund fremover... Jeg må bare få rævva i gir og komme meg opp til skien agility :lol: skal skjerpe meg nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senere dukket agility opp som en mulighet' date=' og da begynte vi selvsagt med det. Det er moro, men ikke like moro som lydighet siden det ikke er like krevende og presist som lp. [/quote']

OT, i know - men hvorfor er ikke agility like krevende og presist som LP - like mye pirking som er nødvendig der, og marginene er enormt små mellom et perfekt løp og en disk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja... det er ganske vanskelig. det er som sagt individbetinget. Men jeg personlig syns ikke de banene er så ille, siden jeg har en hund som klarer det selv ;) hun skjønner det bedree enn meg til og med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Tuppetroll her... Ikke like presit og vanskelig...

Hvilke klasse gikk du i? På hvilket nivå konkurrerte du?

Slalominnganger fra alle mulige vinkler, sikre felt, så korte svinger som mulig for å spare hundredeler... er bare noen av elementene som må "pirkes på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet: Dette er uten tvil en sport jeg er avhenig av. Det krever enormt mye trening og perfeksjonisme, målrettet arbeid og det står masse, masse arbeid bak. Det dukker alltid opp nye ting å øve på, og på hver konkurranse lærer man noe nytt. Ikke minst er det sosialt og moro å konkurrere.

Utstilling: Jeg elsker å vise frem egne og andres hunder for dommeren, og hver gang gjør jeg mitt ytterste for å vise hundene perfekt - og skjule dens feil. I hvert fall jeg har lært en god del om anatomi og bygging av hunden, og den sosiale delen er enormt kjekk. Ved å stille andre raser blir jeg også kjent med andre raser enn mine egne, noe som selvsagt er en morsom erfaring. Det er mor o å vinne og tape med samme sinn - og gratulere vinneren og håpe det går bedre med en selv neste gang. Man kan finne fordeler og ulemper med hundene som kan brukes videre til avlsarbeidet.

Agility: En kjempemoro sport som krever fart og nøyaktighet. Det er utrolig moro når man lykkes, og det er uten tvil noe fører og hund trives med. Nå trener jeg en annen hund i agility også, en helt nybegynner og det er skikkelig moro når tunellen plutselig var ferdig shapet, feltene ved felthindrne sitter, shapingen av slalomen går som det skal osv. Kjempemoro! Og den sosiale delen der også er jo fantastik!

Blodspor: Vel, Cita elsker det, rett og slett. Med en gang selen er på går tempoet opp, og hele hunden dirrer av spenning. Hun har rett og slett norges beste nese, så det er synd at vi ikke har fått konkurrere ennå. Hun sporer i en enorm fart som jeg prøver å roe ned, og ikke minst er hun nøyaktig og presis. Hele hunden logrer som en kanonen når hun settes på sporet. Jeg ser henne aldri mer lykkelig enn når hun går blodspor!

Freestyle: Det er bare noe vi driver med på hjemmebasis, men vi øver mot konkurranse. Vi kan sette oss klare mål for hver trening, og når både hund og fører er aktiv i sporten blir det jo kjempemoro for hunden! Spesielt å rygge inni beina mine elsker hun. Da får jeg henne ikke til å slutte, for om jeg prøver å ta beinet over henne - så flytter hun seg bare fordi hun tror at vi enten skal rygge eller gå fremover. Og hun er så livlig når vi danser at det er umulig å smette over beinet før hun har flyttet seg.

Selv syns jeg lydighet er mer vanskelig enn agility. I agility kan vi rope og snakke og hyle så mye vi vil - i lydighet er det taushet - og allikevel må hunden følge oss med en hale som logrer av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Tuppetroll her... Ikke like presit og vanskelig...

Hvilke klasse gikk du i? På hvilket nivå konkurrerte du?

Slalominnganger fra alle mulige vinkler, sikre felt, så korte svinger som mulig for å spare hundredeler... er bare noen av elementene som må "pirkes på".

Vicky og Astrid har bare konkurrert noen få ganger i klasse 1, det er derfor jeg mener at de ikke helt har skjønt hvor mye arbeid det er å lykkes i agility. Men det kommer sikkert med tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...