Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trenger jeg som ny valpeeier å tenke på før valpen kommer i hus?


RamGuy
 Share

Recommended Posts

Ettersom vi skal ta inn vår aller første valp så tenkte jeg det kunne være lurt å forhøre seg litt om hva som er vanlig å foreta seg av forhåndsregler og hva som det er viktig å gå til anskaffelse av sånn i første omgang.

Det jeg vet av erfaring da vi skulle anskaffe vår første katt var at du som førstegangseier har en tendens til å gå veldig overstyr når det gjelder forberedelser og innkjøp, spesielt med tanke på hva man faktisk trenger og ikke trenger fra starten av. Jeg tror knapt noen av de tre kattene vi har hatt i hus har tatt i bruk halvparten av de lekene jeg anskaffet før vi fikk vår første katt i hus og det blir fort mye dilldall som strengtatt bare er overfladisk søppel i lengden som blant annet undermatte til matskålene som har null og niks for seg men som kan virke som et must når du sitter å skal anskaffe ting til et nytt familiemedlem, spesielt om du ikke kan vurdere ut ifra tidligere erfaring. Da handler man veldig ofte etter "kjekt å ha prinsippet" og tusenlappene flyr fort når du sitter der å føler det er best å være på den "sikre siden".

Tror nok i etterpåklokskapensnavn så kunne jeg ha droppet 50% av det jeg skaffet til katten, mye av det er ting som sikkert er kjekt men som katten plutselig ikke viste noe interesse for, eller som viste seg at var ting som egentlig aldri var en nødvendighet i det hele tatt og egentlig bare ble fjas.

Og hvilke forhåndsregler burde gjøres i leiligheten? Vi har jo allerede en voksen kastrert hannkatt (Abyssiner) så ting er jo relativt dyrevennlig fra før av men det er sikkert et par ting som er lurt å passe på når det kommer en valp inn i huset. Og jeg har hørt litt forskjell av tips når man tar en valp inn som at man ikke skal leke med huden den første uka så den kan få ro og fred til å absorbere de nye omgivelsene før man begynner å knytte seg til valpen, og hva blir best praksis rundt introdusering mellom katten i huset og den nye valpen?

I og med at vi skal ha en hannvalp av typen Mops så har vi allerede forstått såpass at vi burde sette opp en infrastruktur så hunden kan komme seg opp og ned av seng og sofa uten å være avhengig av å hoppe opp og ned grunnet relativt svake kneskåler i forhold til tyngdepunkt så det er best om de kan la være å hoppe så mye opp og ned fra møblement.

Hvilke forhåndsregler burde tas og hva er det vi må gå til anskaffelse av og hvilke erfaringer har dere med at mange anskaffer men som stortsett aldri har noen større verdi? En ting jeg kan komme på sånn fort som jeg vet mange skaffer men som jeg selv erfarer er fullstendig unødvendig er egne dedikerte hunde/kattetepper. Jeg ser tanken bak det, at dyret skal ha et eller flere egne tepper som er til de som de kan ligge på i senga, på sofaen, som du kan ha i reiseburet osv.. Men vår erfaring tilsier at har du noen halvveis myke og gode tepper fra før av så ser dyrene seg like godt, om ikke enda bedre fornøyde med disse så om du ikke er av typen som på død og liv ikke vil at dyret skal grise til dine fine kosetepper så finner hvertfall vi de like så greit at de bare kan bruke de vi har når de tilsynelatende er minst like mye godtatt av dyrene som alle disse fleecepleddene som selges som hunde og kattepledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg kjøpte som var/er viktige (som på ingen måte nødvendigvis er universelt):

- Skåler. To til mat og to til vann. Har en av hver i hver etasje. Holder sikkert med to for de fleste om du ikke har en forferdelig trapp.

- Langline. Jeg har en sånn griselang oransje en. Nesten mer glad i den enn bikkja.

- To par bånd. Et langt og et kortere. Vet ikke om det bare er en preferanse for min egen del.

- Kong. Favorittleka hans. Blir ikke fort ødelagt. Jeg har hatt stor nytte av den iallefall.

- Bur. For meg som er alene er det viktig at bikkja ikke ødelegger huset når jeg er ute en tur. Brukte dog ikke buret helt i startfasen.

- Neglklipper.

- Børste.

Forhåndsregler jeg skulle ønske jeg hadde tatt/Forhåndsregler jeg er glad jeg tok (som på ingen måte nødvendigvis er universelt):

- Ikke la ledninger ligge og dingle.

- Anskaffe lokk til skittentøyskurven.

- Legge ting du er veldig glad i høyt opp.

- Ikke la dyret få fritt spillerom der hvor du oppbevarer sko.

- Ikke la dyret sove i senga med mindre du ønsker det som en varig løsning. For min del er det vanskelig fordi jeg liker å ha han der oppe, selv om nesa mi ikke er helt enig.

- Passe på at alle utgangsdører er låst til enhver tid. Ikke sikkert det er gjeldende for deg, men min kom med innebygd døråpner.

Ting jeg har lært:

- Sosialisering fra dag 1 er uvurdelig. Både mennesker (lært the hard way) og dyr.

- Selv om bikkja er hyper delux, så ikke gå for mye tur. Det er deilig at han er sliten når man kommer hjem, men gud bedre så fort de forventer like mye tur hver dag. I dag f.eks så var vi ute tre timer fritt i skogen og når vi kom hjem så fløy han rundt med snusboksen min i kjeften halvannen time. Noe som for han er et initiativ til heftig lek.

- Gi han litt rom for seg selv. Går han ut i gangen for å sove, så la han sove der.

- Gi han et sted hvor han kan være uten å bli forstyrret.

- Valpetenner er veldig spisse. Ikke lek med finstasen på, eller utelukkende i undertøy. Av samme årsak, bare at den ene koster mer pæng, mens den andre involverer vesentlig mye mer smerte.

Sikkert glemt mer enn jeg har nevnt. Ikke sikkert det er særlig konstruktivt heller, men der har du mine "five cents" :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkerull og spruteflaske med ferdigblandet vaskemiddel/eddikvann var uvurderlig her i huset. Vi hadde ett sett i hver etasje en stund :P

Og ikke bry deg med å kjøpe fancy schmancy valpeleker (annet enn kanskje en Kong), et kopphåndkle eller gamle sokker knytt sammen er like stor stas som dyre leker :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg ned på gulvet og se om det er ledninger etc den lille kan få tak i. Fjern evt. dekk til dette.

Ha kameraet liggende lett tilgjengelig

Gode tyggeting til kløende tenner er fint

Her i huset var første vannskål i plast, da Frost ville leke med valpen han så i bunnen av stålbollen, men det vil du jo evt oppdage

Ved siden av tålmodighet og kjærlighet, vil jeg anbefale en enorm dose humor

Ha sko som er lette å smette inn i stående klart, så du raskt kommer deg ut når den lille må tisse

Om du har hage, er det noe giftig el.l? Bør noe skjermes for valpen? Frost elsker fortsatt å tygge av knopper på trær etc i hagen, ikke alle syns det er like søtt som meg!

I renslighetstreningen ville jeg ha fjernet gulvtepper etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting vi har hatt bruk for da han var liten-liten:

- en bolle til mat, en bolle til vann

- hjemmestrikket genser til når det ble kaldt

- billig valpesele

- kong som vi kunne putte stæsj oppi

- klosaks

- bur til å ha i bilen

Ting vi også fikk bruk for da han ble litt større:

- regndekken

- langline

- 2-3 leker

Ting vi har fått bruk for også nå:

- skikkelig sele

- kobbel med litt elastikk i (vi har kun ett, og har knytt knuter på dette for å ha bedre grep når vi må korte det inn)

- vinterdekken

Valpen er nå 7,5 mnd. gammel. Vi har fremdeles tørkerull og vaskemiddel lett tilgjengelig sånn i tilfelle. Frem til vi ble trygge på tissingen (ved ca. 6 mnd.) hadde vi ikke gulvtepper. Vi har skoene oppe på en hylle som han ikke når, for sko er fremdeles den beste tyggeleken.

Han har hele tiden hatt egne pledd/seng/dyne som han har hatt tilgang på inne, på egen plass. Det anbefales å klippe klør ofte (eller late som om man gjør det) sånn at valpen blir vant til det. Godbiter kan like gjerne være en oppskåret kjøttkake. Å hilse på andre hunder er fint, men ikke noe man trenger å gjøre altfor mye av i bånd, sånn at man slipper at valpen får forventninger om at man "alltid" skal hilse.

Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet og aksept i huset for at man iblant trenger å stenge seg inn på et rom en liten stund for å puste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siden av tålmodighet og kjærlighet, vil jeg anbefale en enorm dose humor

Ha sko som er lette å smette inn i stående klart, så du raskt kommer deg ut når den lille må tisse

Crocks, sier jeg bare, crocks!!!! Har vært genialt her i huset de siste ukene. Fungerer BÅDE når man skal ut på tissetur OG som tyggeleke til små, spisse valpetenner :).

... og selvsagt: Humor :D. Aller viktigst, faktisk :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crocks, sier jeg bare, crocks!! Har vært genialt her i huset de siste ukene. Fungerer BÅDE når man skal ut på tissetur OG som tyggeleke til små, spisse valpetenner :).

... og selvsagt: Humor :D. Aller viktigst, faktisk :)

Ja, humor er ekstremt viktig. Må klare å le nå du kommer hjem til en valp som har tygget i stykker 4 kjoler, 1 genser, 3 cardigans, 1 bh og x antall belter i løpet av en kort arbeidsdag :P Valp altså :D Husk å smile! Og puste! Og kooooose deg, de blir voksne fortere enn du aner :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest så nøye på hva de andre har skrevet, men kan komme med mine tips :)

Ting man bør kjøpe:

- Vann- og matskål

- Kobbel og halsbånd/sele. Halsbånd hvis dere bare skal ut og tisse, ikke alltid man har tid til å ta på sele da. Og sele til litt lenger utflukter enn bare utenfor døren. Ikke noe vits i å kjøpe en dyr sele, kommer nok til å bli for liten ganske rask, men greit med en man kan regulere litt.

- En seng og teppe til hunden, som kan vaskes og som ikke er dyr, blir mest sannsynlig tygd en del på.

- Noen leker

- Kloklipper(lurt å begynne og øve så fort som mulig).

- Godbiter som er enkle å dele opp i mindre biter

- Tørkepapir og urine-off spray

- Hundetannkrem og tannbørste, også lurt å begynne og øve på tidlig

Ting jeg har kjøpt som var unødvendig:

- Jeg kjøpte regndress og vinterdress i samme slengen. Min hund nekter å gå fremover når hun har på seg dette, og det burde jeg ha sjekka før jeg kjøpte begge delene

- Kompostgrind, sikkert kjekt hvis du har en hund som er interessert i å være bak en grind... Det var ikke min valp.. :P

Tips som har fungert for oss:

- Har generelt tatt mye på hun, altså ikke bare kosa, men tatt på labbene, klørne, sett i øra, sett på tenna uten å gjøre noe oppstyr rundt det og bare gjort det helt naturlig slik at hun har blitt vant til at det er helt normalt at jeg tar en titt inni munnen når vi sitter og slapper av på kvelden feks. Det har fungert bra her og både jeg og veterinæren får lov til å ta der vi vil ta... Høres kanskje rart ut, men det er ikke noe særlig med en hund som nekter å la seg pusse tennene på eller nekter at noen ser i munnen eller renser ørene. Dette er noe man kanskje ikke tenker på før det er "for sent".

- Øve på kloklipp når valpen er trøtt og ikke når den nettopp har våkna og er hyper osv. I starten klippa jeg alltid klørne på valpen min når hun lå i halvsøvne, og det gikk kjempefint. Nå ligger hun rett ut når vi klipper klør og får en godis per fullført labb.

- Klikkertrening!

- MASSE sosialisering. Ha et "prosjekt" hver dag(vent gjerne noen dager til valpen er vant til dere).

Prosjekter jeg hadde var feks:

Å ta trikken noen trikkestopp og så tbanen hjem

Dra en tur til parken med litt pølse i lomma og sitte på en krakk og se på livet og spise pølse(du trenger selvfølgelig ikke å spise pølse ;) ).

Dra i dyrebutikken.

Dra i en annen butikk(der man har lov til å ha med hund inn)

La valpen hilse på et barn på gata

La valpen hilse på en hund på gata

Få besøk, dra på besøk

Dra på knøttetreff(hundeskoler arrangerer ofte dette, da kan valpen møte andre valper og sosialisere og leke under kontrollerte former).

Ting jeg ikke har gjort/prøvd å unngå:

- Frislipp i hundepark - helt unødvendig og kan skape farlige situasjoner og situasjoner som du helst skulle ha unngått.

- Prøve å la vær og hilse på ALLE mennesker og hunder man treffer. Jepp, det er kjempevanskelig å si nei, men det er din hund og ditt problem når hunden blir voksen og fortsatt vil hilse på ALLE. Men man skal selvfølgelig hilse på folk også, men valpen må også lære seg at man KAN faktisk gå forbi også.. ;)

- Leke med andre hunder når begge har på kobbel. Det kan blir stygt hvis de hekter seg fast i hverandre..

- La hunden hilse på andre hunder uten å spørre den andre eieren først.

Når det gjelder ting i leiligheten så gjorde ikke jeg så mange ting. Før valpen kom så fjerna jeg egentlig ikke noen ting. Det gikk fint, hun har aldri vist noen særlig interesse i å tygge på ting som ikke er hennes. Det jeg gjorde var å dekke sofaen med pledd(viste seg at hun likte å tisse der det var mykt...), fjerne tepper på gulv av samme grunn som forrige.

Når hun skulle begynne og være hjemme alene så fjerna jeg planter som stod på gulvet i tilfelle hun fant ut at de var god snacks, og jeg fjerna dyre sko i skinn, de er de beste å trygge på har jeg hørt! Ellers gjorde ikke jeg noe spesielt med leiligheten, men får du en valp som elsker å tygge på ting som den ikke skal tygge på så vil jeg tro at det er lurt å finne en løsning med ledninger, planter, tilgjengelige klær, kurver osv :)

Kunne sikkert skrevet masse mer, men hvis du skal orke å lese igjennom så holder det kanskje nå :)

Gratulerer med valp! Det er superkoselig og selvfølgelig litt slitsomt, men dere kommer nok ikke til å angre :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...