Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvekt og slanking


Recommended Posts

Hei!
Vi har fått tilbud om å få en Golden Retriever som må omplasseres. Hun er veldig overvektig og veier trolig over 10 kg for mye. Hvis vi tar hun er det viktig for oss å få hun ned i vekt. Det vi er usikre på er hvordan vi skal gå frem, men vi kommer i hvertfall til å ta kontakt med vetrinær for veiledning. Likevel spør jeg her først.

Vi er redd for å kjøre på med for mye trening fordi hun ikke er vant til å få så mye tur. Jeg er redd for å gi henne skader. Hvordan trening er å anbefale?
Vi vet også at riktig kosthold er viktig. Hvordan fôrog foringsrutiner er å anbefale?

Andre tips om slanking av hund? :)

-Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun er overvektig så er det ihvertfall viktig å ikke brått øke aktiviteten, siden kroppen hennes ikke er vant til den belastningen (men det regner jeg med at du er klar over). Jeg ville tatt utgangspunkt i så mye aktivitet hun får nå, og uansett gi henne et par uker til å slå seg til ro i nytt hjem. Og så gradvis øke aktiviteten. I løpet av denne første tiden kan man jo da begynne med å endre fôr og rutiner også.

Det kommer jo litt an på hva som er årsaken til overvekten, men om det er det normale "for mye mat og for lite mosjon" så er det jo relativt enkelt å regulere matmengden ned til det hun egentlig bør ha. Om hun er en voksen og frisk hund så er det antageligvis ikke nødvendig med noe spesialfôr. I tillegg så er det viktig å huske på å redusere matmengde ift. godbiter om hun får det, og kanskje tenke på kaloriinnholdet i godbitene.

Odin la jo på seg ganske fort etter kastrering, og jeg reduserte mat og ga nesten ikke godbiter og kjøpte lavkaloribiter. Nå ser jeg at så lenge han får normal matmengde (for ham, ikke det som står på pakken) så trener jeg fortsatt med "normal" mengde godbiter av alle mulige typer uten at han legger på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Så lenge den ikke er kastrert er det nok en fare for at "jeg er altid sulten blikket" har fått råde. Mange retrievere har det. :)

Den over har skrevet mye bra. Ta utgangspunkt i maten og masjonen den får nå. Øk masjonen gradvis spesielt i uledt terreng, og senk mat/godis mengden gradvis til du når målet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming! Ikke belastende for ledd, men ekstremt god trening :) Begynn i det små, det er cluet her. Og mindre mengde mat. Går magen rundt og piper fordi den ikke er vant med å få så lite og hunden ser ut til å "plages" med det kan du prøve å gi en gulrot f.eks., det fyller magen uten å fylle særlig på kaloriene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet altså ikke GRUNNEN til at den er overvektig? Det er ikke sikkert det er pga for mye hundefôr. Det kan være at de som har den før, har gitt den håndfuller med menneskemat, snacks og godbiter hver eneste gang de selv har spist noe. Dag ut og dag inn, ekstra kaloriinntak i form av godbiter hver dag. Brød, middagsrester, sjokolade...folk propper hundene sine med så mye rart de aldri skulle hatt.

Ifjor slanket jeg tispen jeg har KUN ved hjelp av å kutte ut godbitene. Det vanlige hundefôret hennes var samme mengde og type som før, det ble ikke rørt. I løpet av noen måneder gikk hun ned over 20 % av kroppsvekten sin - kun ved å kutte ut godbitene! Og "godbitene" var da som regel kjøtt og pølser, evt litt ris eller poteter fra våre middagsrester. Har aldri noengang gitt hundene menneskesnacks som er sukker i, som sjokolade, og heller aldri chips eller ting med frityrolje. Stort sett bare kjøttbaserte greier. Men åpenbart er det fetende for dem, det og.

Jeg er ganske sikker på at du ikke trenger å gå til innkjøp av spesielle slanketørrfôr eller noe til hunden din. Gi den normal mengde av normal hundefôr, og vent. Så er du superstreng på godbiter. Ikke gi NOE godbiter, ingen smaksprøver eller noe. Skal du gi belønning i trening? Ta tørrfôrkuler fra dagsrasjonen hunden skal ha den dagen. Ikke noe i tillegg.

Det skal nevnes at jeg rundt nyttår skeiet ut igjen og begynte plutselig å gi hundene mine godbiter og smaksprøver fra middag og middags-tillaging (f.eks. hvis jeg sto og skar opp pølse eller kjøtt, så kunne jeg fort kaste en bit eller to til hundene også...). Og jeg blir helt sjokkert over hvor fort og hvor mye resultater dette har gitt i form av økt kroppsvekt på hundene..! "Det lille der" som jeg har gitt dem har gitt store konsekvenser, og nå er tispen tjukkas igjen. På bare et par mnd. Derfor har jeg nå innledet et nytt slankeregime, og det betyr NULL GODBITER. Kun tørrfôr i skåla. Dette vil gi resultater som før, bare man lener seg tilbake og venter - ingen andre tiltak nødvendig. Hunden vil gå ned, sakte og rolig, når alle kalori-tilskuddene blir tatt vekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det ikke koster allverden,hadde jeg tatt en blodprøve for å sjekke stoffskiftet. Så gitt anbefaltmengde mat og mosjonert etter hva hun orker. Ta mosjonsbiten litt gradvis om du ikke vet hvordan liv hun har hatt. Sannsynligvis forsvinner kiloene uten noe hokus pokus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ved så stor overvekt så hadde jeg dratt til en veterinær for sjekk slik at du vet om det fins noen vondter eller noe på blodprøver å ta hensyn til. Svømming er veldig bra og lite belastene, men om hunden har dårlig kondisjon også så bør du ta korte økter med pauser-ikke herje med kasting av ball igjen og igjen, men rolig svømming så du ser om hunden blir sliten. Ellers gå turer i ujevnt terreng og sakte øke belastningen etterhvert som vekten går ned og musklene kommer tilbake.

Hadde også konsekvent kontrollveiet hunden en gang i uken, det er bare til å stikke innom veterinæren så står den somoftes tilgjengeig for egen bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som andre her. Svømming er super trening, evt bygge opp lengden på turene gradevis. Fyll gjerne på med vannn og kokte grønnsaker i maten for å gi en følelse av metthet. Ikke vits med det dyre slankeforet som veterinæren vil forsøke å prakke på deg. Gi kvalitetsfor med høyt kjøttinnhold og lite karbo.

Det var godt at dere nå skal ta over hunden. Overvekt av denne graden er det jeg vil kalle på grensen av dyremisshandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første punkt uansett er mindre mat. Helst ikke "slankefor", da de er skikkelig dårlige, bedre da med et godt for og heller gi litt mindre. Start rolig, svømming er supert om dere har mulighet, ellers så ville jeg gått tur uten noe ekstra i starten. Dere kan med fordel starte med flere kortere økter istedet for en eller to lengre runder. For det første vil det ikke bli så tungt, negativt og muligens vondt om man går 30 min heller enn en time i strekk, der og da. For det andre så vil kroppen få restituert seg imellom slagene litt bedre når det er mindre belastning pr gang, det vil selvfølgelig være bedre/lettere for hunden og det kan også gjøre at hunden gir mer sammenlagt ila dagen fordi den får samlet ny energi, heller at den går og daffer siste 3/4 av tur fordi den er sliten. Og til sist så er det bedre for forbrenningen fordi etter en tur så vil hvileforbrenningen være høyere en stund etter turen er ferdig, med feks 3 runder vil hunden 3 ggr pr dag ha økt forbrenning også når den ligger stille, heller enn bare 1 gang etter en tur. Så øker dere jo gradvis ettersom hunden blir både slankere og får bedre kondis, lengre turer, raskere turer, kanskje sykkel/jogging etterhvert, lett trekk osv.

Og ikke overdriv (eller underdriv for den del) For og bygge opp muskler og restituere seg underveis trenger den næring, samtidig så må den jo ha lite nok til at den faktisk går ned litt, men ikke ha det for travelt slik at dere gir _for_ lite mat. Da er det bedre og bruke litt mer tid og bygge opp muskler samtidig. Husk også at selv om den har 10 kg for mye nå, så vil vekta også øke litt etterhvert som hunden blir i bedre form, så selv om den skal miste 10 kg fett så er det ikke sikkert at sluttvekta er 10 lettere enn dagens vekt :)

Og følg med underveis, om hunden har lite muskler nå så kan det godt hende at dere må øke på matrasjonen etterhvert som hunden begynner og komme i form og da får bedre forbrenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...