Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingen menneskerett å ha hund!


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

http://www.dt.no/nyheter/ingen-menneskerett-a-ha-hund-1.8313331

Leste kjapt over denne i avisen i går og må si jeg er positivt overrasket over at det ikke er et hets av "kamphunder". Det som jeg syntes var like spesielt, men som de ikke tok med i artikkelen er en oversikt over angrepene. Bare en litt artig oversikt syntes jeg :)

post-5997-0-56030100-1393763337_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er ikke overrasket at det et mange schæfere som har bitt andre hunder. Jeg er bare overrasket at raseklubben fortsatt mener at avelen i dag er uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overrasket at det et mange schæfere som har bitt andre hunder. Jeg er bare overrasket at raseklubben fortsatt mener at avelen i dag er uproblematisk.

Hva har det med denne saken å gjøre?

Når og hvor er oversikten fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hva har det med denne saken å gjøre?

Når og hvor er oversikten fra?

Når mange hunder av en rase oppfører seg på en uønsket måte, så vil jeg jo si at oppdrettere og raseklubben har et ansvar for å endre trenden. Syns du ikke?

Oversikten gjelder søndre buskerud politidistrikt. Oversikten gjelder for 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mange hunder av en rase oppfører seg på en uønsket måte, så vil jeg jo si at oppdrettere og raseklubben har et ansvar for å endre trenden. Syns du ikke?

Oversikten gjelder søndre buskerud politidistrikt. Oversikten gjelder for 2013.

Ok takk

Jo du har rett i det, men synes det var litt rart å bringe det inn i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke schæferhunden også den mest tallrike rasen i Norge (eller var det border collie kanskje?), anyway.. er kanskje ikke så rart at en av de mest tallrike rasene her til lands også er på toppen av bittstatistikken?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ok takk

Jo du har rett i det, men synes det var litt rart å bringe det inn i denne tråden :)

Jeg syns det er helt relevant da det i dette politidistriktet er en overvekt av schæfere blandt de hunder som biter andre hunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen er fra politiet, de er ikke alltid så stødig i raser ;-)

Det er ofte den forulempete som bestemmer hvilken rase det er.

Seriøst, det er mange problemstillinger rundt raseidentifisering i slike saker, og det er ingen kvalitetssikring.

De burde egentlig bare la være å si noe, for det er SÅ lett å begynne å dra slutninger på feilaktig grunnlag.

"If it bit, it must be a pit."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike statistikker er ganske misvisende. Her er det snakk om anmeldte bitt/angrep/ hunder uten kontroll. Jeg har blitt bitt èn gang (utenom sånn stikke henda ned for å skille hunder bitt), tidligere hunder har blitt flydd på/har flydd på, har blitt lappet sammen/har forårsaket andres sammenlapping, uten at det noensinne har blitt anmeldt. Staffen der vi bodde før, fløy på både Fibi og Scilos opptil flere ganger. Fibi fikk tatt sin hevn og jeg betalte en dyrlegeregning på 1000 kroner for nabostaffen. Nei, det betyr ikke at jeg tror alle staffer (eller tollere) flyr på andre hunder i hytt og pine, men at jeg tror antall anmeldte tilfeller kan gjenspeile samfunnets relativt etablerte frykt for f.eks schæfere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en damned if you do, damned if you don't-diskusjon? Pleier vi ikke å klage på at det ikke er noen oversikt over hvilke raser som gjør hva i andre diskusjoner?

Syns det er interessant å se en slags rase-oversikt jeg, selv om hundenerder som oss forbeholder oss en viss feilprosent, så er vel ikke schäfer en rase folk flest tar feil av? Det og puddel er vel en av de mest gjenkjennelige rasene som er? Og ja, jeg føler jeg kan si det, til tross for at terv nå og da blir tatt for å være schäfer. Og nei, det betyr ikke at jeg mener at alle schäfere er vrak eller farlige, men med en rase det finne så mange av, så ville det vært rart om det ikke var en overvekt av schäfer-ulykker - hvor mange schäfere registreres det hvert år? Tusen? Mot tervens ca 200? Det er 5 ganger flere schäfere som terver, da vil jeg tro at sjansen for å møte en dårlig schäfer er 5 ganger så stor som å møte en dårlig terv. F.eks.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en damned if you do, damned if you don't-diskusjon? Pleier vi ikke å klage på at det ikke er noen oversikt over hvilke raser som gjør hva i andre diskusjoner?

Det tror jeg jeg aldri har gjort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

@Gråtass

OT, men du/dere har Schäfer, eller tar jeg helt feil nå? :)

Ja vi har schäfer.

De har grått ;)

Nei det har vi ikke, vi har en med sort/brun farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Nei det er jo ikke noe særlig å se at ens egen rase er så godt representert på en sånn liste så jeg skjønner jo at man reagerer. :hmm:

Vel, jeg reagerer og min rasetype er for en gangs skyld ikke med. Men det er irrelevant synes jeg, for jeg synes rase er en av de minst relevante faktorene i farlig hund-problematikk. Men med en gang det nevnes, så tar det all plassen i hele problemstillingen. Det er synd og det skaper i min mening et falskt bilde i en viktig debatt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om vi skal se litt utover farlig hund-debatten, så er Gråtass så vidt inne på det - det kan og bør være av interesse for rasemiljøet om deres raser er over-representert på oversikter som dette. Hvis en rase stadig blir anmeldt for å ha drept andre hunder, stadig blir anmeldt for å ha bitt fremmede folk, stadig blir anmeldt for å være utenfor kontroll, så er det noe som ødelegger for rasen, og da kan man jo se på hvorfor de er det, og evt hvorfor de stadig havner hos folk som lar de gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ingen menneskerett å avle på hund

Du har rett i det, 2ne. Problemet dukker opp når mange velger å stille seg utenfor hovedklubben fordi de ikke er enige i avls-kravene... Vips så sliter man litt med avl som er "ute av kontroll". Neida Gråtass jeg snakker ikke om disp fra avls-kåring, for den er jeg enig i. Jeg snakker om de som synes FA/FP er ett grusomt krav og vi får hunder i avl som kanskje ikke burde sett jordens overflate (klart disse dukker opp fra godkjente kull også). Så klubben kan snøre sammen avls-kravene til de blir blå, men så lenge folk som er uenige bare melder seg ut og driver med avl utenom, så ja, hva får folk gjort da? Hovedklubben kan ikke tvinge folk til å være medlemmer.De som står utenfor har mye de skulle sagt, men å bli i klubben å bruke litt tid på politikken der og sørge for at ting blir litt anderledes, nei se det er ikke like moro. Det er kreves noe og de slåss i motvind, men det er klart lettere å stå utenfor å klage

Uansett godkjente kull eller ei: Det er en god vei igjen før oppdrettere klarer å selge hund til riktige eiere, og der bør det kanskje bremses opp litt i kullproduksjonen så man ikke behøver å kaste valper etter folk.

Jeg forsvarer ikke det faktum at det er 6 av 13 hundeangrep i den statistikken som tilhører min rase. Det er bare grusomt og lar seg ikke forsvare hverken med skyggelapper eller scrolling.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...