Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseklubb, utstillinger og dommerkontakt


bea
 Share

Recommended Posts

Har ett spørsmål ang raseklubber, utstillinger og dommerkontakt.

Nå Raseklubber (og andre klubber) arransjerer utstilling er det som regel folk i styret og utstillingskommiten som har ansvar for valg av og oppfølging av dommere.

Mens NKKs regelverk om utstilling har klare regler for stevneleder og ringpersonell så er det ikke noe regelverk for dommerkontakt og ikke heller hvordan oppfølgingen av dommere skal være.

Fra tid til annen så ser man jo at enkelte dommerkontakter er svært ivrig i tjenesten.. men aktiviteter for dommere og så gar privat innkvartering ..samtidig som de stiller egen hund på aktuell utstilling for aktuell dommer.

Jeg vet at enkelte klubber har regler om at dommerkontakt ikke skal stille for dommere de er kontakt for den aktuelle utstillingen.. mens andre klubber vier til NKKs regelverk om at det ikke finnes noen regler for dommer kontakt.

Hvordan er dette i din klubb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somoftest er det styre som både ordner, fikser osv osv Veldig få stiller opp utenom dette for å hjelpe.

Så om ingen i styre/komitee skal ha kontakt med dommer eller kunne stille hund så hadde det faktisk ikke blitt noen utstilling.

Det er ikke så veldig poppis å stille opp for klubber når alt kommer til alt ;)

Ellers tror jeg faktisk de fleste dommere klarer dømme hund og ikke person. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema!

Vi er en liten klubb, med få ressurspersoner. Mange av de som sitter i komiteen hadde ikke sittet om de ikke fikk stille. Vi må bruke de ressursene vi har så godt vi kan. Jeg gjør som regel "alt" med kontakt på forhånd, men prøver på selve utstillingsdagen å la andre personer ta i mot dommerne om jeg selv skal stille, men det hender jo at jeg må løpe innom ringen å spørre om alt er på plass med "utstillingskomite-hatten" før jeg kommer inn med "utstiller-hatten" senere på dagen. Jeg velger forøvrig å tro at dommerne ønsker å dømme opp den beste hunden, og absolutt ikke føler at de må gi meg noe som helst ekstra :)

Privat innkvartering har vi unngått så lenge jeg har styrt utstillingsskuta. Rett og slett av hensyn til komitè og dommer. Etter en lang dag er det faktisk ålreit å ha muligheten til å trekke seg litt tilbake, alene.

___

Litt på siden: for 2 år siden på vår utstilling måtte jeg ta i mot en dommer litt mer enn planlagt dagen i forveien. Stilte så hund for vedkommende dagen etterpå, og under lunsjen etterpå hadde hun sagt til en annen i komiteen at "Ja, hun syntes det var litt rart at utstillingslederen stilte hund, men hun fikk nå dømme hund, så fikk klubben ordne opp i slikt selv". Ikke så rart hun trodde det, jeg var nemlig utstillingsleder på alle punkter utenom på papiret :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tror jeg faktisk de fleste dommere klarer dømme hund og ikke person. :)

I enkelte land er det "kotyme" at man setter opp lederens hunder... Sånn Italia og slike land...

Vi er så heldige i vår klubb at nesten ingen av de som sitter i styret er aktive i utstillingsringen. Dermed slipper vi den problemstillingen, men det har jo alltid vært diskutert opp gjennom årene og vi har forsøkt å godt det har latt seg gjøre å ha folk som IKKE skal stille ut som dommerkontakter. Men i små klubber kan det jo være vanskelig å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte land er det "kotyme" at man setter opp lederens hunder... Sånn Italia og slike land...

Nå tenkte jeg vår lokale utstilling i Norge. Reiser du til Russland f.eks er det vel bare å bla opp sedler muligens ;)

Jeg snakket forøvrig om vår lokalavdeling, ikke rasespesialen til hovedklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...