Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp meg, sonen: Passer selen?.. (masse bilder)


Recommended Posts

awdnvp.jpg

o93hh1.jpg

25rov2h.jpg

2gy6r61.jpg

29pzxo0.jpg

Troll sin kombisele i str 5. Jeg synes den sitter godt foran, ligger akkurat oppå brystbeinet hennes. Hun trekker også bra og uten å plages av selen, men så fort det blir bittelitt slakk i lina flyr den bakdelen på selen rundt og vi ender opp sånn:

2rokdwy.jpg

Selen og ho er begge 48cm i halsen, men hun er 61cm fra nakke til halerot, og selen er 68. Kan jeg sy sammen det bakstykket et par centimeter over halefestet uten at det ruinerer selens funksjon, eller burde jeg prøve en størrelse (46 hals/64 rygg) mindre? What to do...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At selen er litt for lang har ingenting og si så lenge sidestykket ikke blir liggende bak ribbeina, og det ser det kanskje ikke ut som det gjør her. :) Litt vanskelig og se på hund med mye pels og slikt, men jeg synes den ser grei ut bortsett fra lengde, men det har jo ingenting og si så lenge den ligger rett.

Sånn generelt sett, det er forskjell på seler, om de er laget for kraftigere hunder eller smalere typer. Så viss du prøver en sele som passer i halsen, men ikke i lengde/bredde så må du antagelig se over på andre merker/sydd på mål, fordi om du går ned i halsstr så vil den jo ikke passe der lengre, selv om den da kanskje passer i lengde/bredde. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At selen er litt for lang har ingenting og si så lenge sidestykket ikke blir liggende bak ribbeina, og det ser det kanskje ikke ut som det gjør her. :) Litt vanskelig og se på hund med mye pels og slikt, men jeg synes den ser grei ut bortsett fra lengde, men det har jo ingenting og si så lenge den ligger rett.

Sånn generelt sett, det er forskjell på seler, om de er laget for kraftigere hunder eller smalere typer. Så viss du prøver en sele som passer i halsen, men ikke i lengde/bredde så må du antagelig se over på andre merker/sydd på mål, fordi om du går ned i halsstr så vil den jo ikke passe der lengre, selv om den da kanskje passer i lengde/bredde. :)

Ja den ligger oppå de nest-siste ribbeina i brystkassa liksom, så det er bare lengden det går på. Men tusen takk for hjelp, da tror jeg at jeg syr den sammen over halefestet så den ikke slenger sånn, for alle de andre selene jeg har sett på blir også for lange :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den ligger oppå de nest-siste ribbeina i brystkassa liksom, så det er bare lengden det går på. Men tusen takk for hjelp, da tror jeg at jeg syr den sammen over halefestet så den ikke slenger sånn, for alle de andre selene jeg har sett på blir også for lange :P

Jeg tror ikke jeg ville rørt borti det jeg, fort gjort og ødelegge "balansen" i sela om du begynner og "fikse" på utformingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

731mra.jpgDet virker jo som den er ganske i veien så fort man tar litt innpå og hun ikke ligger i sela?

Hehe den er nok mer i veien for deg enn hunden :lol:

Sela ser ut som den passer greit den. Den er litt lang bak, men ikke værre enn at den passer fint. Til en hund med bernerns kroppsbygning vil nok alle ferdigproduserte nomeseler bli sånn fordi de er så kraftige i hode/hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuppe tråd! Oppdaget i dag etter å ha lest denne tråden at selen til Asti er alt for stor. Den ligger bak det bakerste ribbeinet, men selen er lang nok, løkka ligger litt nedenfor haleroten. Hva gjør jeg med tanke på ny sele? Stakkars, han kan jo ikke gå slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuppe tråd! Oppdaget i dag etter å ha lest denne tråden at selen til Asti er alt for stor. Den ligger bak det bakerste ribbeinet, men selen er lang nok, løkka ligger litt nedenfor haleroten. Hva gjør jeg med tanke på ny sele? Stakkars, han kan jo ikke gå slik.

Du kjøper en ny, av et annet merke(evt sydd på mål) Hvilken du kjøper må du nesten bare prøve deg frem til hvem som passer din hunds kroppsfasong slik at den passer både i hals, sidestykker og lengde :) Jeg har ikke sett din hund da, men jeg kan gjøre en kvalifisert gjetting og peke deg i retning felleskjøpet. Hadde sele derfra til malamutene, og de er jo litt kraftigere (og dermed litt verre og finne sele til) enn type fuglehunder og AH/SH. Den sela passet også fint til hannsch til ei venninde, så jeg vil tro at det kan være en type som passer asti :) Tror forresten det var breeders sin sele, så den finnes sikkert hos andre som fører breeders også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper en ny, av et annet merke(evt sydd på mål) Hvilken du kjøper må du nesten bare prøve deg frem til hvem som passer din hunds kroppsfasong slik at den passer både i hals, sidestykker og lengde :) Jeg har ikke sett din hund da, men jeg kan gjøre en kvalifisert gjetting og peke deg i retning felleskjøpet. Hadde sele derfra til malamutene, og de er jo litt kraftigere (og dermed litt verre og finne sele til) enn type fuglehunder og AH/SH. Den sela passet også fint til hannsch til ei venninde, så jeg vil tro at det kan være en type som passer asti :) Tror forresten det var breeders sin sele, så den finnes sikkert hos andre som fører breeders også :)

Det er breeders vi har nå. XXL og den passer jo ellers. Tror ikke jeg skal gå for breeders en gang til. Har sendt en mail til sledeverkstedet, så får høre med dem om pris, så A får en fin ny sele å jobbe i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er breeders vi har nå. XXL og den passer jo ellers. Tror ikke jeg skal gå for breeders en gang til. Har sendt en mail til sledeverkstedet, så får høre med dem om pris, så A får en fin ny sele å jobbe i.

Selevekstedet sier jo at den reimen skal ligge bak de bakerste ribbeina. Eller er det jeg som misforstår?

Jeg synes det er viktig at det krysset på siden, hvor bandet fra nakken møter bandet som kommer fra bryststolpen, ligger rett bak bakerste ribbein. Dette hindrer at selen klemmer på brystkassen. Dra hendene bakover langs siden på din hund, så kjenner du der det ikke er flere ribbein.


- Link

Jeg har nemlig over alt ellers lest at reimen skal ligge oppå ribbeina, ikke bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selevekstedet sier jo at den reimen skal ligge bak de bakerste ribbeina. Eller er det jeg som misforstår?

- Link

Jeg har nemlig over alt ellers lest at reimen skal ligge oppå ribbeina, ikke bak.

Hmmm nå ble jeg å forvirret, hvor skal den reima ligge? For da passer jo selen superdupert likevel. Nå har jeg sendt dem spørsmål, så får vi se hva de sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selevekstedet sier jo at den reimen skal ligge bak de bakerste ribbeina. Eller er det jeg som misforstår?

- Link

Jeg har nemlig over alt ellers lest at reimen skal ligge oppå ribbeina, ikke bak.

Det kan virke som det er det de sier, ja. Isåfall er jeg uenig med dem, fordi når hunden trekker så blir det trykk også på sidene, og en sele som er for stor (går bak ribbeina) vil klemme inn der det er mykt, og det vil være veldig ubehagelig for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg velger og tro at det er dårlig formulert.

Ja jeg måtte gå for selen fra seleverkstedet til han eldste min for ingenting satt bra på han og selen som er laget på måldra er på ribbena hans i hvert fall :)

resten av svaret var til en annen tråd :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...