Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke store hunder er gode "førstegangshunder"?


tuppetroll

Recommended Posts

Det spørs.

Hvor mye tid har personen til hund, hvor mye tur og mental aktivisering

er personen villig til å gi hunden.

Har du masse tid til å bruke på hunden, villig til å gå masse turer.

Syns jeg Labrador er en bra førstegangshund.

Men det har jo veldig mye å si på personen også da, hva den skal

brukes til osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg en du føler tiltaler deg egenskaps- og temperamentsmessig. Du har erfaring med Cavalier fra før? En hund er en hund uansett størrelse (selvom noen ynder å kalle disse små rotter, men de har fremdeles hundens behov, instinkter og egenskaper), tror det skal ekstremt mye til for at du ikke skal takle en større en, selvom de krever litt mer av alt, mer mat, mer plass, pelsstell, mosjon og mental aktivitet.

Erfaringsmessig bør du vel holde deg borte fra Malle, bruksschæferne og andre mer ekstreme brukshunder, men det er hunder alle og enhver uten solid kunnskap og erfaring bør tenke seg om to ganger før de skaffer seg.

Følg hodet og hjertet etter det du har lyst på du.

Fine ag-hunder av størrelse (om du har vinner-ambisjoner) kan være Aussie, langhårsbelgere etter kombinert/familiehund-linjer, korthårscollie, kanskje flatcoatet retr (og BC, men det kan bli mye hund igjen). Om du bare skal trene ag "for gøyen sin del" er det vel bare raser som er veldig disponert for HD osv du bør holde deg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :D

Synes labradoren fort kan bli litt "tung" i kroppen til ag..

Jeg syns du skal få deg en aussie, hollandsk gjeterhund eller en korthårs collie :)

Kan ikke skjønne jeg da, at du vil ha noe annet en verdens nydeligste skjønne perfekte skapninger, cavalier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til tema:

Er hollandsk gjeterhund  en ok "førstegangshund" ? Så at denne rasen ble nevnt her..

Hun har jo hatt flere hunder fra før? :)

Førstegangshund går mer på individ mer enn rase, om man i tillegg har vilje, tid, interesse (og penger) til å søke kunnskap, kursing, opplegg osv og har mennesker med mye kunnskap og erfaring rundt seg er det vel ikke noe i veien for å velge en "hvilken som helst" rase som førstegangshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal få deg en aussie, hollandsk gjeterhund eller en korthårs collie :P

Kan ikke skjønne jeg da, at du vil ha noe annet en verdens nydeligste skjønne perfekte skapninger, cavalier :D

Jeg har hatt cavalier siden jeg kom inn i denne verden, og nå vil jeg prøve ut terrenget med andre raser ;) Har jo fortsatt Mia & Minnie og kommer nok alltid til å ha en Cavalier.

Har forsåvidt ganske god erfaring med andre raser, så helt newbie er jeg jo ikke, men orker ikke en hund som bare er utfordringer hele tiden. Har lurt litt på tervuren og litt på bearded collie. Vil ha en hund som kan brukes til ag og kan konkurrere med de raske, og som jeg kan stille ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel foreslått alle retriver rasene egentlig (tolleren er jo middels stor med de andre retriverene er store) hvis du skal drive med agility og vil ha en stor hund og ikke har hatt det før. Flotte, lettlærte hunder som elsker å arbeide og få utfordringer. De er jo forskjellige individer de også men gjennomsnittlig er jo alle retriverene ganske enkle å ha med å gjøre hvis de får brukt energien sin på noe annet enn å bare bære sko rundt i huset:)

Du sier at du synes labradoren ser så tung ut. Det kommer veldig ann på eieren. Labradorer er kjent for å spise alt de kommer over og hvis de får lov til det blir de selvsagt tunge. Min labrador var en "vanlig" utstillings lab og han var kun en stor muskelbunt siden han ble brukt til mye kløvbæring og trekk.

Ellers er det jo bare å kjøpe seg en jakt lab eller jakt golden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke store hunder mener dere egner seg godt for de som ikke har hatt STOR hund før - det er jo en vesentlig forskjell på det å ha liten og stor hund..

Nå er den vel kanskje mer mellomstor hund, men hva med springer spaniel? :)

De skal vel være godlynte , sosiale og "enkle" hunder, enkle og trene og kunne brukes til agility, lydighet, bruks og alt som er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel? De skal jo være ålreite å jobbe med, og om du klipper den ned så slipper du mye pellsstell :)

Ellers tenkte jeg på Irsk Ulvehund når jeg så overskriften - men den er jo ikke akkurat noen grasiøs vinner på agilitybanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hollandsk gjeterhund en ok "førstegangshund" ? Så at denne rasen ble nevnt her..

Nei, det er nok ikke noen "første gangs hund" for noen som aldri har hatt hund før.Men Helene har jo vokst opp med huset fullt av hunder,har 2 hunder selv, driver aktivt med agility konkuranse, hun har bare ikke hatt "stor" hund selv før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær fryktelig nøye med valg av linjer og oppdretter og hør gjerne med folk som har myyyye kjennskap til rasen!

Raseklubben finner du på www.nbfk.org. Har kommet en del belger/terv-folk tuslende inn hit etterhvert, kan gjerne lage en tråd og høre med disse, evt sende rundt pm?

En god belger er verdens hund, en dårlig en skal det mye til for å finne verre. De er også fryktelig kjappe i hodet og kropp og man får ofte litt inntrykk av at de handler før de tenker. Er en del nervøsitet ute og går, jeg vet en del ikke skaffer seg terv av den grunn.

Oppdretteren min skal ha kull på to tisper til våren/sommeren, den ene har jeg valp av fra før, har sååå lyst på en til etter en av dem to ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...