Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpetrening i Oslo og Akershus -området?


RamGuy
 Share

Recommended Posts

Jeg og min samboer skal anskaffe vår første valp, det kommer til å bli en 8-12 uker gammel PUG(G) / Mops av typen hannkjønn som vi regner med å plukke opp nærmere sommeren sånn at det timer perfekt med tiden hvor kjæresten er hjemme 24 / 7 på grunn av eksamen og tidlig sommerferie osv da vi ser på det som veldig, veldig viktig i det vi får en hundevalp i hus.

Vi har aldri vært noen hundemennesker og vi ser fremdeles ikke på oss selv som noen hundemennesker men vi har alltid vært dyremennesker som er veldig glade i dyr og har alltid vært klare på at vi nok trolig alltid kommer til å ha et eller flere dyremedlemmer i familien til enhver tid frem til vi går i grava. Til nå har vi vært typiske kattemennesker hvor vi først hadde en skikkelig villkatt i en F4 Bengal hannkatt som dessverre døde i sin jakt på bilene utenfor her før han fylte 2 år og da anskaffet vi oss en sjarmerende Abyssiner hannkatt som nå nærmer seg sitt fjerde år i denne verden.

Bestemte oss nå nylig at vi kunne tenke oss hund fordi vi ønsker noe som kan ha et litt mer personlig og emosjonelt bånd til oss enn hva katter kan gi oss. De er jo tross alt dyr som strengtatt bryr seg null og niks om sine eiere, alt som betyr nå er at de får kos og underholdning når de føler for det, nok av mat og husly. Samtidig så ønsker samboer en hund da hun ofte går turer og føler dette blir veldig ensomt når hun ofte må gjøre det alene, så vi bestemte oss til slutt for en hund og følte at vi er såpass stasjonære og i et såpass stabilt forhold som har vart såpass lenge og hvor vi uansett ønsker at det skal være både hund og katt til stedet når vi får våre egne barn da det minker sannsynligheten for allergiutvikling hos unge og ikke minst fordi vi ønsker å gjøre barna våre veldig dyrevante fra starten av ettersom vi har planer om å ha dyr tilstede hele livet.

Vi falt umiddelbart på PUG(G) / Mops som den perfekte hunderasen for oss da dens karakteristiske sider og gemytt ser ut til å passe oss som hånd i hanske, vi syntes også det er en utrolig sjarmerende rase og vi har alltid vært klare på at vi ønsker en liten hund og da var valget egentlig ganske lett. Vi har jo fått med oss at dette er en veldig utsatt rase hvor det er mye dårlig avling og oppdrett så vi bruker mye tid på å finne en god oppdretter som fortjener å bli støttet og som kan gi oss en valp med de beste forutsetningene for et lagt og ikke minst lykkelig liv. Vi har også notert oss diverse forhåndsregler og ting vi må være varsomme og påpasselige på når det gjelder denne rasen.

Ettersom vi aldri har vært spesielt hundeinteresserte, ei heller har hatt hund selv utover det å passe en Chiwawa som lillesøsteren min eier som vi for øvrig nå skal "eie" i en måneds tid bare for å forsikre oss om at vi er komfortable med det å ha en hund før vi kaster oss ut i det. Det er jo ikke koselig for verken oss eller den kommende valpen om det skulle vise seg at vi ikke klarer å strekke til.

Dette har fått oss til å sterkt vurdere et skikkelig valpekurs ettersom vi er såpass til nybegynnere. Vi har forstått det sånn at dette ikke bare kan være en stor fordel for oss, men også for hunden selv med tanke på sosialisering. Dette er en hund som kommer til å leve sammen med en Abyssiner hannkatt og som nok kommer til å ha mye omgang med min mors Britiske Korthår men mye kontakt og sosialisering med andre hunder med unntak av min lillesøster sin spinkle og sjenerte Chiwawa blir det nok ikke så alt for mye av. Det blir jo det han eventuelt måtte støte på når vi går turer og det er det, vi kjenner ikke så mange med hunder og har ikke så mye sosialisering i nærområdet som hunden i seg selv vil ta særlig godt nytte av så etter det vi har forstått så kan denne sosialiseringen for hunden i form av at valpekurs faktisk være gullverdt for både oss og valpen.

Det store spørsmålet er jo fra hvem man burde bestille et valpekurs. Ettersom vi er temmelig blanke så har vi svært få forutsetninger for å vurdere de forskjellige alternativene selv, jeg har lest meg frem til at det er veldig mange som er misfornøyde med treningsformen som benyttes på en del av disse kursene, noen går så langt som å påstå at enkelte er direkte bortkastede penger mens andre sier at det finnes kurs med knallgode instruktører som er verdt hver minste lille krone, og som de vil anbefale enhver hundeeier å få meg som om de er aldri så drevne med hunder fra før av. Ettersom vi bor i Akershus og dermed (selv om vi ikke har bil) har sånn tålig grei tilgang på det meste innenfor Oslo og Akershus området så er det jo mer enn nok å ta av.

Prisnivået er jo ganske så stivt, ser ikke ut som man kan forvente noe lavere enn 2000-2500kr for et enkelt valpekurs og det gjør det jo enda mer viktig å finne de beste stedene, med de beste instruktørene og det beste opplegget for det å bruke såpass mye penger på noe som eventuelt føles halvveis er ganske så surt. Så er det noen som har erfaring med kursing i Oslo og Akershusområdet som har noen steder de kan varmt anbefale oss å sjekke ut? Og er det noen steder dere har hatt en laber erfaring og derfor vil fraråde oss fra å vurdere?

All tips og hjelp tas imot med stor takk!

EDIT:

Jeg merker meg også at det er en del steder som tilbyr "pakkeløsninger" hvor du kan få typisk valpetrening, grunnkurs og et litt mer viderekommende kurs til en pris som er en del lavere enn å eventuelt kjøpe kursene hver for seg. Totalprisen blir jo temmelig stiv ser jeg så spørsmålet er hvorvidt folk her inne føler at disse pakkene er verdt det? Når jeg skummer igjennom hva som foretas på et valpekurs og et grunnkurs så ser det jo tilsynelatende ut til å gå mye i det samme og det er tydeligvis relativt kort tidsrom mellom et valpekurs og et grunnkurs så er dette noe dere ser på som verdt å investere i eller blir det bare mye av det samme som egentlig gir lite mersmak?

Og hvordan er det med PUG(G) / Mops og slike kurs / treninger? Har lest at en del mener at denne typen rase ofte faller etter og blir smått latterliggjort i slike sammenhenger eller er det bare overdrevet tullball?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var et veldig godt og utfyllende svar der ja! Familiehunden seiler jo opp som et veldig attraktivt alternativ men blir jo litt reisevei for oss med skifte av buss osv som kan være noe upraktisk. Ser at GoodDog også blir varmt anbefalt, hvertfall når det gjelder valpekurs og de har jo de laveste prisene av alle som jeg har sett blitt anbefalt.

Men Canis Oslo ser jo ut til å stortsett benytte Hellerudsletta / Lahaugmoen og det er jo nesten innenfor gåavstand om vi tar oss en lang spasertur så det seier vell fort opp som det soleklart mest passende og praktiske sånn sett. Er det noen instruktører som kan anbefales fremfor andre? Ser også at de operer med pris per deltaker, og egen pris for observatør. Regner med at det ikke betyr at man må betale ekstra om man kommer som to personer og at denne observatør prisen er hvis du ønsker å delta uten hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan svare på det med observatør: nei, det koster ikke ekstra å ha med samboer/mann/barn/etc! :-)

Kan svare for oss at vi er veldig fornøyd med canis avdelingen i Oslo, og går på vårt tredje kurs, og har tenkt på et til! De bruker noe som kalles klikkertrening (som dere sikkert har undersøkt) på alle kurs og kjører en fullstendig positiv inngangsvinkel, men det blir litt som man velger å gjøre det selv!

Vi har hatt samme instruktør hele veien, men inntrykket mitt er at flere instruktører i Oslo avdelingen er veldig flinke.

Et stort pluss er at kursene som går nå på vinterstid (sen høst/tidlig vår) har vært inne. Ellers vet jeg ikke hvor de vil være på sommerstid, for da er de på litt forskjellige steder i Oslo, om ikke de også fortsetter inne på Lahaugmoen.

Det er bare å sende pm og spørre om det er noe mer dere lurer på!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var et veldig godt og utfyllende svar der ja! Familiehunden seiler jo opp som et veldig attraktivt alternativ men blir jo litt reisevei for oss med skifte av buss osv som kan være noe upraktisk. Ser at GoodDog også blir varmt anbefalt, hvertfall når det gjelder valpekurs og de har jo de laveste prisene av alle som jeg har sett blitt anbefalt.

Men Canis Oslo ser jo ut til å stortsett benytte Hellerudsletta / Lahaugmoen og det er jo nesten innenfor gåavstand om vi tar oss en lang spasertur så det seier vell fort opp som det soleklart mest passende og praktiske sånn sett. Er det noen instruktører som kan anbefales fremfor andre? Ser også at de operer med pris per deltaker, og egen pris for observatør. Regner med at det ikke betyr at man må betale ekstra om man kommer som to personer og at denne observatør prisen er hvis du ønsker å delta uten hund?

Canis Oslo er jeg kjempefornøyd med. Har kun gått hos Aase selv, og hun er kjempeflink, men de andre har også gitt godt inntrykk når jeg har møtt dem.

De fleste hundeskoler setter pris på at hele familien deltar på valpekurs, men at man gjerne er litt strukturert med hvem som trener med hunden. Selv pleier jeg og mannen min å ta annenhver "økt" når vi er på kurs sammen.

De har noen utekurs der også, og tipper stadig flere av kursene deres blir på Lahaugmoen. Det går rykter om utvidelser der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...