Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Edit: bildebevis... :P

IMG_20140126_151342.jpg

Jeg lover å heie på Ask i OL i 2034! :D

Vil ellers bare kommentere at det sikkert ikke er dumt for deg å ta deg et kurs på slalom selv. Det kommer vel flere anledninger etter denne påsken og da er det kanskje kjekt å kunne følge med i svingene? :)

Er aldri for sent å begynne! :)

• Like 1
Skrevet

Skal du først ha noe på bena og ikke har erfaring med det fra før, ikke velg snow board. Det er vanskeligere enn slalom. De første turene ville jeg gått på føttene, også trenger dere jo ikke ta heisen til tops, dere kan jo starte med og bare gå noen 10 meter opp i løypa og kjøre ned, også se an hvordan ting ligger an, teste skia og følelsen litt :) Om du ikke er helt trygg selv så ville jeg ihvertfall startet uten ski de første rundene slik at du ser hvordan A klarer seg og at du kan gripe inn kontrollert om nødvendig. Slalom er mye enklere enn langrenn, så den sammenligningen trenger du ikke tenke for mye på. Etter ganske mange år med slalom og brettkjøring og null langrenn var de første to årene på bortover ski noe av det skumleste jeg har vært med på, og først nå etter 6 år med en del gåing begynner det og bli greit :P Helt kontrollert er det ikke enda heller :lol: og jeg har gått mye på langrenn før. Slalomski er bredere, formet på en annen måte og de henger fast i hele foten, dermed blir de stødigere og mye lettere og svinge/bremse med, feks.

Hvordan det er med heistyper, pris på heiskort, utleie av utstyr osv vil variere en del, du finner kanskje info om denne plassen har hjemmeside? :)

Skrevet

Snowboard er mye vanskeligere å lære seg enn slalåm.

Jeg ville aldri satt ungen i sele foran en som ikke er helt stødig i bakken (og egentlig ikke i det hele tatt). Står dere i en egnet barnebakke er det uansett ikke noe vits, for da slaker bakken såpass ut på bunn at barnet ikke vil krasje i noe nede om det ikke klarer å stoppe (ikke alle barnebakker er sånn, derfor jeg skriver egnet. Barnebakker som ender med et hus i bunn er ikke bra barnebakker). Ved sele har man også risikoen med at idioter ikke ser båndet, og kjører mellom deg og barnet, kan bli fatalt for barnet.

Så lenge barnet lærer seg plog, og en god plogsving, så vil det klare å stå i alle bakker aleine. For et barn vil plogsvingen også ofte av seg selv gå over til parallell sving etterhvert som barnet blir eldre og tryggere. Om barnet er slik at det ikke har hemninger, så må man sette opp regler, eller kjøre steder som er egnet (der barnet uansett ikke vil få uforsvarlig fart).

Det samme gjelder forøvrig deg, så lenge du lærer deg plog og plogsving, så kan du stå i alle bakker :)
Ved å lære å ploge, så lærer du å kontrollere farten og det vil med en gang føles tryggere. Ved å lære plogsving lærer du trykkoverføring/tyngeoverføring, å stå på riktig ski, og legger grunnlag for videre læring.

Har du ikke noen til å lære deg det, så kan det kanskje være greit å melde seg på et helgekurs? Automatisk vil man gjerne lene seg innover mot bakken, og da stå med hovedtrykket på innerskien, da går man på trynet. Det er også vanlig at nybegynnere lener seg bakpå, da mister man kontroll over skiene. Med plogsving så lærer du trykkoverføring, og da går svingene helt av seg selv. :)

(Du har kanskje sett skiskoler der barn står å ploger, med hendene på knærene, det er for å lære at trykket skal være forover (ikke lene seg bakover), og for å lære og ha trykket på riktig ski i svingene. EDIT: Barn står jo ofte riktig av seg selv, med trykket forover, akkurat som Ask gjør på bildet :D )

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...