Gå til innhold
Hundesonen.no

Do as I do method


Margrete
 Share

Recommended Posts

Do as I do method

"oppfinneren" av metoden"

Men si meg, er ikke dette noe vi har holdt på med i noen år alt? Minnes da virkelig at jeg brukte noe lignende under lp-trening med min første lp-hund... Gammelt nytt i ny innpakning?

Kjør diskusjon

Det står vel ikke at det er en ny metode? - men at de har sammenlignet "hermetrening" (for det er vel det som det egentlig er) med andre metoder? Selv skulle jeg ønske at det ble vist selve innlæringen og ikke på resulatetet av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel ikke at det er en ny metode? - men at de har sammenlignet "hermetrening" (for det er vel det som det egentlig er) med andre metoder? Selv skulle jeg ønske at det ble vist selve innlæringen og ikke på resulatetet av den :)

Ja, det er jeg veldig enig med deg i. Jeg finner ikke noen direkte forklaring på hva dette består av og innlæringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel ikke at det er en ny metode? - men at de har sammenlignet "hermetrening" (for det er vel det som det egentlig er) med andre metoder? Selv skulle jeg ønske at det ble vist selve innlæringen og ikke på resulatetet av den :)

Jeg har ikke lest artikkelen, men på hjemmesiden hennes hevder hun at det er en ny metode.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest artikkelen, men på hjemmesiden hennes hevder hun at det er en ny metode.

Står ingen ting i ScienceDirect om at det er en ny metode?

"Despite evidence that dogs are skilful in acquiring information socially from humans and are able to copy the actions of a human demonstrator, formal dog-training methods have traditionally relied only on individual learning (operant and classical conditioning). We compared the efficiency of the ‘Do as I do’ method (Topál et al., 2006), which relies on social learning, with that of a training method that relies on individual learning (shaping/clicker training - Skinner, 1951) to teach dogs three different kinds of object-related actions. In order to control for the comparability of the previous training experiences of our subjects, we tested experienced dog-owner dyads that had previously achieved a certificate for either type of training (Do as I do and shaping/clicker training)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingen ting i ScienceDirect om at det er en ny metode?

"Despite evidence that dogs are skilful in acquiring information socially from humans and are able to copy the actions of a human demonstrator, formal dog-training methods have traditionally relied only on individual learning (operant and classical conditioning). We compared the efficiency of the ‘Do as I do’ method (Topál et al., 2006), which relies on social learning, with that of a training method that relies on individual learning (shaping/clicker training - Skinner, 1951) to teach dogs three different kinds of object-related actions. In order to control for the comparability of the previous training experiences of our subjects, we tested experienced dog-owner dyads that had previously achieved a certificate for either type of training (Do as I do and shaping/clicker training)."

Som jeg skrev så vet jeg ingenting om hva som står i artikkelen (annet enn det du har gjengitt her), men jeg sier bare at artikkelforfatteren - på sin egen hjemmeside - hevder at det er en ny metode:

Do as I do is a new training method based on social learning

http://www.apprendimentosociale.it/en/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev så vet jeg ingenting om hva som står i artikkelen (annet enn det du har gjengitt her), men jeg sier bare at artikkelforfatteren - på sin egen hjemmeside - hevder at det er en ny metode:

http://www.apprendimentosociale.it/en/

Takk for linken :) men da tror jeg ganske bestemt at forfatteren tar feil. Etter min mening er herming ingen ny metode men kanskje systematikken er? For "husfredens skyld" skal jeg la være i gjengi et bilde jeg tok av "hermegassen" til @Margrete i fjor ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken :) men da tror jeg ganske bestemt at forfatteren tar feil. Etter min mening er herming ingen ny metode men kanskje systematikken er? For "husfredens skyld" skal jeg la være i gjengi et bilde jeg tok av "hermegassen" til @Margrete i fjor : :)

Men legge det ut på facebook kunne du *ler* Så da deler jeg det bildet DU delte *mumlersåmyeforhusfredenduliksom*

10765_10152154239590860_1801242809_n.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det litt begrenset hvor mye en hund kan lære på denne måten? At det går mer på enklere ting, enn komplekse øvelser? En ting er å hoppe over et hinder eller løpe rundt en flaske, men jeg tviler litt på om det hjelper så mye å lære taktskiftet på fremadsendingen med at jeg setter igjen Noomi, og viser hva jeg ønsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det litt begrenset hvor mye en hund kan lære på denne måten? At det går mer på enklere ting, enn komplekse øvelser? En ting er å hoppe over et hinder eller løpe rundt en flaske, men jeg tviler litt på om det hjelper så mye å lære taktskiftet på fremadsendingen med at jeg setter igjen Noomi, og viser hva jeg ønsker...

I ScienceDirect står "

Abstract

Despite evidence that dogs are skilful in acquiring information socially from humans and are able to copy the actions of a human demonstrator, formal dog-training methods have traditionally relied only on individual learning (operant and classical conditioning). We compared the efficiency of the ‘Do as I do’ method (Topál et al., 2006), which relies on social learning, with that of a training method that relies on individual learning (shaping/clicker training - Skinner, 1951) to teach dogs three different kinds of object-related actions. In order to control for the comparability of the previous training experiences of our subjects, we tested experienced dog-owner dyads that had previously achieved a certificate for either type of training (Do as I do and shaping/clicker training). They were tested upon training three different novel actions: simple, complex and sequences of two actions, in three separate sessions, using the training method they were certified for. In each case the owners had 15 minutes for accomplishing the task of training the dogs to perform the predetermined action. We used the latency of first occurrence and the number of dyads that were successful within 15 minutes as measures of training success. While we did not find a significant difference between the two training methods with regard to simple actions, we found that subjects using the Do as I do method outperformed those using shaping/clicker training in the case of complex actions and sequences of two actions. This study is the first to formalize a method based on the Do as I do protocol for training dogs and to assess its efficiency by comparing it with shaping/clicker training. We acknowledge that many factors can influence the success of different training paradigms, however, these results provide new insights for the applied dog training techniques by suggesting the usefulness of social learning in addition to the widely used methods that rely on individual associative learning."

Jeg har de samme spørsmålene som deg, derfor har jeg tatt kontakt med forfatteren via et annet forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ScienceDirect står "

Abstract

Despite evidence that dogs are skilful in acquiring information socially from humans and are able to copy the actions of a human demonstrator, formal dog-training methods have traditionally relied only on individual learning (operant and classical conditioning). We compared the efficiency of the ‘Do as I do’ method (Topál et al., 2006), which relies on social learning, with that of a training method that relies on individual learning (shaping/clicker training - Skinner, 1951) to teach dogs three different kinds of object-related actions. In order to control for the comparability of the previous training experiences of our subjects, we tested experienced dog-owner dyads that had previously achieved a certificate for either type of training (Do as I do and shaping/clicker training). They were tested upon training three different novel actions: simple, complex and sequences of two actions, in three separate sessions, using the training method they were certified for. In each case the owners had 15 minutes for accomplishing the task of training the dogs to perform the predetermined action. We used the latency of first occurrence and the number of dyads that were successful within 15 minutes as measures of training success. While we did not find a significant difference between the two training methods with regard to simple actions, we found that subjects using the Do as I do method outperformed those using shaping/clicker training in the case of complex actions and sequences of two actions. This study is the first to formalize a method based on the Do as I do protocol for training dogs and to assess its efficiency by comparing it with shaping/clicker training. We acknowledge that many factors can influence the success of different training paradigms, however, these results provide new insights for the applied dog training techniques by suggesting the usefulness of social learning in addition to the widely used methods that rely on individual associative learning."

Jeg har de samme spørsmålene som deg, derfor har jeg tatt kontakt med forfatteren via et annet forum :)

Så bra! Hold hos gjerne oppdatert om svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men legge det ut på facebook kunne du *ler* Så da deler jeg det bildet DU delte *mumlersåmyeforhusfredenduliksom*

Ler. Men der er jo bare vennene våre. Har ikke så mange venner på sonen vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt er det ikke, vi hadde om dette på fordypningskurset til Lundqvist hundeskole for 10 år siden. Hvor effektivt det er kommer vel an på like mye som andre metoder - hvordan hunden er, hvordan treneren er og hva slags øvelse det er snakk om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt er det ikke, vi hadde om dette på fordypningskurset til Lundqvist hundeskole for 10 år siden. Hvor effektivt det er kommer vel an på like mye som andre metoder - hvordan hunden er, hvordan treneren er og hva slags øvelse det er snakk om :)

I påvente at forfatteren svarer la jeg ut både abstract og video på bruksgruppen til rasen som vises i videoen. Foreløpig er det bare kommet et fåtall svar, et av den er følgende: "Its not new , both the clicker (instead a whistle) and the demonstrating have been used on dolphins since I can remember . But the trainer may be a new way of describing things . The trainer is selling ideas and experience. To me the truest thing I have heard about dog training is .... its simply about communication ... and its is . I like to have the freedom of mind to pick and choose what is needed. Sometimes I'm my dogs father , sometimes his brother , sometimes his co-worker , sometimes his boss."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn uten at jeg trenger å fordype meg i all litteraturen her. Hvordan får jeg hunden til å forstå at den skal herme etter meg? (Noen som kan forklare med enkle ord?)

Ikke jeg i hvert fall :) Kanskje en form for lokking? For å vite det må man kanskje kjøpe videoen som det reklameres for? Selv ser jeg ikke bort fra at et er en rasetypisk defekt. Min venninde Rona skriver på samme gruppe at "Vlcaks imitate whom and when they want without having ever heard about this method"

Vlcak/vlciak er det nasjonale navnet på rasen som vises i videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg i hvert fall :) Kanskje en form for lokking? For å vite det må man kanskje kjøpe videoen som det reklameres for? Selv ser jeg ikke bort fra at et er en rasetypisk defekt. Min venninde Rona skriver på samme gruppe at "Vlcaks imitate whom and when they want without having ever heard about this method"

Vlcak/vlciak er det nasjonale navnet på rasen som vises i videoen.

Interessant egentlig! Er det ingen som vet hvordan man lærer inn sånt? Jeg prøvde det faktisk med Luna en gang for et år siden eller no, men hun skjønte ikke bæret :lol: "Hvorfor hopper mamma rundt og rundt?" :lol:

Og uthevingen: Søkte den opp. Er det tsjekkoslovakisk ulvehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant egentlig! Er det ingen som vet hvordan man lærer inn sånt? Jeg prøvde det faktisk med Luna en gang for et år siden eller no, men hun skjønte ikke bæret :lol: "Hvorfor hopper mamma rundt og rundt?" :lol:

Og uthevingen: Søkte den opp. Er det tsjekkoslovakisk ulvehund?

Prøvde endel med lokking i "gamle dager" og det fungerte utmerket. Hvordan denne læringen er lagt opp vet jeg ikke før jeg får kontakt med forfatteren.

Vlcak er det tsjekkiske navnet og Vlciak er det slovakiske navnet på tsjekkoslovakisk ulvehund. Uttales noe i likhet med vøllchak som betyr ulvelik hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget fargerik og svært dyktig fuglehundmann, Tyri - Hans, som vant det meste da han holdt på, lærte en hund apport på en litt spesiell måte.

Han hadde en hund som ikke apporterte, men han lå veldig godt an på en jaktprøve som gikk over 2 dager.

Om kvelden la Tyri - Hans ut et rypelik i korridoren på Hjerkinn fjellstue. Han kommanderte hunden i sitt, og så krøp han selv på alle fire bortover og tok opp rypa i kjeften og krøp tilbake. Dette holdt han på med hele kvelden

Og dagen etter apporterte hunden som om den aldri hadde gjort noe annet. Og det ble topp premie.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo lært inn f.eks hopp ved å vise først. Eller vi viste bare veien vi ville at hunden skulle ta. Satte igjen hunden foran hindret, gikk i fra og over hindret og kalte inn hunden. De aller fleste gangene funket dette supert! Samme med apport-dirigering, den som la ut apporten, gikk alltid i en stor bue mot feks venstre for å legge ut apporten. Stort sett ville hunden følge samme rute ut. Det er klart her må det være rom for å feile en god del, men dette var i hvert fall en greie som veldig mange hadde og har brukt. Og ingen av hundene våre ble som Tyri-Hans sin, vi måtte øve en god del mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ingen av hundene våre ble som Tyri-Hans sin, vi måtte øve en god del mer :P

Treige bikkjer da :P Husker en gang jeg satt med lille valpen og spiste snop. Og så la jeg snopen på benken jeg satt på. Utrolig hvor fort den bikka lærte hermeleken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...