Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangs hund


Kath20
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Jeg har tenkt til å skaffe meg min egen første hund. Er selv oppvokst med schæfer i hus, men har vært veldig mye borti rottweiler, berner sennen, elghund osv! Etter mye frem og tilbake har jeg lyst på en stor hund og ikke en liten, selvom liten hund vil si mindre av mye forskjellig men jeg vet at jeg har god tid, tålmodighet og alt som skal til for at en stor hund skal ha det den trenger i mitt eie. Jeg har tenkt på berner sennen og samojed, vil helst ha ei tispe.

Bor på en gård med skog nesten rett utenfor huset så trim skal den få daglig + at jeg gjerne vin starte med litt agillity trening med den.

Derfor lurer jeg på mest forskjellen mellom disse to rasene i atferd og om hvem av dem som vil takle best agillity trening. Vil at hunden skal ha det best mulig alle di årene den kommer til å leve sammen med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har tenkt til å skaffe meg min egen første hund. Er selv oppvokst med schæfer i hus, men har vært veldig mye borti rottweiler, berner sennen, elghund osv! Etter mye frem og tilbake har jeg lyst på en stor hund og ikke en liten, selvom liten hund vil si mindre av mye forskjellig men jeg vet at jeg har god tid, tålmodighet og alt som skal til for at en stor hund skal ha det den trenger i mitt eie. Jeg har tenkt på berner sennen og samojed, vil helst ha ei tispe.

Bor på en gård med skog nesten rett utenfor huset så trim skal den få daglig + at jeg gjerne vin starte med litt agillity trening med den.

Derfor lurer jeg på mest forskjellen mellom disse to rasene i atferd og om hvem av dem som vil takle best agillity trening. Vil at hunden skal ha det best mulig alle di årene den kommer til å leve sammen med meg!

Begge rasene vil nok takle agility helt fint, og trives med det, men samojed er jo en litt lettere og kjappere type hund enn berner sennen så den vil kanskje gjøre det litt bedre, sånn resultatmessig, om det er noe du tenker på. Dog er det vell ingen av dem som vil hevde seg helt i toppen ettersom de begge er litt tyngre og "treigere" type hund enn de typiske ag hundene.

Utover det så vil nok en samojed kreve en del mer trim enn berneren, samojeden vil muligens ikke kunne gå løs i voksen alder pga jaktinnstinkter, mens berner krever mindre og vil være lettere og ha løs, den vil antagelig også være hakket mer opptatt av deg enn en samojed. Begge er fine raser på sin måte, spm er jo hva du vil ha? Hva passer deg best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg berneren som veldig tung til agility. Det har selvsagt å gjøre med at jeg kjenner opptil flere bernere som er veldig store, og som sliter med bein og hofter. Finnes det oppdrettere som har litt lettere bernere så er jeg mer positiv. I tillegg er det viktig å ta med forventet levetid i betraktningen... Utover det så synes jeg at bernerne virker som trivelige hunder som er greie å ha med seg og som nevnt over så vil den berner sannsynligvis kunne gå mer løs enn en samojed.

Samojed kjenner jeg ikke utover det som sies (at de er sta), men hvis du har planer om agility så bør du undersøke hvordan de er mhp lek og matgladhet (lekne og/eller matglade hunder = villige til å lære). Hvis du synes hunder som sikler og lukter endel er litt ekkelt så er samojeden et bedre valg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste jeg med litt feil briller når jeg oppfattet dette som om berneren sikler og lukter en del? :icon_redface:

Hihi .. de jeg kjenner lukter iallfall ikke spesielt godt, og de er ganske våte i munnpartiet, for å si det sånn. Det er mye hud og pels, liksom. Tar jeg feil? :-) Alt er relativt, men for en (altså meg) som er vant til korthårete hunder med stram hud så er dette ting jeg ville tenkt på ved valg av annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg repeterer dette i det kjedsommelige, men: Berner sennen er ikke en tricolour sankt bernhard. :sorcerer: Hengende lepper står så vidt jeg husker som uønsket i rasestandard, selv om jeg har sett en håndful individer med det. (edit: Det var jaggu akc-standarden - "The lips are clean and, as the Bernese Mountain Dog is a dry-mouthed breed, the flews are only slightly developed. ")

Jeg hater både sikkel og bikkjelukt, men har ikke plagdes av dette med hverken egen berner eller andre bernere på treff osv. Noen ender opp med sikkelstrimer over nesa etter mye aktivitet, gjerne hannhunder da disse er større og med mer lepper enn tispene.

Og ja, det finnes oppdrettere med lette bernere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...