Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene muskler?


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Altså, jeg har en Labbe som disser hver gang man klapper/koser/klemmer henne, og det er egentlig litt grusomt kjenner jeg, for hennes del. Jeg liker også de som er muskuløse og fastere i fisken. Men hvordan i huleste trener man målrettet for å få muskler på en hund?

Jeg tenker å få muskler på henne både i brystet, sidene og rumpa/bakben. Er det noen som har tips? Jeg skal kjøpe kickbike nå når snøen blir borte, men det er vel mest kondisjon og ikke muskelbygging.

Har kløv, men er litt usikker på hvordan man begynner å trene det opp. Vi har brukt den litt, men er redd for å overbelaste for tidlig.

Og hvordan går man fram med å trekke kjetting? Hvor langt/lenge, hvor tungt, hvordan skal de dra, hva fester man det i osv. (Har forresten er nomesele jeg kan bruke)

Har dere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden da? Det aller beste er jo lange turer i kupert terreng. Kløving og trekking er også bra, samt trav over distanser feks jogging/sykling. Og svømming.

Ved kjettingtrekk er det viktig at du har en god sele som fordeler vekten godt så hunden trekker med hele kroppen, draget skal ligge bak hunden, ikke oppå ryggen. Hunden skal dra ned og frem, og det er viktig å ikke begynne for tungt så de mister motivasjon. Nå trekker tispen min 1/3 av vekten sin, dette bruker vi over litt distanse, feks 1-2 km.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og leser kjettingtråden, men hvilke muskler tar det? Tar ikke det mye på brystet? Jeg trenger tips til bakpart også :) Synes hun ser så spinkel ut bak. Men nå er hun bittelitt tykk i tillegg da, men det kommer seg til sommeren :)

Hvis de trekker riktig skal de ikke bare trekke med brystet men sparke godt fra bak :) Og når hun mister litt fett vil hun nok se mer balansert ut :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere nå da? Konkret i km og tid? Hvordan terreng går dere i? Hva får hun av mat?

Nå er det mye spaserturer. Prøver å få henne til å løpe i knehøy snø så mye jeg kan. Jeg kan jo ikke slippe henne løs, så jeg synes det er vanskelig å få henne mosjonert nok. Men vi prøver på minimum en skogstur i uka på rundt 1-2 timer pluss to turer i tillegg.

Hun får ca 3,5 dl Orijen to ganger om dagen. Har prøvd oss veldig fram, og hvis hun får mindre enn det så virker det som om hun blir kronisk sulten. Altså mer enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå er det mye spaserturer. Prøver å få henne til å løpe i knehøy snø så mye jeg kan. Jeg kan jo ikke slippe henne løs, så jeg synes det er vanskelig å få henne mosjonert nok. Men vi prøver på minimum en skogstur i uka på rundt 1-2 timer pluss to turer i tillegg.

Hun får ca 3,5 dl Orijen to ganger om dagen. Har prøvd oss veldig fram, og hvis hun får mindre enn det så virker det som om hun blir kronisk sulten. Altså mer enn vanlig.

Det er jo ikke spesielt mye tur, så jeg ville heller satsa på å øke grunntreninga hennes med lengre turer, gjerne i terrenget (trenger ikke løpe løs for det) og høyere tempo før jeg ville vurdert tyngre trekk og kløvtrening. Før du begynner å trekke kjetting osv bør hun ha en god grunntrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden da? Det aller beste er jo lange turer i kupert terreng. Kløving og trekking er også bra, samt trav over distanser feks jogging/sykling. Og svømming.

Ved kjettingtrekk er det viktig at du har en god sele som fordeler vekten godt så hunden trekker med hele kroppen, draget skal ligge bak hunden, ikke oppå ryggen. Hunden skal dra ned og frem, og det er viktig å ikke begynne for tungt så de mister motivasjon. Nå trekker tispen min 1/3 av vekten sin, dette bruker vi over litt distanse, feks 1-2 km.

Hvis man kombinerer kickbike, kløv og kjetting vil man vel se at de får mer muskler? Ser for meg at kjetting også er så greit på vinteren.

Men skal man begynner på 1kg? Eller mer? Hun veier ca 30 nå. Og hvor lenge skal man være på hver tyngde før man legger til litt til?

Hvis de trekker riktig skal de ikke bare trekke med brystet men sparke godt fra bak :) Og når hun mister litt fett vil hun nok se mer balansert ut :)

Hun er ikke tjukk altså :P Alle sier hele tiden at hun er så slank og fin, og at hun er den tynneste Labben de noen gang har sett, men hun er fortsatt ca 2 kg over idealvekten hennes! Og det er -kun- fett. Haha. Så på bilder fra i sommer. Da gikk vi mye i skogen og hun fikk svømme masse på Trollvann. DA var hun vakker da. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke spesielt mye tur, så jeg ville heller satsa på å øke grunntreninga hennes med lengre turer, gjerne i terrenget (trenger ikke løpe løs for det) og høyere tempo før jeg ville vurdert tyngre trekk og kløvtrening. Før du begynner å trekke kjetting osv bør hun ha en god grunntrening.

Nei, det er ikke så mye. Hun får jo det hun trenger, men det har gått mye i mental trening siden jeg har hatt litt lite med tid. Prøver å gå fort og effektivt, men dyret skal snuse på hver eneste tisseflekk :| Skal man bare dra dem med seg?

Man kan vel begynne med bare å ha på kløven? Og heller legge til vekt når man får litt bedre grunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke så mye. Hun får jo det hun trenger, men det har gått mye i mental trening siden jeg har hatt litt lite med tid. Prøver å gå fort og effektivt, men dyret skal snuse på hver eneste tisseflekk :| Skal man bare dra dem med seg?

Man kan vel begynne med bare å ha på kløven? Og heller legge til vekt når man får litt bedre grunnlag?

Ja, det gjør du, de MÅ ikke snuse på alle flekkene. Om du synes det er viktig så kan du la henne gjøre det innimellom, eller gjøre unna det på morgen/kveldslufting også lar du tur være tur. :)

Viss hun er litt tykk så ville jeg startet med kjetting om du vil ha litt ekstra belastning, både kløv og trekk er jo belastning, men kjetting blir ikke så mye ekstra tyngde som presser ned på ledd på samme måte som kløv.

Hvor mye osv kommer jo litt an på, hva ser du får deg? Intervaller med tyngre trekk eller bare og gå en tur med kjetting på hele veien? Kortere intervaller = mer vekt, lengre strekker = mindre vekt, personlig hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med og hive på 4/5 kg kjetting på en 30 kg hund og startet med kanskje 45 min runde også minst 2 dager imellom trekk/bæreøktene i starten. (ser du at hunden blir sliten må du selvfølgelig hjelpe/ta av og er den ikke vant til slikt i det hele tatt så ville jeg tatt 2 små runder før første tur, ikke fordi det er så utrolig tungt, men for at hunden bare skal få bli vant til det)

Tom kløv er jo ingen vits i, da kan du like gjerne gå uten. Men kan du ikke starte med kløv på korte turer? Altså enten morgen/kveldsrunde (om du bruker det) eller på dager du ikke har tid/mulighet/ork til lang tur? Da blir det jo to fluer i en smekk, hunden får litt mer utav den korte turen og får gradvis tilvenning med det samme. Jeg ville startet med 4 kg i kløven også jeg (det er ikke voldsomt mye på en slik hund) så det samme, start med og bruke den på kortere turer (rundt 45 min feks), og to dager uten trekk eller bæring etter hver økt med trekk eller bæring (i starten, for og la kroppen tilpasse seg og restituere om den har behov), så øker du gradvis både vekt i kløv/kjetting, lengde på turer og etterhvert hyppighet, om du vil.

Ellers så er jo ski/sykkel flotte hjelpemiddel til hunder som ikke kan løpe løse i skog og mark. Noe så enkelt som ballkasting er jo veldig energikrevende (om hunden gidder og løpe etter :P ), det er jo ikke en aktivitet man bør gjøre hele tiden eller bare det, da det er ganske krevende på kropp og sinn, men som en del av/supplement til en variert aktiv hverdag kan det være fint på dager/i perioder med lite fysisk aktivitet. Svømming også.'

Edit: Og sorry :P om ting disser så er det ikke mangel på muskler, det er kun overskudd av fett, og det forekommer uavhengig av muskelmasse. :P Men om hunden blir sulten av at du kutter ned på mat, så bør du heller finne kalorifattig "vomfyll" enn og gi mer mat. Eller selvfølgelig øke aktivitet slik at hun forbrenner nok til og kunne gå på økt inntak.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør du, de MÅ ikke snuse på alle flekkene. Om du synes det er viktig så kan du la henne gjøre det innimellom, eller gjøre unna det på morgen/kveldslufting også lar du tur være tur. :)

Viss hun er litt tykk så ville jeg startet med kjetting om du vil ha litt ekstra belastning, både kløv og trekk er jo belastning, men kjetting blir ikke så mye ekstra tyngde som presser ned på ledd på samme måte som kløv.

Hvor mye osv kommer jo litt an på, hva ser du får deg? Intervaller med tyngre trekk eller bare og gå en tur med kjetting på hele veien? Kortere intervaller = mer vekt, lengre strekker = mindre vekt, personlig hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med og hive på 4/5 kg kjetting på en 30 kg hund og startet med kanskje 45 min runde også minst 2 dager imellom trekk/bæreøktene i starten. (ser du at hunden blir sliten må du selvfølgelig hjelpe/ta av og er den ikke vant til slikt i det hele tatt så ville jeg tatt 2 små runder før første tur, ikke fordi det er så utrolig tungt, men for at hunden bare skal få bli vant til det)

Tom kløv er jo ingen vits i, da kan du like gjerne gå uten. Men kan du ikke starte med kløv på korte turer? Altså enten morgen/kveldsrunde (om du bruker det) eller på dager du ikke har tid/mulighet/ork til lang tur? Da blir det jo to fluer i en smekk, hunden får litt mer utav den korte turen og får gradvis tilvenning med det samme. Jeg ville startet med 4 kg i kløven også jeg (det er ikke voldsomt mye på en slik hund) så det samme, start med og bruke den på kortere turer (rundt 45 min feks), og to dager uten trekk eller bæring etter hver økt med trekk eller bæring (i starten, for og la kroppen tilpasse seg og restituere om den har behov), så øker du gradvis både vekt i kløv/kjetting, lengde på turer og etterhvert hyppighet, om du vil.

Ellers så er jo ski/sykkel flotte hjelpemiddel til hunder som ikke kan løpe løse i skog og mark. Noe så enkelt som ballkasting er jo veldig energikrevende (om hunden gidder og løpe etter :P ), det er jo ikke en aktivitet man bør gjøre hele tiden eller bare det, da det er ganske krevende på kropp og sinn, men som en del av/supplement til en variert aktiv hverdag kan det være fint på dager/i perioder med lite fysisk aktivitet. Svømming også.

Takk for langt og utfyllende svar! :D

Da skal jeg bare dra henne med :)

Tenker kanskje å begynne med litt vekt på ca 45 minutter. Er det ok å bare begynne med 4/5 kg? Tror ikke det skal være så mye for henne. Vi har brukt kløv med 3 fulle flasker i hver side, så hun er vant med den og litt vekt i hvert fall :)

Så 4/5 kg på 45/60 minutter med to dagers mellomrom i starten? Synes det høres bra ut jeg :) Hun trenger å få ut litt energi på kortere tid, så jeg tror dette passer oss perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mye spaserturer. Prøver å få henne til å løpe i knehøy snø så mye jeg kan. Jeg kan jo ikke slippe henne løs, så jeg synes det er vanskelig å få henne mosjonert nok. Men vi prøver på minimum en skogstur i uka på rundt 1-2 timer pluss to turer i tillegg.

Hun får ca 3,5 dl Orijen to ganger om dagen. Har prøvd oss veldig fram, og hvis hun får mindre enn det så virker det som om hun blir kronisk sulten. Altså mer enn vanlig.

Forstår jeg deg rett ved at bikkja får 2-3 turer i uka? Eller misforstod jeg deg?

Det er jo overhode ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg begynte med 5 kg på min 25 kg malinois, dog var hun i god form da, men ikke vant til kløv. Jeg begynte bare og ta den på, men jeg valgte kun og bruke kløv på kortere turer i starten, dvs skulle vi ut i mer enn en time så fikk hun gå uten, skulle vi på turer rundt en time fikk hun den på. En dag jobbing og to dager fri (fri betyr ikke fri fra tur, bare fri fra ekstra belastning som trekk/kløv) synes jeg er en fin plan. Kan godt ha flere fridager også selvfølgelig, men denne er fin i en oppkjøring. Økninger tar jeg litt på "feelingen", føler ikke det er noen fasit her, men man ser an hunden, og man beregner hvor mye, hvor langt og hvor tungt man har gjort tidligere, form forbedringer hos hunden, alder, hvor godt den liker det osv, og det gjelder både hvor mye vekt man bruker og hvor langt og hvor ofte man går. Om jeg har en lengre pause(typ at man er redd for tap av form) uten slikt så tar jeg ikke nødvendigvis av vekt, men jeg tar en liten oppkjøringsperiode hvor jeg kun bruker den på times turer og ikke tar øktene for tett på hverandre igjen før jeg igjen er tilbake der vi var før pausen.

Jeg bruker aldri mer enn 1/4 av hundens vekt i kløven, rett og slett for og minimere belastningen på hundens kropp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett ved at bikkja får 2-3 turer i uka? Eller misforstod jeg deg?

Det er jo overhode ikke nok.

Misforsto meg veldig, ja :) det var en dårlig formulering. Hun får i hert fall en skogstur i uka (på 1-2 timer) pluss ca to turer den samme dagen. Skogsturen blir som regel i helga.

På vanlige dager får hun tre turer. En morgentur på 15-20 min, en på dagen 1-2 timer og en på kvelden (med litt LP) på ca 30-40 min :)

RED: leste innlegget mitt en gang til. Det var en UTROLIG dårlig formulering. Skjønner godt at du misforsto...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforsto meg veldig, ja :) det var en dårlig formulering. Hun får i hert fall en skogstur i uka (på 1-2 timer) pluss ca to turer den samme dagen. Skogsturen blir som regel i helga.

På vanlige dager får hun tre turer. En morgentur på 15-20 min, en på dagen 1-2 timer og en på kvelden (med litt LP) på ca 30-40 min :)

Ok :) da forstår jeg :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente aldri noe kjettingtrekk eller avanserte greier når labradoren min var i sin beste form. Hun gikk mye løs i terrenget, gjennom myr og ulendt terreng. Aldri "slanket" henne, kun holdt en normal matmengde og gått turer etter ønske og vilje hver dag.

4601903812_ff27b820c6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er overvektig nå så ville jeg begynt med slanking og lav belastning. :)

Selv kjører jeg variert trening på mine hunder og tilbasser litt til årstid/føre/ temp.

Synes det er effektivt og ser at jyplingen på 13 mnd så smått begynner å få litt voksenmuskler på kroppen nå.

Veklser mellom kløv, sykkel, kjettingtrekk, joggeintervaller og svømming/ski etter årstid :)

+ Fjelltur minst 1 g pr uke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går i skogen med henne, så vær målretta med hvor hun går. Av stien - ut i terrenget! Det jeg synes er det mest effektive for trening av små muskler i bein, mellomhender, rygg og bakpart, er sånne digre blåbærtuer. Ikke bare må dere virkelig tråkke på og klatre litt for å komme dere fra tue til tue, men de fjærer jo, så det blir mange muskler som jobber samtidig for å balansere. Når snøen går kan du både sykle og kickbike med henne, og på sykkel er det supert med et godt trav med lange, jordvinnende steg, det trener også muskulatur i ryggen og får hunden til å konsentrere seg om å løpe "riktig".

På lufteturer ville jeg slengt på henne en kløv med jevne mellomrom. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får faktisk gå løs i skogen, men ikke før vi har kommet oss langt ut i lyngen :) der finnes det ikke noe bæsj å spise så da fokuserer hun på lukt og å løpe i snøen. Og jeg prøver å gå opp og ned skråninger når de dukker opp :) kan prøve å være mer bevisst på hvor vi går. Pleier egentlig bare holde øye med stien så vi ikke kommer for nærme :P

Men takk for tips! Skal se om jeg finner noen enda bedre lyng-områder å gå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får faktisk gå løs i skogen, men ikke før vi har kommet oss langt ut i lyngen :) der finnes det ikke noe bæsj å spise så da fokuserer hun på lukt og å løpe i snøen. Og jeg prøver å gå opp og ned skråninger når de dukker opp :) kan prøve å være mer bevisst på hvor vi går. Pleier egentlig bare holde øye med stien så vi ikke kommer for nærme :P

Men takk for tips! Skal se om jeg finner noen enda bedre lyng-områder å gå på :)

Ja, det er et poeng å styre henne. Feks trener hun mange flere muskler om du får henne til å skritte rundt i stedet for å ta sats og hoppe hver gang det er skifte av terreng. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forrige utstilling fikk vi faktisk på kritikken at gutten hadde "velmusklede bakbein". Vi driver ikke med hverken kløv eller kjettingtrekk siden Ozu har HD. Men vi går mye tur i skog og mark. Mye oppoverbakker, utenom stier, svært bratt og ulendt terreng hvor jeg selv noen ganger må ligge langflat og klatre for å komme meg opp. Ozu går alltid løs på disse stedene og løper frem og tilbake, opp og ned. Disse turene varer som regel i 2-3 timer.

Har ikke gått så mange av de lange turene nå som vinteren kom, men blir flere av de nå som dagslys og våren er på vei. Så jeg ser jo selv at slike turer er bra for muskelbygging. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...