Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring av katt


laikamor
 Share

Recommended Posts

En katt skal ha maten fremme hele tiden, da den gjerne spiser 10-12 små måltider per dag og dette porsjonerer den selv. Blir den fet kan du begynne å tenke på å aktivisere den mer eller bytte fórtype. Blir den tynn, så gjerne gi noe med mer fett i. Noe som fungerte som bare det på vår katte da han ble litt tynn var Norwegian polar hundefor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

En katt skal ha maten fremme hele tiden, da den gjerne spiser 10-12 små måltider per dag og dette porsjonerer den selv. Blir den fet kan du begynne å tenke på å aktivisere den mer eller bytte fórtype. Blir den tynn, så gjerne gi noe med mer fett i. Noe som fungerte som bare det på vår katte da han ble litt tynn var Norwegian polar hundefor :P

Hvorfor skal den ha maten fremme hele tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt skal ha maten fremme hele tiden, da den gjerne spiser 10-12 små måltider per dag og dette porsjonerer den selv. Blir den fet kan du begynne å tenke på å aktivisere den mer eller bytte fórtype. Blir den tynn, så gjerne gi noe med mer fett i. Noe som fungerte som bare det på vår katte da han ble litt tynn var Norwegian polar hundefor :P

Iom at min blir fet, men som selvmosjonerer selv en hel del sammen med sin bror i tillegg til daglig leking med viftepinne med oss mennesker. Forøvrig kun frøkna som blir feit, broren hennes er i fint hold. De ble kastrert ved 6mnd alder, de er nå 9mnd gamle.

Hvilket for burde jeg bytte til?

Bruker per idag Porta 21 Sensible pga det høye kjøttinnholdet i foret. Ingen korn/spannmål. ca 100g dagen fordelt på 2 katter. Bruker også Bozita våtfor kylling i saus, en gang i blant. Da 1 måltid om dagen, 1 pakke holder da i 3 dager på 2 katter. (Da får de P21S som hovedmåltid på morgenen og bozita som kvelds)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten står fremme hele tiden her. Katte tørrfôr skal forresten helst ikke stå i vann, sånn som hundens kan, det blir ødelagt nesten med en gang, så om pus spiser opp - no problem. Men om det står, så kast det.

Mener å huske å fått en forklaring på hvorfor pus burde spise lite men flere ganger gjennom dagen på ett annet forum, ikke en artikkel, bare en forklaring fra en som har satt seg veldig inn i ernæring på katt. Men jeg kan huske feil.

Min katt er en liten hannkatt som ikke små spiser, han spiser en god del, 2-3 ganger iløpet av døgnet. Han får våtfôr med ekstra vann på av og til.

Jeg ser ikke hvorfor man skal se ned på mange typene av våtmat til katt, klart, man holder seg unna First Price, Whiskas og Friskies, men når pus får våtfôr mest som kosemat, så kan man fint kjøpe Pussi og Gourmet Perle for eksempel, fra vanlig matbutikk. Det er ikke skadelig, bare huske at det ikke er fullfôr. Bozita er klart best, dette er fullfôr så man kan fôre bare på det om man vil (og har lommebok til det) Det er lett å få tak i på nett også, blandt annet på animail.no De har mange forskjellige smaker både i saus og i gele. Mikkel liker den med kanin, elg og rein kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Maten står fremme hele tiden her. Katte tørrfôr skal forresten helst ikke stå i vann, sånn som hundens kan, det blir ødelagt nesten med en gang, så om pus spiser opp - no problem. Men om det står, så kast det.

Mener å huske å fått en forklaring på hvorfor pus burde spise lite men flere ganger gjennom dagen på ett annet forum, ikke en artikkel, bare en forklaring fra en som har satt seg veldig inn i ernæring på katt. Men jeg kan huske feil.

Hundetørrfor blir også dårlig om det står oppbløtt over tid. Jeg bløter forøvrig ikke, bare heller over litt vann rett før det serveres.

Jeg vet ikke, men jeg vil tippe at katter er tilpassa å spise smågnagere, fuglunger osv. Dvs ikke spesielt store måltider. De er derimot forholdsvis enkle å få tak i, så de kan jakte flere om dagen. Hunder er, om vi går langt tilbake, tilpassa å jakte store dyr (med litt smådyr attåt). De er vanskelige å fange, og det fører til at hundedyret kan gå flere dager uten mat, men når det først får tak i et bytte er det frotsing. Nå har det nok skjedd en del med både hunder og katter siden dette, men det kan jo være at fordøyelsessystemet deres fortsatt er tilpassa dette? Dette er mine spekulasjoner altså, ikke fakta. Men om det er sånn, så forklarer det hvorfor katter bør spise litt flere ganger om dagen. Men det er ikke noe svar på hvorfor katter skal ha mat tilgjengelig hele tida og gå å småspise hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter spiser smågnagere, dvs mus, rotter, småfugler, insekter osv. De spiser heller mange små porsjoner i løpet av en dag fremfor ett eller to store, som hunder gjør. Ulver fanger jo store dyr og spiser store mengder mat for dermed å kunne gå uten en dag eller to. Katter spiser en porsjon som omtrent tilsvarer en mus flere ganger til dagen.

Vi gir kattene Orijen. Det står fremme hele tiden. De har samme vannskål som Ozu, men selv med friskt vann der vil den ene katten helst helst drikke såpevannet som er igjen etter jeg har dusjet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Katter spiser smågnagere, dvs mus, rotter, småfugler, insekter osv. De spiser heller mange små porsjoner i løpet av en dag fremfor ett eller to store, som hunder gjør. Ulver fanger jo store dyr og spiser store mengder mat for dermed å kunne gå uten en dag eller to. Katter spiser en porsjon som omtrent tilsvarer en mus flere ganger til dagen.

Vi gir kattene Orijen. Det står fremme hele tiden. De har samme vannskål som Ozu, men selv med friskt vann der vil den ene katten helst helst drikke såpevannet som er igjen etter jeg har dusjet. :P

Det forklarer hvorfor de skal ha flere måltider hver dag, men det forklarer ikke hvorfor de skal trenge å ha maten stående fremme hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer hvorfor de skal ha flere måltider hver dag, men det forklarer ikke hvorfor de skal trenge å ha maten stående fremme hele tida.

Antagelig fordi katter som regel går ut og inn som de vil i løpet av dagen. Da er det vanskeligere å legge opp til faste måltider siden de kanskje ikke er inne akkurat da. Også er det jo bekvemt for eier også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noe erfaring/råd/tips om råforing av katt?

Vi har tatt til oss en katt fra Dyrebeskyttelsen og i følge de som hadde henne i fosterhjem tåler hun ikke noe særlig med hverken våtfor eller tørrfor. Har gitt Orijen Six Fish siden vi hentet henne for litt over en uke siden og har ingen problemer med dårlig mage, oppkast eller andre tegn på reaksjoner på maten (og hun drikker godt så virker ikke dehydrert selvom hun bare får tørr mat), men er nå en gang ikke veldig fan av tørrfor så lurer litt på dette med råforing av katt. Hva skal man gi? Hva skal man ikke gi hvis man skal råfore katt? :icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noe erfaring/råd/tips om råforing av katt?

Hva skal man gi? Hva skal man ikke gi hvis man skal råfore katt? :icon_confused:

Har ikke særlig kunnskap om råforing av katt, men min erfaring er at det kan være vanskelig å få voksne katter som ikke er vant med det til å spise det. Du har selvfølgelig de matvrakene som spiser alt ;) , men selvom forrige katten min elsket å få kjøtt som snacks var det bare små mengder han ville spise.

Hun vi har nå spiser også bare små mengder av rått kjøtt (spiser ikke de dyrene hun har fanget ute heller). Hun er vel mer kresen, men elsker derimot vafler og boller og sånn :P

Fôrer henne på Orijen og Bozita våtfor (sensitive). Hun kaster opp av våtfôr, eneste hun tåler som jeg har forsøkt er Bozita og RC sensitive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du kjøpt Bozita? Har ikke sett det noe sted som jeg kan huske. Googlet det og det ser ut som å inneholde mye kylling? I følge fosterfamilien hennes tåler hun ikke det.

Jepp, vet katter kan være sære på det med rått kjøtt, men syns det er verdt å undersøke litt uansett. Også med tanke på fremtidige puser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to som elsker rått kjøtt her, såpass at de brøt seg inn i kjøleskapet natt til i går og angrep elgsteka som lå til tining der. :aww: Den tredje er ikke så glad i sånt og vil helst ha tørrfor. Hun er heller ikke spesielt glad i våtfor.

Alle mine våre drikker flere ganger til dagen, om de får i seg nok vet jeg ikke, men det går vann både av vannskåla, akvariet og diverse andre ting som inneholder vann, så troor ikke de lider noe nød.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noe erfaring/råd/tips om råforing av katt?

Vi har tatt til oss en katt fra Dyrebeskyttelsen og i følge de som hadde henne i fosterhjem tåler hun ikke noe særlig med hverken våtfor eller tørrfor. Har gitt Orijen Six Fish siden vi hentet henne for litt over en uke siden og har ingen problemer med dårlig mage, oppkast eller andre tegn på reaksjoner på maten (og hun drikker godt så virker ikke dehydrert selvom hun bare får tørr mat), men er nå en gang ikke veldig fan av tørrfor så lurer litt på dette med råforing av katt. Hva skal man gi? Hva skal man ikke gi hvis man skal råfore katt? :icon_confused:

Anbefaler deg å lese litt på denne siden:

http://www.raaforing.no

Og ikke minst bli medlem av gruppen "Råforing - Prey Norge" dersom du har Facebook, lese dokumentene på siden og stille spørsmål om det er noe du lurer på. :)

Ikke noe annerledes å råfôre en katt fremfor hund, med unntak at det er viktig å tenke på at kjøttet skal inneholde nok traurin (les sidene så finner du kjøttvarer rikt på taurin, og mer info).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

råfôring til katt krever en del kunnskap og kanskje også interesse for emnet vil jeg tro, men råfôring på hund virker jo også litt mer avansert enn først antatt :P

Jeg har Mikkel sin mat stående framme hele tiden fordi han er innekatt og spiser godt selv, han fråtser ikke, er normal vektig og i flott stand. Han får bare skryt på alt sammen når vi er hos vet, så da gjør jeg vel noe riktig da :P Skulle gjerne råfôret, men har verken kunnskap eller ressurser til det her oppe, eller tykk nok lommebok for den saks skyld. Men jeg gir jo Orijen og er fornøyd da dette er ett av de beste tørrfôr på markedet.

Så at @JailyTina spørr hvor du kjøper Bozita. Mange dyrebutikker fører Bozita våtfôr, men jeg kjøper det på animail.no og får det levert på døren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

råfôring til katt krever en del kunnskap og kanskje også interesse for emnet vil jeg tro, men råfôring på hund virker jo også litt mer avansert enn først antatt :P

Jeg har Mikkel sin mat stående framme hele tiden fordi han er innekatt og spiser godt selv, han fråtser ikke, er normal vektig og i flott stand. Han får bare skryt på alt sammen når vi er hos vet, så da gjør jeg vel noe riktig da :P Skulle gjerne råfôret, men har verken kunnskap eller ressurser til det her oppe, eller tykk nok lommebok for den saks skyld. Men jeg gir jo Orijen og er fornøyd da dette er ett av de beste tørrfôr på markedet.

Så at @JailyTina spørr hvor du kjøper Bozita. Mange dyrebutikker fører Bozita våtfôr, men jeg kjøper det på animail.no og får det levert på døren :)

Nei, ikke vanskelig overhodet å råfôre, selv ikke med å sammensette selv, men litt mer komplisert enn å kjøpe samme tørrfôrsekk hver gang blir det jo, for variere over tid må man. :) Så må man jo ha interessen for det såklart.

Men kjøper man Vom og hundemat, hvertfall som base og gir minst 50% av det, gjør man det jo kjempeenkelt. Og iforhold til f.eks Orijen blir det veldig mye billigere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...