Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

født:04/03/2011

Birk som min hund heter ble født hos en hundekjørerfamilie i Gausdal i 2011. Jeg hentet ham hjem da han var 10 uker gammel, dagen etter at jeg kom hjem fra folkehøgskole med hundekjøring på timeplanen. I tillegg var dette min bursdag :)

Han er min aller første hund :D Vi har tidligere hatt BC, en blanding og en Irsk Rød og Hvit Setter i familien. Jeg hadde egentlig sett for meg at det skulle bli en Engelsk Setter som ble min første rasen, men det endret seg i løpet av året på FHS og mitt møte med Alaska Huskien. Det er fantastiske hunder, og jeg falt pladask :heart:

Birk er min trofaste turkamerat og min bestevenn - som betyr enormt mye for meg :heart:

MammaentilBirk_zpscb2b79b7.gif
Mor til Birk

PappaentilBirk_zps8ae6f293.gif
Far til Birk

Og puppyface Birk :wub:
Birk_zpsc1edd4c9.jpg

Valpenmin_zps08883269.jpg

• Like 1
Skrevet

Dere tåler sikkert litt valpebilder :)

Fra første dag i nytt hjem
Drakamp_zps4ef90aea.jpg

Sånn skjerf som lillesøstre har er kult
SiljeampBirk_zps3f77a996.jpg

Utforsker i hagen
Sjekkeuthagen_zpsc1e31704.jpg

"If looks could kill.."
Jegskaldrepedenkongla_zps4bdb90e2.jpg

En stk misfornøyd valpis som ble bindt fast
Misfornoslashydja_zpscc46fed2.jpg

Littmerposering_zpsc27de7ec.jpg

"Even the greatest dog was once a puppy"
Midtpunkt_zpsa9cf335f.jpg

Også fra en av de første dagene i nytt hjem
valpbein_zpsfafc00e5.jpg

• Like 9
Skrevet

Så fin han er! Faren til Imouto heter Birk, så jeg er naturligvis litt ekstra begeistra for hunder som heter det, hehe.

Hehe, skjønner :) Birk er et veldig fint navn :ahappy:

Skrevet

Han er fin! Hvem er det han er fra? Id.nr på stamtavla? :)

Han er fra familien Vinding - ikke akkurat kjent. Har flere kjente hunder bak i stamtavla da, blant annet Golden Harness Award Winner; Granite fra Susan Butcher. Synes det er litt kult :P

ID på stamtavla er:35978

Skrevet

Han er fra familien Vinding - ikke akkurat kjent. Har flere kjente hunder bak i stamtavla da, blant annet Golden Harness Award Winner; Granite fra Susan Butcher. Synes det er litt kult :P

ID på stamtavla er:35978

Ah! Ida har Kvitsokk, golden harness award winner(leder for Sørlie i 2005) bak seg! Er kult ja :D Svarten til Sørlie, og mye Jeff King langt bak.

Må inn å se på han :) Er så spennende å titte på de synes jeg :D

Skrevet

Ah! Ida har Kvitsokk, golden harness award winner(leder for Sørlie i 2005) bak seg! Er kult ja :D Svarten til Sørlie, og mye Jeff King langt bak.

Må inn å se på han :) Er så spennende å titte på de synes jeg :D

Da har du nok fått deg en knakende trivelig hund :D Kjenner flere avkom etter Svarten - fantastiske hunder! Liker veldig godt hunder med linjer fra Sørlie :)

• Like 1
Skrevet

Kanskje dele noen bilder av venninna til Birk også. Hun er en Schæferhund på 7 1/2 år, men er minst like barnslig i hodet som Birk. De er som Knoll og Tott - virkelig gode venner. Troja som hun heter tilhører min bror, og siden de bor 500m fra oss er de ofte sammen på tur og trening.

DSC06429_zpsb7af6511.jpg

DSC06450_zps24e8a586.jpg

DSC06626_zps4175fe49.jpg
Birk alias Scrat fra Istid.. :teehe:

DSC09072_zps89a21183.jpg

DSC09037_zpscfda3e8b.jpg

DSC09716_zps47c9faa3.jpg

DSC09719_zpsea2de775.jpg
Bivirkning av trening i hanefot.. de løper slik løs også :P

DSC09734_zps38a5c31f.jpg
Det beste Birk vet er å løpe med Troja :)

DSC00960_zpsa1b1f376.jpg

• Like 5
  • 2 weeks later...
Skrevet

Ett lite klipp filmet med mobilen under vår siste snørekjøringstur. Birk var veldig opptatt av all den deilige elglukten her. Var flere spor, men heldigvis ingen elg å se denne gangen. Nå er det sørgelige forhold her, bare sørpe og is på veiene. Skikkelig påskefeeling...
PS: Noen som har tips til hvordan jeg får bildet av filmen inn her, ikke bare link? Jeg fikk ikke til jeg...

http://www.youtube.com/watch?v=f3d3CcgOiKk

• 3 weeks later...
Skrevet

Tenkte kanskje det var passende med noen bilder fra tidligere telt-turer :) Gleder meg til snøen forsvinner slik at vi igjen kan dra ut med teltet(nå er det så bløtt og ekkelt med sørpe).

De første bildene er fra en tur i Alvdal med ei venninne og hennes AH tispe Lydia. Lydia er en meget merittert sledehund og har vært en del av tidligere team Norway, men nyter nå sin pensjon. Under denne sommeren hadde hun sitt første kull, og to av valpene var med oss på tur. Abelona og Ask på 9 uker.

DSC04797_zps4ca8c139.jpgEn flott plass! Vi hadde ikke helt været med oss, men det gjorde ikke mye - vi koste oss uansett :)

DSC04795_zps8b81b6b6.jpgBål hører selvsagt med ;)

DSC04786_zpsdcd352c1.jpgVakre Ask - idag en plugg på over 30kg!

DSC04788_zps0428fd24.jpgAbelona eller Abbylou som hun kalles. Venninnen min beholdt henne selv.

DSC04807_zps5b29fe73.jpg

DSC04806_zpsc0cadbe7.jpg

DSC04812_zps360a2ac8.jpg
Ikke akkurat liten tass på 9 uker..

DSC04809_zps11e8881f.jpgVakre Backens Lydia :wub:

DSC04832_zps42b30dc3.jpg

DSC04825_zpsad073065.jpgBirk og Abelona

DSC04827_zps89ce4442.jpgSom perler på en snor

DSC04824_zps05e4d44d.jpgÅ, hei hvor det går :teehe:

• Like 2
Skrevet

Tur nr.2 er fra mai i fjor. Første turen vi hadde sammen med ei venninne og hennes cocker spaniel tispe, Lucy. Vi gikk til den lokale badeplassen her hvor jeg bor - et tjern i skogen. En veldig koselig plass med litt luksus som benker, bålplass og utedo :teehe:

DSC07982_zpsfd40ee9c.jpg
Vi hadde mest sol, men det kom en skur i ny og ne.

IMG_8411_zpse1736ea9.jpgDet tok litt tid før de lekte greit sammen da Birk er en smule voldsom i lek. Han løper fryktelig fort og tar gjerne krappe svinger som kan skremme litt mindre hunder. Men etterhvert fant de tonen :)

IMG_8408_zps18ed70e0.jpg

DSC07948_zps71905045.jpg
Fine Birken min :heart:

IMG_8364_zps220a9322.jpgLucy bader gjerne som den cockeren hun er

IMG_8383_zps10a54107.jpgMens min langbein er litt mer skeptisk til det våte element..

IMG_8426_zps485085ea.jpg

DSC07940_zps61bde519.jpg
Nydelig frøken :wub:

DSC07938_zps4b3ecffe.jpg
Litt posering på en av gåturene vi hadde

DSC07984_zpsd54d47f0.jpgIkke noe er som et varmt bål når man er ute

IMG_8452_zps65f7bdb6.jpgHunden min tigger ikke altså..

IMG_8455_zpsa5fab5dc.jpgKan ikke jeg bare smake en liten bit?

• Like 2
Skrevet

Tur nr.3 er også fra i fjor. Denne turen var i sterk sommervarme, og vi hadde en deilig topptur på det lokale fjellet. Var en interessant tur med et stk høyløpsk cocker spaniel og hannhund i samme telt. De var noen skikkelige flørtepuser :)

DSC09325_zps5cae1ee4.jpgDen gamle brannhytta på toppen - her spiste vil lunsj

DSC09330_zpsd54bed60.jpg
Her har man god utsikt over deler av det enorme regionfeltet her på Østlandet..

DSC09331_zps3fa7e84c.jpg
Noen var mer opptatt av andre ting enn utsikten.. :P

DSC09334_zps2f05bdaf.jpg

DSC09337_zps845783ec.jpg

DSC09344_zps53c0f81d.jpg
Det obligatoriske poseringsbilde for de firbeinte

DSC09351_zps5952b669.jpg
Vaarmt!

DSC09353_zps7e869b6e.jpgLitt finere utsikt - her ses Storsjøen

DSC09360_zps12e82512.jpgTilbake i leieren ble det grillet pizza :D

DSC09366_zpsc6d5c261.jpg

DSC09367_zpsa6af1795.jpg

DSC09372_zps390c36f0.jpg

Må si jeg er imponert over små cockerbein som holdt ut i oppoverbakke etter oppoverbakke i +20. Til sammen gikk vi 1,5 mil i varmen, og hun hadde ingen problemer med å holde følge. Det ble en god pause på toppen hvor cocker`n var kjapp til å krølle seg sammen og sove - i motsetning til Birk som måtte bindes fast for at han skulle slappe av pga løpetid. På vei ned fikk de firbeinte bade i en bekk og vannflaskene ble fylt på ny.

• Like 2
  • 11 months later...
Skrevet

Har visst ikke vært spesielt flink til å oppdatere denne tråden :shocked:

DSC04104_zpsdae6040a.jpg
Et av mine favorittbilder av Birk, fra 2012. Preger mobilen min :D
DSC04882_zps1fac9f18.jpg
Første topptur på Deifjellet 2012

DSC05224_zps79f607e5.jpg
Langbein er et av hans mange kallenavn, som dere sikkert kan forstå :P

DSC05295_zpsf54f6d62.jpg

DSC05471_zps83531182.jpg
Bildet av Birk som ligger på stamtavla.no

DSC05825_zps7cde2e5c.jpg
Den røde kongen var en av favorittlekene til Birk før den ble borte på tur

DSC05835_zps96149478.jpg
Enda et favorittbilde

DSC05854_zpsd8d17ced.jpg

DSC06251_zps88aabe4a.jpg
De gærne har det godt!

• Like 4
  • 2 weeks later...
Skrevet

I dag blir Birk 4 år! :sorcerer: Vi har vært på skogstur i anledning dagen. Først fikk vi følge av min tante og hennes blandingshund Oskar, før vi gikk alene inn til et tjern. I løpet av vinteren har det også blitt laget en ny skogsbilvei der, og det har blitt hugget enorme mengder tømmer. Når sola bestemte seg for skinne også, ble det en perfekt dag :)

11018148_10152780207202861_4525563047696

10402957_10152780207132861_1405105652408

10421297_10152780207222861_6314180294326

11046276_10152780207337861_2212040963631

10686639_10152780207292861_8738051752052

PS: For de som kanskje synes han har lange klør på den ene labben, så har han det. Mangler å klippe på en pote :P

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...