Gå til innhold
Hundesonen.no

hunden min piper


Linda-D
 Share

Recommended Posts

Hei!

jeg har en hund på 3,5 år. jeg har bare hatt hun i noen måneder selv, men ingen sykdom fra tidligere. i romjula så peip hun voldsomt når jeg løftet hun (hun er jo ikke så stor, og nekter eks å gå i trappene innendørs). hun startet plutselig også å nekte å gå opp trappa som er ute, noe hun aldri har nektet på før. jeg tenkte det bare var stahet, og overså det. men så en dag når jeg skulle løfte hun, så hylte hun. peip og klynket seg noe voldsomt. og dagen etter var det langt fra bedre, nærmere værre. så dyrlegen neste. dyrlegen mente det var betennelsestilstander i bryst og ryggmusklene, samt i ryggsøylen. fikk med betennelsesdempende/smertestillenede hjem, og en sprøyte med betennelsesdempende mens vi var der. det tok et par dag, også ble det mye bedre. og hun var seg selv igjen. og klynket ikke når jeg løftet hun. jeg var så glad. hun har nå gått 2 uker nesten uten tegn til smerter, og vært veldig fin. men går fortsatt på medisinen, da dyrlegen sa at jeg skulle bruke opp flaska. men for et par dager siden, så løftet mamma opp hunden for å kose, og hun peip til, så mamma måtte sette hun ned. og hun peip noen ganger når vi løftet hun seinere. mens andre ganger ikke. tenkte at det kanskje fortsatt var litt ømt, eller at vi klemte på hun et sted så det gjorde naturlig vondt. men så. når vi sto opp i dag, og skulle opp på kjøkkenet, så før jeg rakk å løfte hun, bare rørte ved siden på hun. så hylte hun, og hun peip og hylte til vi var kommet opp trappa, og jeg fikk sluppet hun ned. og hver gang jeg har løftet hun i dag, så har hun hylt til og klynket. tydelige smertehyl. og noen ganger, så har hun pepet lenge etter at jeg har sluppet hun ned. Det er ingenting annet som viser at hun har vondt. hun spiser, går på do. litt hard i magen til tider. og løper og leker, sover, går på turer. det er bare ved løft hun viser de tydelige smertene. og nå er jeg bekymret. for det er tydelig at ikke medisinen hun nå har, virker lengre. og jeg har mine tvil på at det er betennelse. for det skulle vell ikke kommet tilbake så raskt, og under behandling av en tidligere betennelse? hun har heller ikke falt og slått seg. og ikke sklidd på isen så vidt jeg har sett. og jeg har fulgt med hun litt ekstra nå det siste tiden. jeg tenker å dra til veterinæren om hun ikke er bedre til i morgen, eller at hun er værre. men så lenge hun spiser og går på do. og ikke har store plager untatt ved løft, så avventer jeg litt. jeg lar bare være og løfte hun så mye som mulig. og tar det med ro for hun. jeg har tenkt litt på det med prolaps, for det er jo ikke et uvanlig problem hos små hunder med lang rygg og korte bein. men det er gjærne når de blir eldre, og Vanilla er ikke eldre. og det har vært tatt røntgen når hun var valp for å utelukke prolaps som rutinesjekk, men ingen tegn til det. og det er ikke noeprolaps i slekten hennes. men jeg tenker å lufte tanken for veterinæren. også tenker jeg på å lufte tanken om urinveisinfeksjon. og så klart nevne at hun er i behandling for betennelse. men er det noe annet noen av dere kan tenke dere at det kan være etter den svake beskrivelsen jeg har skrevet? hun reagerer ikke på bøy, tøy og strekk av beina, og heller ikke når jeg klemmer på hun uten å ha løftet hun.

er det noen som kan komme med en liten hjelpende hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter veldig til piping når jeg prøvde å løfte jenta mi i dag, så trengte jeg ikke å tenke en gang. tok opp telefonen og ringte veterinæren. fortalte om problemene fra nyttår, og at det er kommet tilbake med voldsomme smerter. så nå blir det veterinærtur på torsdag. jeg håper de finner ut hva det er, at det lar seg behandle, og at jenta mi blir helt bra igjen. jeg vil ikke at hun har det så vondt.

noen som har noen tips på hva det kan være? så jeg kan nevne noen forslag til veterinæren? annet enn prolaps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktiv kritikk. Bruker egentlig til vanlig å være flink med å dele opp teksten, og hater selv å lese tekst som står slik jeg skrev det. Var vell litt stresset og usikker når jeg skrev det. Så jeg skal ta det til meg. Takk :)

Veterinæren hadde ikke tid før torsdag. Og jeg er ikke så godt kjent her i område. Og jeg tenker jo at hun spiser. Går på do, Og er nysgjerrig og løper etter om jeg går på kjøkkenet i håp om å få mat. Og jeg så på sidene deres at de ikke har åpent lengre enn til 16.00 i dag. Og jeg har andre ting jeg må gjøre snart. Men jeg merker at jeg blir litt usikker selv. Så jeg skal sjekke når jeg kommer hjem fra legen selv etterpå nå, om det er en annen veterinær som kanskje har åpent lengre i dag, Eller eventuelt har tid i morgen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uppdate. Veterinær i morgen. Første mulighet, da alle slutter klokka 16.00 omtrent i dag. Men det skal nok gå fint. Så lenge jeg ikke løfter hun. Og lar hun slappe masse av. Hun har jo siste smertestillendekuren i dag. Og jeg tenker at den smertestillende demper litt av smertene også.

Krysser fingre for at det ikke er noe alvorlig, og at hun nå kan bli smertefri lengre enn 2 uker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kommet hjem fra veterinæren. Og hva som feiler henne er i grunnen et mysterium. Etter ha kjent på hele hunden, og funnet ut at problemet mest sansynlig ligger i hoften (Noe som ikke er en stor overraskelse, da hun har haltet på den samme foten tidligere), og hun ble neddopet, tatt røntgen *2. Men ingenting viste på bildene. Så trolig så er det noe muskulært. Men det veterinæren ikke skjønte var at smertene var kommet tilbake FØR smertestillendekuren for forrige gang var ferdig. Det ble konkludert med at det er muskulært, og det ble foratatt strålebehandling av hoftene og mesteparten av ryggen. Og fikk ny type smertestillende. Også ble det innkjøpt sele etter veterinærens anbefaling istede for halsbånd.

Nå krysser jeg fingrene for at den nye smertestillende fungerer, og at hun virkelig blir bra på ordentlig, og ikke bare i et par uker også på igjen. Men om det ikke blir bra, så skal jeg tilbake til veterinæren og sjekke enda mer, selv om det er lite igjen å gjøre. Det må bli bra igjen nå. jeg håper så inderlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet foreslo at akupunktur kanskje var en løsning. men jeg lar det gå en ukes tid nå. også om det ikke viser bedring i det heletatt eller forværring iløpet av uka, så må jeg kontakte vet på nytt. men fysioterapi/masasje er nok helt klart ingen dum ide. jeg skal ha det i bakhode, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...