Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilskudd til HD hund.


Stine
 Share

Recommended Posts

Glucosamin, hvor får man tak i det billig? (Sverige er vel ganske billig?) er det så bra som alle sier? Funker det liksom?

Vigdis har jo HD D med små forkalkninger, jeg er liksom ikke noe sånn super fan av all slags mulig preparater man putter i bikkja. Men kan det hjelpe så skader det jo ikke å prøve, jeg vil jo ha utysket hos meg lengst mulig :) Jeg kommer nok til å gi det til de 2 andre og, begge har jo C og Trym har itilegg små forkalkninger på ene siden.

Andre tips og triks til det å ha en HD hund? Ikke sykling og mye gåing på asfalt er greit, ikke basing i tung snø, men lett går bra? Det har jo blitt endel basing i puddersnø de siste dagene. Holde hunden slank og i god form er en selvfølge for meg, men ikke kløv og trekking? Hva med litt lett kjettingtrekk noen ganger (noen ganger er det en enkel og lettvint løsning å få energi ut av udyret) Jeg sa jeg kom til å fortsette med agility, men jeg tviler nå altså. Kanskje innimellom, men ikke sånn hardtrening og konkurranse.

Fjellturer er greit eller? Så lenge hun er i fin fysisk form. Vi har jo planlagt endel turer til sommeren, og jeg vil ikke la hun være hjemme aleine.

Noe mer jeg må tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glukosamin er bra, har brukt det selv :) Hvor du får kjøpt best og rimeligst vet jeg ikke.

Personlig så hadde jeg gjerne både trekt og kløvet med hd hund, dog ikke sånn super tungt. God muskulatur og kondisjon er jo bare bra :) Noen som vil fortelle meg hvorfor herjing i snø ikke er bra? Det er jo tungt, det forstår jeg, men ikke for ledd? Hadde heller innbilt meg at det er bra for en hd hund?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Da min hadde fokalkinger i ryggen så brukte jeg glukosamin med god effekt. Brukte også omega 3 olje. Kjøpt på dyrebutiken. Mener også at jeg brukte c vitaminer men hsker ikke om jeg blader der.

Siden han var gammel så gjorde vi det ahn hadde lyst til. Ene dagen syklet vi 50 meter for da va det i grunnen feil. andre syklet vi noen kilometer mellom 5 10 km han elsket å bade og det fikk han lov til. Jeg viste det ville gjøre vondt men han hadde altid gjort det så da fikk jeg fyre opp ovnen og pakke han in i ullteppe og legge han ved ovnen og g han en smertestillende kstra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Han min elsket tingene, Jeg vilel se det ann. Altså turer du alle tre løse så må du se ann ganglag, stress, blir roligere, alle forandringer som ikke er naturige og da bare snu. KAnskje lurt å bruke dekken. Jeg ville i hverfall holdt en gjevn aktivitet på mine og holde dem slamke. Bgge muskler på det du kan for muskler er jo med på å holde leddene på plass. Men samtidig vre forbredt på at i dag kan jeg ikke gjøre det jeg har planlagt men kan gjøre andre ting. Det var i hvertfall det ejg gjorde med flaten jeg hadde. Fikk i starten litt reaksjoner fra vet. Men forklarte at han er vandt til et aktivt liv og det å slutte med det blir bare feil. Hanskulle ha det godt den tiden han hadde igjen til ting ble for ille. Og for en aktiv flat betød det å være i variert aktivtet og ikke som pynt i sofaen. Ja sa jeg detkan godt hende han av den grunn dør før enn om han hadde vært pynt i sofaen men som pynt i sofaen hadde han misstrivdes. Etter det fikk jeg et kjempegodt forhold til vetrinærene og dem støttet meg i min tankegang.

Jeg vilel se ann hundene dine om det er fy fy for dem. Ja det er tungt å herje i snøen. Men har dem kondisjon og muskler så er det ikke så tungt. Også er HD individuelt hvordan dem tar det. En kan ikke begrense ale hundene fordi en hund m ha begrensninger pga smerter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun elsker jo å løpe, herje og klatre. Så å ta fra henne den muligheten er ikke veldig aktuelt :) Hun skal få lov herje fritt mer eller mindre :P Hun er jo så livsglad, elsker alt! Så det er vel bedre at hun skal få lov til å gjøre det hun vil og kanskje få et litt kortere liv enn å bli holdt i ro og kun gjøre ting som er "bra" for henne og leve et lengre men kjedeligere liv.

Skal kjøpe et bot dekken til henne når jeg finner et sted vi kan prøve str.

Trekking på ski, er det greit?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir glukosamin, c vitaminer og olje til min hund md en c hofte.

Kjøper på dyreapoteket,dyresjukehuset...eller noe sånnt (litt usikker på navnet) på nett fra sverige.

Hva slags C vitaminer? Har du link til Glucosaminet? Dem får jo v&h med laks, er det nødvendig med olje da? Og hva er best, sel eller fisk? Mange spørsmål :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hd-hund får et par tillegg i foret, ArtroFlexOmega og Glocosamin med c-vitamin . Om noe av det fungerer jeg vet ikke, hunden har aldri vist tegn på å ha vondt/være stiv. Men bedre føre var, så han får en dæsj av begge deler i foret. Linkene viser bare hvilke produkter vi bruker, ikke butikkene det er kjøpt i :) betalte vel drøyt halvparten av det som står på prisen av Glucosaminet, og det varer jo evig for EN hund, hehe..

Når han fikk hd-diagnosen var min første tanke, etter at sjokket hadde lagt seg, at han skulle få leve et så normal liv som mulig, så lenge det nå blir. Han har altså d-hofter med markerte forkalkninger på en side og små forkalkninger på den andre. Han går som sledehund, og gjør akkurat like mye jobb som de andre i spannet. Viser som nevnt ingen tegn til å ha vondt/ubehag, og hadde jeg ikke vist om diagnosen hadde jeg aldri tenkt tanken på at han kan ha hofteproblemer. Coda er 5 år nå, og vi får se hvor lenge han varer, men han skal få ha mest mulig glede og aktivitet den tiden han får. Legger ingen begrensninger på han hverken når det kommer til snødybde eller noe. Det eneste jeg tenker på er at han skal få JEVNT med mosjon, være slank og ha godt med muskler.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming! Tren opp musklene omkring hoftene, slik at vekten bæres mindre av leddene og mer av musklene :) Waterwalker (vanntredemølle) er genialt! Da får du kontrollert trening tilpasset din hunds fysiske kapasitet.

+ Hill's j/d. Inneholder glucosaminer i akkurat den balansen som er riktig for kroppen, så trenger du ikke være redd for å gi for lite eller for mye:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming kommer vi til å drive med til sommeren (fikk hun nesten til å svømme ifjor sommer, så denne sommeren skal vi klare det :D ) Jeg kommer ikke til å bytte fra v&h til tørrför.

Hun er veldig muskuløs rundt hoftene allerede :D Hele hu er egentlig en muskelbunt nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Glucosamin, hvor får man tak i det billig? (Sverige er vel ganske billig?) er det så bra som alle sier? Funker det liksom?

Vigdis har jo HD D med små forkalkninger, jeg er liksom ikke noe sånn super fan av all slags mulig preparater man putter i bikkja. Men kan det hjelpe så skader det jo ikke å prøve, jeg vil jo ha utysket hos meg lengst mulig :) Jeg kommer nok til å gi det til de 2 andre og, begge har jo C og Trym har itilegg små forkalkninger på ene siden.

Andre tips og triks til det å ha en HD hund? Ikke sykling og mye gåing på asfalt er greit, ikke basing i tung snø, men lett går bra? Det har jo blitt endel basing i puddersnø de siste dagene. Holde hunden slank og i god form er en selvfølge for meg, men ikke kløv og trekking? Hva med litt lett kjettingtrekk noen ganger (noen ganger er det en enkel og lettvint løsning å få energi ut av udyret) Jeg sa jeg kom til å fortsette med agility, men jeg tviler nå altså. Kanskje innimellom, men ikke sånn hardtrening og konkurranse.

Fjellturer er greit eller? Så lenge hun er i fin fysisk form. Vi har jo planlagt endel turer til sommeren, og jeg vil ikke la hun være hjemme aleine.

Noe mer jeg må tenke på?

Aktivitet er bra!

Og så er det lurt å stille seg selv følgende spørsmål:

Vil jeg at hunden skal leve lengst mulig for min egen del, eller vil jeg at hunden skal ha ett fantastisk liv som kanskje blir litt kortere enn andre hunders, men ett liv der hun får leke, sprette og være den glade hunden hun er ment å være?

Dersom du mener målet er at hun skal bli gamlest mulig, ja - da kan du pakke henne inn i bomull og gi henne ett kjedelig og heller innholdsløst liv som varer leeeeeeeeenge.

Dersom du mener at målet er å gi henne ett så rikt og innholdsrikt liv som mulig hvor hun kan være lykkelig og gal så mye hun vil, ja - så lar du henne leve det livet hun er lykkelig med. Javel så blir det kanskje noen år kortere, men da vet du i alle fall at hunden har hatt det kanonmorsomt mens den har levd.

Jeg har selv hatt hund med HD: D - han ble bare syv, men du verden så glad jeg er for at jeg lot Billy være Billy fra dag 1. Han fikk løpe, hoppe, trekke, sykle (på asfalt), jogge (på asfalt), gå agility, gå lydighet, løpe villmann på tur i flere timer med andre hunder osv. Svømme, hoppet ut av bilen i fart for å bade - ja ALT fikk han lov til, ene og alene fordi ett liv med restriksjoner på alt han elsket ville fratatt han livskvaliteten.

Billy hadde ikke forkalkninger for øvrig, og han ble røntget hvert år for å følge opp at det ikke ble noe heller - frem til han falt ned en trapp (snubla og feilberegnet) og slo seg så var han ikke plaget av HD'en i det hele tatt. Forkalkningene kom på den ene hoften etter at han skadet seg, og siden han da ble holdt i ro en stund etterpå så ble han aldri bra og når han ikke kunne gjøre alt han elsket å gjøre uten å få vondt så fikk han slippe. Han fikk reise til regnbuebroen 7 år gammel, selv om jeg sikkert kunne tynet noen år til ut av han med bikkja på sofaen og pumpa han full av smertestillende - men det var ikke noe liv for en aktiv golden gutt.

Så mitt råd til deg - glem at hun har HD - følg med på om hun får vondt, men glem HD'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Aktivitet er bra!

Og så er det lurt å stille seg selv følgende spørsmål:

Vil jeg at hunden skal leve lengst mulig for min egen del, eller vil jeg at hunden skal ha ett fantastisk liv som kanskje blir litt kortere enn andre hunders, men ett liv der hun får leke, sprette og være den glade hunden hun er ment å være?

Dersom du mener målet er at hun skal bli gamlest mulig, ja - da kan du pakke henne inn i bomull og gi henne ett kjedelig og heller innholdsløst liv som varer leeeeeeeeenge.

Dersom du mener at målet er å gi henne ett så rikt og innholdsrikt liv som mulig hvor hun kan være lykkelig og gal så mye hun vil, ja - så lar du henne leve det livet hun er lykkelig med. Javel så blir det kanskje noen år kortere, men da vet du i alle fall at hunden har hatt det kanonmorsomt mens den har levd.

Jeg har selv hatt hund med HD: D - han ble bare syv, men du verden så glad jeg er for at jeg lot Billy være Billy fra dag 1. Han fikk løpe, hoppe, trekke, sykle (på asfalt), jogge (på asfalt), gå agility, gå lydighet, løpe villmann på tur i flere timer med andre hunder osv. Svømme, hoppet ut av bilen i fart for å bade - ja ALT fikk han lov til, ene og alene fordi ett liv med restriksjoner på alt han elsket ville fratatt han livskvaliteten.

Billy hadde ikke forkalkninger for øvrig, og han ble røntget hvert år for å følge opp at det ikke ble noe heller - frem til han falt ned en trapp (snubla og feilberegnet) og slo seg så var han ikke plaget av HD'en i det hele tatt. Forkalkningene kom på den ene hoften etter at han skadet seg, og siden han da ble holdt i ro en stund etterpå så ble han aldri bra og når han ikke kunne gjøre alt han elsket å gjøre uten å få vondt så fikk han slippe. Han fikk reise til regnbuebroen 7 år gammel, selv om jeg sikkert kunne tynet noen år til ut av han med bikkja på sofaen og pumpa han full av smertestillende - men det var ikke noe liv for en aktiv golden gutt.

Så mitt råd til deg - glem at hun har HD - følg med på om hun får vondt, men glem HD'en.

Også finnes det en mellomting. Jeg er helt enig i at hunder med en diagnose på papiret skal få være hunder og leke og herje rundt som andre. Men man kan også ta litt hensyn. Hunden får neppe et dårligere liv av at man dropper de sykkelturene som må foregå på asfalt eller at man ikke lar den bære tung kløv eller gå agility hvis den får være med på lange turer og klatre i terrenget, svømme, være med på skiturer og heller bære en lett kløv med bare maten sin på fjellturer. Den har neppe noe mindre livsglede av at den må gå litt rolig og varme seg opp før den får buse uti vannet eller at den må gå litt i bånd og varme opp før den får herje med andre hunder i skogen. Dette er ikke ment som en kritikk til hva du valgte, men det finnes jo en mellomting med å overhode ikke ta hensyn til HD og å pakke hunden inn i et kjedelig liv i bobleplast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...