Gå til innhold
Hundesonen.no

Riktig stell av pelshund (CCPP)


86*modell
 Share

Recommended Posts

Jeg har ei tispe på snart ett år, blanding av CC powder puff og yorkie. Hun har puffe-pels.. Da jeg kjøpte henne så regnet jeg med mye pelsstell, og det er bare koselig. Tar det hver eneste kveld når ungene er lagt, og vi koser oss med det. Bader henne ca en dag i uka og ellers ved behov (hvit hund er forholdsvis skittsomt, hun elsker nemlig å være ute). Da hun begynte å bytte fra valpepels til voksenpels så ble pelsen supervanskelig å ha med å gjøre! Tovet seg innenfra i store klumper, så det endte med at jeg klippet henne ned med maskin og ble kvitt dem. Men NÅ er pelsen begynt å vokse ut igjen, og igjen så ender det med toving og floking og det er bare SÅ trasig. Jeg vil gjerne ha litt pels på henne (ikke utstillingslang pels nødvendigvis, men litt lengde bare!).. og lurer fælt på hva jeg gjør feil? Bruker hundeshampoo når jeg bader henne, natusan kids balsamspray når jeg børster (har både karde og vanlig kam, og litt mykere børste), og hun blir stelt hver eneste kveld. Urk... Noen gode tips??? Ellers så renner øynene hennes litt også, så hun blir rød i pelsen under øynene. Ser det godt hos andre hvite hunder også, har jeg lagt merke til. Hva kan man gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som du har fått en real blandingspels. Synes det høres ut som du bader hunden litt ofte, bruker du blåser når du tørker hunden? Hvis ikke så kan det være en medvirkende årsak - fuktig pels tover lettere. Ellers er det fintinnet kam som gjelder, og pass på å komme helt inntil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker hårføner på henne når hun har badet, ellers så er det håpløst å gre gjennom uten å lugge.. Fintinnet kam? Hvordan ser den ut? Jeg har karde, og vanlig kam? Burde jeg bade sjeldnere? Trodde det var ganske vanlig å bade denne rasen ukentlig, både puff og naken, men kanskje jeg som har misforstått :) Hvor ofte tenker du er nok, Line? Tar i mot alt av tips og råd :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vaske bare beina og magen? Det gjør i alle fall jeg, og det gjør jeg enten når de har vært i gjørma eller en gang pr 3-4. uke med mindre det er utstilling på gang. Er uansett ingen grunn til å bade hele hunden så ofte tenker jeg, selv om jeg ikke har CC.

C-106.jpg

Her ser du en kam med både grove og fine tagger. Man får også kjøpt kammer som har rullerende tagger, og det anbefaler jeg veldig. Er mye mer skånsomt til flokehund (jeg har en selv som floker lett). Spør på dyrebutikken, så hjelper de deg til å finne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du en god balsam etter etter shamponering? Prøv deg frem med litt forskjellige hundeshampoer og balsamer, det er ikke alle som er like gode på alle typer pels.God (!) børste er alfa og omega sier de som har pelsstellraser. Forhør deg litt med de som har ccpp hvilke typer børster de sverger til. Børster som sliter på pelsen gjør bare pelsen enda verre å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun brukt balsamspray (for barn) i forbindelse med pelsstellet (ikke selve dusjingen, men hverdagsstellet), ikke hundebalsam. Kanskje jeg skulle investere i det! Er det noen CCPP folk her inne som man kan høre med?? :)

Prøv balsam i vasken ja. Og test forskjellige typer - både shampo og balsam. :) Og kan hende balsamspray for hund er bedre for hundepelsen enn natusan kids. Og regner med du vet det, men nevner det likevel, hunden bør være gjennombørsta og flokefri før vask. :)

@julnil her inne har vel ccpp. Kommer ikke på flere i farta. Men det er jo mange pelsstellfolk her som er rå på pelsutstyr. @JeanetteH , @ @2ne , @Siri foreksempel - kanskje noen av dem har noen gode tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den type pels har jeg ikke så mye erfaring med desverre.

Men i en krevende pels så utgjør det stor forsjell med en god hundeshampo vs menneske shampo/balsam.

Jeg hadde invistert i det evt oppdrettere anbefaler og heller vannet det bedre ut til bruk i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunden puffepels er det viktig å bade regelmessig, Havanais har vel identisk pels (les: hår) og jeg bader selv min ukentlig.

Eller finnes det ingen mirakelkur på å holde en slik pels flokefri, bare veldig mye arbeid, har selv en som floker seg av "ingenting" og som krever mye stell.

Gre godt gjennom daglig, også før du kler på dress eller dekken og etter hunden har vært ute i regnvær, og før bading. Så her gjelder det omtrent å ha høsten i hånden til enhver tid. ;)

Holder du hele kroppen i kort klipp (noen cm) bruker du jo mye mindre tid på å gre gjennom alt, men det krever likevel det samme av stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg valgt å ha mine puffer nedklippet, da jeg ikke stiller ut osv, og hunden er mye i stallen og i fjæra.

Men det er riktig som du sier at puffepelsen din ettåring tover når den vokser ut.

Den har ikke fått skikkelig voksenpels enda, vil heller kaller det tenåringspels. Den vil fremdeles være mykere og tove seg lettere, enn voksenpelsen, som kommer i 2-3 års alderen.

Pelskvaliteten er også veldig forskjellig fra linje til linje innenfor rasen, og har du blanding vil det også kunne påvirke pelsen fremover.

Å bruke menneskeprodukter vil ikke gi like god effekt som hundeproduktene. Et at produktene som er mye brukt på disse rasene, er Chis Christensens produkter. Har selv disse.

Er viktig å alltid bruke balsam, og bading HVER uke er ikke nødvendig. Børst så ofte du må for å unngå floker.

Men flokene vil komme, bare bli venn med dem først som sist :)

Flokene får du bort ved å "skjære" gjennom dem med saksen, og så børste dem opp.

Du kan jo også gå for en "hverdagsklipp" der du beholder pelslengden på ryggen, men klipper noe av det som er langt, slik at det følger underlinjen til hunden.

Røde merker fra rennende øyne er også vanlig, og det sees godt på hvit pels.

Her kan du sørge for å vaske øyekrokene daglig og sørge for å barbere ansiktet ofte, men så mye mer kan du ikke gjøre (med mindre det er av sånn art at den behøver medisinsk hjelp av veterinær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig hund du har ts!

Og heldig er hun som er kommet til noen som tar ordentlig vare på pelsen hennes :)

Jeg synes det virker som du gjør mye riktig, men jeg ville kuttet ut Natusan kids sprayen. Det er et silikonbasert produkt (til barn) og det kan høres ut som du har fått silikon "build-up" i pelsen, spesielt om du bruker spraybalsamen hver dag. Når du bruker silikonbaserte produkter er det viktig at du renser pelsen med (rense)shampo innimellom. Silikon "build -up" gjør at pelsen floker seg mye lettere og trekker lettere til seg skitt, men det er som sagt lett å unngå ved å vaske med god hundeshampo som inneholder SLS (sodium lauryl sulfate) og kutte ned på silikonsprayen.

Jeg har puddel og jeg bruker omtrent bare silikonspray til utbørsting før bad. Bruker jeg silikonprodukter ofte bærer pelsen lett preg av det, men det kommer selvfølgelig også ann på pelskvaliteten. Min hund har fin tynn "silkepels" som floker lett. Til CCPP brukes det også en del oljer mener jeg, men du burde høre med noen proffe CCPP folk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig hund du har ts!

Og heldig er hun som er kommet til noen som tar ordentlig vare på pelsen hennes :)

Jeg synes det virker som du gjør mye riktig, men jeg ville kuttet ut Natusan kids sprayen. Det er et silikonbasert produkt (til barn) og det kan høres ut som du har fått silikon "build-up" i pelsen, spesielt om du bruker spraybalsamen hver dag. Når du bruker silikonbaserte produkter er det viktig at du renser pelsen med (rense)shampo innimellom. Silikon "build -up" gjør at pelsen floker seg mye lettere og trekker lettere til seg skitt, men det er som sagt lett å unngå ved å vaske med god hundeshampo som inneholder SLS (sodium lauryl sulfate) og kutte ned på silikonsprayen.

Jeg har puddel og jeg bruker omtrent bare til silikonspray utbørsting før bad. Bruker jeg silikonprodukter ofte bærer pelsen lett preg av det, men det kommer selvfølgelig også ann på pelskvaliteten. Min hund har fin tynn "silkepels" som floker lett. Til CCPP brukes det også en del oljer mener jeg, men du burde høre med noen proffe CCPP folk. :)

Nei, det gjør det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det ikke

Hmm, det var jo et kategorisk svar..

Jeg kjente hvertfall til flere som brukte Bio Groom sin Vita(?) olje med stort hell for å holde pelsen myk og flokefri på sine CCPP, samt Plushh Puppy sea breeze oljen. Det var riktignok sist jeg var "aktiv" i miljøet for 6 år siden. Olje blir også brukt på puddel, men da gjerne i forbindelse med utbørsting eller innpakning av fletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med det @ sier, at Natusan-balsamen kan være en del av problemet. Brukte det selv på min sheltie og innså ikke før etter lang tid at det faktisk var spraybalsamen som var problemet.
Jeg bruker chris christensen shampo og balsamspray.

Du har hvit hund, så jeg ville brukt Chris Christensen (CC) White on White, CC After Bath og CC Ice on Ice (spraybalsam som man har på etter bading, og ved børsting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet mange med rasen bruker chris christensen-produkter :-) pelskvalitet har alt å si, og der ligger det mye arv...

www.waggytail.no/produkt/chris-christensen/pelsbehandling/silk-spirits

www.waggytail.no/produkt/chris-christensen/shampoo/white-on-white

www.waggytail.no/produkt/chris-christensen/balsam/spectrum-ten-conditioner

www.waggytail.no/produkt/chris-christensen/balsam/ice-on-ice

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange flotte svar dere :flowers: Da skal jeg legge den balsamsprayen jeg bruker nå, på hylla, og så skal jeg sjekke ut disse Chris Christensen produktene, og få tak i en bedre kam! (og i mitt stille sinn håpe på at voksenpelsen hennes blir av bedre kvalitet)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...