Gå til innhold
Hundesonen.no

Å lære inn hals på en stille hund


Poter
 Share

Recommended Posts

Har dere forslag til hvordan jeg kan lære inn hals på Eine? Han har aldri bjeffet og har ikke lett for lyd. I valpe -og unghundstiden kunne han pipe, sukke og "prate" en del, men aldri under trening. Nå er han så godt som helt lydløs og jeg må si jeg synes det er helt supert! Men hals er jo en øvelse i bruks, så bør jo lære den inn.

Måten jeg har vært med å lære hals inn på før, er enten at man har hunden i bånd og leker rett uten for rekkvidden til den. Med en gang det har kommet lyd, har hunden fått leken. Det har gått fort å få frem en hals på den måten. Den andre måten, brukte jeg på siste aussien min, da holdt jeg bare opp en snyball og ventet til han kom med et frustrasjonsbjeff også fikk han snyballen.

Slike ting tviler jeg sterkt på vil fungere på Eine. Å vente med å gi ham leken vil beste fall føre til et et pip og jeg har IKKE lyst å forsterke pip. Jeg tror ikke pip hos ham vil gå over til hals. Å leke utenfor rekkevidde vil vel bare føre til at han tilbyr andre atferder.

Spesielt det å leke utenfor rekkevidde tenker jeg må gi frustrasjons -og/eller stressbjeff og jeg lurer på hvor bra det er. Men hvilken annen hals kan jeg hente fram i ham? Ønsker en bjeff som er rolig og balansert, ikke noe hyling i falsett... samtidig må man vel kanskje bare ta det man får i starten og forme det frem til ønskelig øvelse.

Har dere forslag til andre metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe i hverdagen han bjeffer på? Ei venninne lærte inn hals på sin ekstremt stille schäfer med gressklipperen, for det var eneste den bjeffet på...

Nei. Det var en gang det kom ett bjeff, og det var mens vi kjørte, stod i et kryss og det kom en hund bak. Da kom det et mørkt boff. Han var midt i værste pøbelperioden da. Etter det har han aldri bjeffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en hund som ikke bjeffer. Hadde prøvd å få henne til å bjeffe siden hun var 6mnd, uten hell. Men en dag da hun var 1,5 år, fant jeg en gammel snurrebass med lyd som jeg viste nevøen min, DA bjeffer hun som bare pokker. Jeg klikket bare hver gang hun bjeffer til hun skjønte at hun faktisk kunne lage lyd.

Men hun sliter med å komme i gang når hun får kommando. Det kommer noen rare gispe-lyder mens hun hopper opp med forbena. Tror nok ikke min kommer til å lære seg å halse rett etter kommando.

Tror du bare må prøve ut alt du kan komme på, gire ham opp og holde leke/mat fra ham, ting med lyd, ting som beveger seg, holde ham unna hunder han vil bort til o.l. Du finner nok noe etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å belønne bare det kom lyd, jeg. Jeg sveivet yndlingsballen hennes og heiv den utenfor rekkevidde, holdt igjen og ventet på lyd. I starten kom det jo bare noen små pip, men etterhvert fikk hun jo litt forventninger til dette, så det kom mer og mer lyd. Så fort hun lagde lyd klikket jeg og slapp henne, så hun fikk ballen. Senere flyttet jeg gradvis ballen nærmere, og la den bare ned på bakken, så kunne jeg tråkke på den og til slutt putte den i lomma. Parallelt trente jeg inn at hun skulle sitte samtidig. Har hatt en periode med bamsehals, men den ble bedre da jeg la ballen synlig foran henne en stund. Tonks har lettere for lyd (på godt og vondt), men akkurat den øvelsen har vi ikke startet på enda. Spent på hvordan det blir å lære henne det i forhold til Tibra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er, er at han ikke lager lyd under slike situasjoner. Han er helt stille og tilbyr heller andre atferder. Lyd kan komme når han kjeder seg under passivitet, men der har jeg ikke lyst å gå inn å forsterke ;) Å få frem den stress-pipen er jeg også veldig skeptisk til, for det ER himla behagelig å ha en så stille hund under arbeid. Er redd jeg ikke får det bort igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har dere forslag til hvordan jeg kan lære inn hals på Eine? Han har aldri bjeffet og har ikke lett for lyd. I valpe -og unghundstiden kunne han pipe, sukke og "prate" en del, men aldri under trening. Nå er han så godt som helt lydløs og jeg må si jeg synes det er helt supert! Men hals er jo en øvelse i bruks, så bør jo lære den inn.

Måten jeg har vært med å lære hals inn på før, er enten at man har hunden i bånd og leker rett uten for rekkvidden til den. Med en gang det har kommet lyd, har hunden fått leken. Det har gått fort å få frem en hals på den måten. Den andre måten, brukte jeg på siste aussien min, da holdt jeg bare opp en snyball og ventet til han kom med et frustrasjonsbjeff også fikk han snyballen.

Slike ting tviler jeg sterkt på vil fungere på Eine. Å vente med å gi ham leken vil beste fall føre til et et pip og jeg har IKKE lyst å forsterke pip. Jeg tror ikke pip hos ham vil gå over til hals. Å leke utenfor rekkevidde vil vel bare føre til at han tilbyr andre atferder.

Spesielt det å leke utenfor rekkevidde tenker jeg må gi frustrasjons -og/eller stressbjeff og jeg lurer på hvor bra det er. Men hvilken annen hals kan jeg hente fram i ham? Ønsker en bjeff som er rolig og balansert, ikke noe hyling i falsett... samtidig må man vel kanskje bare ta det man får i starten og forme det frem til ønskelig øvelse.

Har dere forslag til andre metoder?

Har ikke forslag til andre metoder, jeg dro fram den der stresspipingen som jeg klarte å skape på lørvet. Jeg fikk den stresspipingen kun fram ved å sno henne for leker, dulte i henne og virkelig høuse henne opp til det kom noe lyd -i det hele tatt. Så belønnet jeg for alt som kom ut av små lyder i starten og deretter økte det. Det tok tid, og jeg måtte virkelig bruke meg selv, men så løsnet det og jeg kunne ta bort all påvirkningen av meg selv. Har ikke slitt med noe stresslyd etter dette, heller ikke en dårlig hals. Hun har en gjevn fin hals uten noe ekstra hyling eller "stress". Jeg tillater tross alt ikke noe stresslyd eller annen bjeffing i trening. -Det er jo bare å være nøye på kriteriene dine av hva du vil ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk gamlehunden til å bjeffe ved å lage kattelyder :P Jeg mjauet og hveste til ham - han synes jeg var så irriterende så til slutt skjellte han meg ut - satt langt inne den altså :P

Klikket og belønnet med en gang.

Men det var aldri noe han var komfortabel med å gjøre, han hørtes alltid klagende og sutrende ut når han halset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ser ikke helt problemet med å starte med piping/stressbjeff jeg. Det er jo ikke den lyden du skal ha seinere, men hunden må få forstå at det er lyd du ønsker. Det er jo utviklinga av kriteriene dine etterhvert som har størst betydning for hvordan hals du får. Veldig få starter med en gjevn god hals uten å påvirke med f.eks. en leke hunden ikke får. Et sted må du jo starte. Har du klare signaler bør du ikke få masse mase/stresslyd ellers i trening. Ihvertfall ikke på en hund som har vanskelig for å lage lyd.

Gamle bernern min lagde aldri lyd annet enn når det ringte på døra, og hun var ikke veldig heftig på lek og ekstremt vanskelig å stresse opp. Der fanga jeg halsen når hun bjeffa på døra, og det tok ikke lang tid før hun så bjeffinga som det som førte til belønning uavhengig av ringeklokka. Det ble heller ikke mer bjeffing på døra av det, for så snart jeg hadde fått frem adferden slutta jeg selvfølgelig å belønne for bjeffing på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...