Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ trening?


AnnikenK
 Share

Recommended Posts

Jeg tenker at det må da kunne finnes andre alternativer enn å "trekke" en minibuss, på asfalt i 70-sone?

Det står rett nok at det ikke er spesielt trafikkert der, men trafikk er det - og den kjører fort. I tillegg er kanskje ikke underlaget det beste?

Jeg har ikke spesielt peiling på denne type trening, men det slår meg at denne hundekjøreren har særdeles dårlig fantasi. Ikke er han langt unna Skrim heller, og der er det skiføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler på asfalt med mine hunder, så jeg er nok litt blind for hva problemet egentlig er. De løper neppe ørti mil foran en minibuss på asfalt, det er neppe dagligdags (da hadde vel neppe vært noen nyhetssak).

What's the fuzz? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ser ikke det helt store problemet jeg. Om det gjøres ofte og mye på asfalt er det selvfølgelig ikke bra, og inni bilen har man ikke samme kontakten med hundene som på en ATV, men så forferdelig er da ikke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok av grusveier å ta av. Og jeg skjønner virkelig ikke greia, det er da veldig mange måneder det ikke er snø i Vestfold, hva gjør de ellers med hundene da, siden dette ikke er dagligdags, bare står de der da, hele våren, sommeren og høsten? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Det finnes nok av grusveier å ta av. Og jeg skjønner virkelig ikke greia, det er da veldig mange måneder det ikke er snø i Vestfold, hva gjør de ellers med hundene da, siden dette ikke er dagligdags, bare står de der da, hele våren, sommeren og høsten? :icon_confused:

Å kjøre med hundespann på barmark krever både preparerte løyper og en høvelig kjøredoning som f eks en vogn eller ATV. Kanskje var løypene for dårlige eller doningen i ustand? Uansett, når hundene trenger sin tilmålte dose med trening bruker man vel de hjelpemidlene som finns? For ordens skyld et bilde av Nina Skramstad under et treningsløp :)

11713000235_03dcf1a5ab_k.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet jeg ser er at billister som kommer bak ett saktegående kjøretøy og tar en forbikjøring uten å ane hele spannet som var forann bilen.

Treningen i seg selv klarer jeg ikke helt å se er så gærn, det så ikke ut som noe hurtigløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt stedet denne treningen forgikk på som jeg reagerte på. Her kjøres det fort. Jeg innbiller meg også at kontakten med hundene er forsvinnende liten.

Men, satt på spissen - om jeg føler meg litt lat en dag, så kan jeg bare binde Supra til bilen og kjøre bort over veien her? Er det ingen som hadde reagert på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Det er forsåvidt stedet denne treningen forgikk på som jeg reagerte på. Her kjøres det fort. Jeg innbiller meg også at kontakten med hundene er forsvinnende liten.

Men, satt på spissen - om jeg føler meg litt lat en dag, så kan jeg bare binde Supra til bilen og kjøre bort over veien her? Er det ingen som hadde reagert på det?

Kontakten med hundene? Kan du utdype det for en enkel sjel som meg :)

Vel jeg tror nok at jeg ville reagert om man satte en enslig hund foran en bil, men jeg ville neppe gjort det dersom det var et innkjørt hundespann, i prinsippet ser jeg liten forskjell på dette og å sette hunder foran en ATV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakten med hundene? Kan du utdype det for en enkel sjel som meg :)

Der tok du meg på min manglende kompetanse i forhold til hundekjøring :P Men jeg trodde det var behov for en viss kontakt i forhold til "styring" av spannet. Men igjen, jeg har ikke peiling på hundekjøring utover det jeg har sett med Lars Monsen på TV :lol:

Vel jeg tror nok at jeg ville reagert om man satte en enslig hund foran en bil, men jeg ville neppe gjort det dersom det var et innkjørt hundespann, i prinsippet ser jeg liten forskjell på dette og å sette hunder foran en ATV.

Men prinsippet blir jo det samme. Jeg gir hunden den daglige turen/treningen ved å lufte den med bilen. Men jeg skjønner hva du mener - og det var derfor jeg skrev at det var satt på spissen.

Nå er det ikke kjøretøyet til hundekjøreren jeg reagerte mest på, men snarere stedet der treningen foregikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Der tok du meg på min manglende kompetanse i forhold til hundekjøring :P Men jeg trodde det var behov for en viss kontakt i forhold til "styring" av spannet. Men igjen, jeg har ikke peiling på hundekjøring utover det jeg har sett med Lars Monsen på TV :lol:

Men prinsippet blir jo det samme. Jeg gir hunden den daglige turen/treningen ved å lufte den med bilen. Men jeg skjønner hva du mener - og det var derfor jeg skrev at det var satt på spissen.

Nå er det ikke kjøretøyet til hundekjøreren jeg reagerte mest på, men snarere stedet der treningen foregikk :)

:) På en rett landevei uten kryss eller rundkjøringer trenger hundene knappest noen kommando for å løpe rett fram, vil jeg tro?

Vel.... dersom du skulle lufte en enslig hund ved å binde den foran en bil ville jeg nok ha lurt - med mindre du var handicappet (jepp jeg har sett el.stolbrukere trimme bikkjer slik), men å trene et spann på 6 - 8 - kanskje 12 hunder til å løpe samstemt trenger man faktisk at hundene trenes til å løpe slik som de gjør her dersom de skal yte noe i f eks Femundløpet som det vel var det denne hundekjøreren trente til. Såvidt jeg kunne se av bildet i artikkelen kjørte spannet helt ut på vegskulderen og bilen brukte nødblink. Jeg synes ikke at dette var noen "sak" i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kunne se av bildet i artikkelen kjørte spannet helt ut på vegskulderen og bilen brukte nødblink. Jeg synes ikke at dette var noen "sak" i det hele tatt :)

Og i.o.m at jeg sitter med den lokakunnskapen jeg gjør, og kan vurdere mer enn ut fra det som sees på bilde, så reagerer jeg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Og i.o.m at jeg sitter med den lokakunnskapen jeg gjør, og kan vurdere mer enn ut fra det som sees på bilde, så reagerer jeg :)

Bildet viser vel en nokså bilfri gamle E6? For min egen del har jeg tillit til at hundeføreren - hvem det nå er - er istand til å vurdere evt faremomenter i f t trening og veivalg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er akkurat det det er, en helt øde og forlatt gammel E18 etter den nye åpnet. Aldri sett en bil der jeg. God næring for gærningene i kommentarfeltene dette. De trur jo f meg bikkjene drar minibussen og derfor er dyremishandling. Har de på fb også. Tønsberg blad må seriøst være landets mest elendige lokalavis. Helårs agurkssesong i dobbel forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat det det er, en helt øde og forlatt gammel E18 etter den nye åpnet. Aldri sett en bil der jeg. God næring for gærningene i kommentarfeltene dette. De trur jo f meg bikkjene drar minibussen og derfor er dyremishandling. Har de på fb også. Tønsberg blad må seriøst være landets mest elendige lokalavis. Helårs agurkssesong i dobbel forstand.

Øde er det ikke da det er fortsatt en vei brukt til undrumsdal og folk kjører ikke sakte..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...