Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av bringkobbelmelding


roxie88
 Share

Recommended Posts

Er ute etter tips og råd om innlæring av bringkobbelmelding - gjerne hvordan du/dere går/gikk frem for å lære hunden din det og gjerne "fallgruver" man lett går i og burde unngå :)

Har boka Rundering i teori og praksis av Cecilie og Morten og det står mange fine tips og øvelser der men vil gjerne lære flere :yes:

Lurer også på en ting ang trening med løsbittet. Jeg leste en artikkel på nett av Morten Egtvedt (link: http://mortenegtvedt.wordpress.com/2008/07/01/brukshundtrening-pa-stuegulvet/) der han skriver om hvordan han trener sin hund hjemme i stua og trener hold fast og diverse andre øvelser med løsbittet. Men en jeg trener sammen med sier at man burde ikke bruke løsbitet i andre situasjoner enn når man trener sammen med figurant fordi løsbittet ikke skal være en "vanlig" apport hvis dere skjønner? Det skal kun symbolisere funn av mennesker? Noen som har tanker om det? Kan man trene div øvelser med løsbitt uten figurant eller er det fy fy for dere også?

Håper dette ble forståelig :rofl:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne jeg :) eneste erfaringen jeg har er gjennom å ha vært mye figurant for ei venninne jeg trener med som skal bytte fra bjeffing til bringkobbelmelding på sin hund - noe som har vist seg å være et vanskelig prosjekt :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi gjorde på kurset var at figuranten satt bare noen meter unna hunden og holdt løsbittet mellom heendene rett over bakken så hunden må senke hodet for å plukke opp løsbittet. Fører ropte på hunden i det den tok løsbittet. Avstanden til figurant økte raskt og etter kort tid kunne den gjemme seg som normalt og hundene forstod også raskt at de skulle komme tilbake med løsbittet.

Noen sa apport for at hunden skulle skjønne hva den skulle gjøre, etter kort tid trengte de ikke å si noe for hundene skjønte det, virka ikke som de blandet det med vanlig apport, men at de skiller godt mellom situasjonene.

Instruktøren sa at så lenge man holder løsbittet nede ved bakken trenger ikke hundene å lære seg å bruke bringkobbelet, for de har lært å plukke opp løsbittet på bakkenivå, så når de senker hodet vipper fastbittet fram og hundene tar det som et løsbitt :) Finnes sikkert hunder som ikke tar det så lett, men det var erfaringa til instruktøren vi hadde :) Jeg er helt fersk, så jeg vet ikke fordeler eller ulemper ved dette i forhold til andre metoder :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det vi gjorde på kurset var at figuranten satt bare noen meter unna hunden og holdt løsbittet mellom heendene rett over bakken så hunden må senke hodet for å plukke opp løsbittet. Fører ropte på hunden i det den tok løsbittet. Avstanden til figurant økte raskt og etter kort tid kunne den gjemme seg som normalt og hundene forstod også raskt at de skulle komme tilbake med løsbittet.

Noen sa apport for at hunden skulle skjønne hva den skulle gjøre, etter kort tid trengte de ikke å si noe for hundene skjønte det, virka ikke som de blandet det med vanlig apport, men at de skiller godt mellom situasjonene.

Instruktøren sa at så lenge man holder løsbittet nede ved bakken trenger ikke hundene å lære seg å bruke bringkobbelet, for de har lært å plukke opp løsbittet på bakkenivå, så når de senker hodet vipper fastbittet fram og hundene tar det som et løsbitt :) Finnes sikkert hunder som ikke tar det så lett, men det var erfaringa til instruktøren vi hadde :) Jeg er helt fersk, så jeg vet ikke fordeler eller ulemper ved dette i forhold til andre metoder :)

Takk for svar Frida, hva slags kurs var det du deltok på? :)

Andre som har tips eller triks eller meninger? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Era-prikkedyr måtte jeg lære henne å holde fast løsbittet først og så ga jeg det med til figuranten og begynte på kort avstand.

Det er veldig viktig at figuranten holder løsbittet rett over bakken. Det var en del figuranter som ikke gjorde det med Era, men som bare serverte det til henne i vanlig høyde, så Era hadde store problemer med å skjønne fastbittet. Tok figuranten med seg hele bringkobbelet ut i skogen, meldte hun med det, men ikke når det hang rundt halsen på henne ... Når figurantene fikk ned løsbittet, løste det seg fort :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...