Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av bringkobbelmelding


roxie88
 Share

Recommended Posts

Er ute etter tips og råd om innlæring av bringkobbelmelding - gjerne hvordan du/dere går/gikk frem for å lære hunden din det og gjerne "fallgruver" man lett går i og burde unngå :)

Har boka Rundering i teori og praksis av Cecilie og Morten og det står mange fine tips og øvelser der men vil gjerne lære flere :yes:

Lurer også på en ting ang trening med løsbittet. Jeg leste en artikkel på nett av Morten Egtvedt (link: http://mortenegtvedt.wordpress.com/2008/07/01/brukshundtrening-pa-stuegulvet/) der han skriver om hvordan han trener sin hund hjemme i stua og trener hold fast og diverse andre øvelser med løsbittet. Men en jeg trener sammen med sier at man burde ikke bruke løsbitet i andre situasjoner enn når man trener sammen med figurant fordi løsbittet ikke skal være en "vanlig" apport hvis dere skjønner? Det skal kun symbolisere funn av mennesker? Noen som har tanker om det? Kan man trene div øvelser med løsbitt uten figurant eller er det fy fy for dere også?

Håper dette ble forståelig :rofl:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne jeg :) eneste erfaringen jeg har er gjennom å ha vært mye figurant for ei venninne jeg trener med som skal bytte fra bjeffing til bringkobbelmelding på sin hund - noe som har vist seg å være et vanskelig prosjekt :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi gjorde på kurset var at figuranten satt bare noen meter unna hunden og holdt løsbittet mellom heendene rett over bakken så hunden må senke hodet for å plukke opp løsbittet. Fører ropte på hunden i det den tok løsbittet. Avstanden til figurant økte raskt og etter kort tid kunne den gjemme seg som normalt og hundene forstod også raskt at de skulle komme tilbake med løsbittet.

Noen sa apport for at hunden skulle skjønne hva den skulle gjøre, etter kort tid trengte de ikke å si noe for hundene skjønte det, virka ikke som de blandet det med vanlig apport, men at de skiller godt mellom situasjonene.

Instruktøren sa at så lenge man holder løsbittet nede ved bakken trenger ikke hundene å lære seg å bruke bringkobbelet, for de har lært å plukke opp løsbittet på bakkenivå, så når de senker hodet vipper fastbittet fram og hundene tar det som et løsbitt :) Finnes sikkert hunder som ikke tar det så lett, men det var erfaringa til instruktøren vi hadde :) Jeg er helt fersk, så jeg vet ikke fordeler eller ulemper ved dette i forhold til andre metoder :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det vi gjorde på kurset var at figuranten satt bare noen meter unna hunden og holdt løsbittet mellom heendene rett over bakken så hunden må senke hodet for å plukke opp løsbittet. Fører ropte på hunden i det den tok løsbittet. Avstanden til figurant økte raskt og etter kort tid kunne den gjemme seg som normalt og hundene forstod også raskt at de skulle komme tilbake med løsbittet.

Noen sa apport for at hunden skulle skjønne hva den skulle gjøre, etter kort tid trengte de ikke å si noe for hundene skjønte det, virka ikke som de blandet det med vanlig apport, men at de skiller godt mellom situasjonene.

Instruktøren sa at så lenge man holder løsbittet nede ved bakken trenger ikke hundene å lære seg å bruke bringkobbelet, for de har lært å plukke opp løsbittet på bakkenivå, så når de senker hodet vipper fastbittet fram og hundene tar det som et løsbitt :) Finnes sikkert hunder som ikke tar det så lett, men det var erfaringa til instruktøren vi hadde :) Jeg er helt fersk, så jeg vet ikke fordeler eller ulemper ved dette i forhold til andre metoder :)

Takk for svar Frida, hva slags kurs var det du deltok på? :)

Andre som har tips eller triks eller meninger? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Era-prikkedyr måtte jeg lære henne å holde fast løsbittet først og så ga jeg det med til figuranten og begynte på kort avstand.

Det er veldig viktig at figuranten holder løsbittet rett over bakken. Det var en del figuranter som ikke gjorde det med Era, men som bare serverte det til henne i vanlig høyde, så Era hadde store problemer med å skjønne fastbittet. Tok figuranten med seg hele bringkobbelet ut i skogen, meldte hun med det, men ikke når det hang rundt halsen på henne ... Når figurantene fikk ned løsbittet, løste det seg fort :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...