Gå til innhold
Hundesonen.no

VEL ekstrem klipp?

Jeampi

Recommended Posts

Skrevet

Er vel ingen tvil om hvor i verden den kommer fra, er til å gråte av. Hvor funksjonell hadde den der vært i fjellet (for ikke å spørre om hvor mye opprinnelig jaktinstinkt har de/den igjen, heh :? )

I Norge har det også blitt tendenser med show-avlete (spes irske) settere, egne kenneler som avler hunder med mørk, kraftig, enorm pels og med heller fraværende jaktlyst. Yes! liksom...

Skrevet

Mine favoritt settere er naboen sine.. :P

Men herregud for en klipp på den bikkja. (Bildet)

Guest Belgerpia
Skrevet

Den ser da i alle fall ut som en irsk setter - sånn som de så ut da jeg var ung og falt for rasen - så noen lekre eksemplarer av arten på My Dog også - store, maffige, velpelsede nydelige røde eksemplarer av rasen irsk setter - noe helt annet enn de små, tynne, skranglete fjonete kloningene man ofte ser på utstilling her i Norge...

Vel, synes vel ikke klippen var så lekker på denne - men det er mer Irsk setter enn mange jeg ser her i Norge i alle fall. Samme med gordon setteren - den har også blitt avlet ned i størrelse så den er bitteliten og superskranglete.........

Var i australia i 1999 og da var jeg på hundeutstilling og der var setterne akkurat som de var da jeg var liten - lekre, elegante og en del større enn her - og nei - før noen gulper opp om ubrukelighet - de fleste i åpen klasse og oppover var faktisk jaktpremierte......

Skrevet

Når pelsen er slik ser man ikke hvor overgangen mellom kropp og pels er... Kjempestygt #-o Ser jo ut som ei skranglete skinnfille med masse pels nederst o_O

Skrevet

typisk Amerikansk da :?

nei de er mye fineren her i landet(hadde det ikke vært for at de avles ned i størrelsene da, spesielt gordon setterene de har krympet noe drastisk)

Skrevet

Syntes jeg ser den gamle engelske setteren vår komme brasende gjennom skogen med den klippen. Men nå var hun en flott jakthund, men litt for lang rygg til å stilles ut, så hun fikk kun poteklipp... Ha ha

Skrevet

Uff, så flokete pelsen skal være etter en dag på jakt. Synes forresten at det skulle vært slik ordning som det er med BC, bare at jakthunder måtte hatt en eller annen slags premie på en jaktprøve (hvis det er premier på jaktprøver da?) før den kan stilles ut

Skrevet

Nei, den klippen synes jeg ikke noe om, ikke de andre heller for den sakt skyld, hva har den klippen på fjellet i en uke å gjøre?

Settere er skapt for å løpe og jakte, ikke ha lang pels og gjøre det bra på utstilling (min mening)! :P

Skrevet
typisk Amerikansk da :?

nei de er mye fineren her i landet(hadde det ikke vært for at de avles ned i størrelsene da, spesielt gordon setterene de har krympet noe drastisk)

Tror gordon har blitt blandet inn med engelsk. For gordon var oppdrinnelig gankse så mye større enn både irsk og engelsk. Så det finnes egentlig to typer gordon, en original og en liten en. :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...