Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøen blir ikke hvit!


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Det snødde i natt her i Oslo så jeg skulle ta bilder i morges. Jeg klarte å bytte fra manuell til automatiske innstillinger, og da var det ett eller annet som skjedde. Har ikke hatt problemer med blå(!) snø før, men nå var absolutt alt blått!! Hva skjedde? Har dere noen tips?

Har forresten Nikon D5000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stilt inn noe på hvitbalansen før, og da har snøen blitt hvit. Gikk kjapt gjennom da jeg sto der ute for å se om det ga noen effekt men da ble det enten rødaktig eller mer blått :huh:

Skal sjekke litt grundigere når jeg kommer hjem i dag, så får vi se om jeg har bomma helt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har ikke stilt inn noe på hvitbalansen før, og da har snøen blitt hvit. Gikk kjapt gjennom da jeg sto der ute for å se om det ga noen effekt men da ble det enten rødaktig eller mer blått :huh:

Skal sjekke litt grundigere når jeg kommer hjem i dag, så får vi se om jeg har bomma helt ;)

Et annet problem med automatiske innstillinger (som riktignok ikke kan gjøre snøen blå, men blå snø grunnet feil hvitbalanse kan bli mørkere blå), er at kameraet undereksponerer. Det vet ikke at du tar bilde av snø, tror at bildet blir for lyst, og stiller eksponeringen deretter. Hvis du finner noe som heter EV (exposure value) eller exposure compensation, kan det hjelpe å stille denne opp et par hakk neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...