Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med å være alene hjemme


ElisabethKV
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en hund som virkelig ikke takler å være alene hjemme. Han er 8 mnd gammel nå. Det går mest i høylydt piping/uling/bjeffing, han kan også ødelegge ting dersom han har mulighet til det, men gjør det ikke alltid.

Jeg greier ikke helt å se et mønster i når han reagerer mye og ikke, det virker ganske tilfeldig... Selv om han som regel bruker litt lenger tid på å hisse seg opp dersom han har fått ut mye energi tidligere (men selv ikke det er selvfølgelig). Noen ganger virker han ganske rolig når jeg kommer hjem, andre ganger har han visstnok omtrent hatt panikk og ødelagt det han har kommet over etter en ti minutters-tur i butikken. Noen ganger takler han fint å være på ''rommet sitt'' (gjesterommet) så lenge han hører at jeg er i leiligheten, andre ganger klager han med en gang. Jeg blir bare ikke klok på det...
Det går for øvrig helt fint å sove på eget rom, klager litt i blant, men ikke mye.

Jeg føler at jeg har prøvd alt, sliter han ut før jeg drar, gjør klart flere konger og andre ting, har prøvd å trene gradvis (øke minutt for minutt), prøver å gjøre han mindre knyttet til meg (ikke la han følge etter meg overalt, lar han være i stua med samboer mens jeg er på soverommet bl.a), DAP og iHarmoni... Likevel står vi fast.

Han kan altså være alene i 0-30 minutter før klagingen begynner, og vi kommer ikke lenger uansett hva jeg gjør. Problemet nå er at jeg faktisk ikke kan være hjemme lenger, jeg må jobbe for at vi skal ha råd til å leve nærmest... Han bråker såpass at alle i blokka hører det (3 leiligheter i denne blokka, vi bor øverst, så han høres helt ned), så jeg kan ikke gå fra han noe særlig.

Noen som har vært i samme situasjon, som har/har hatt en hund med såpass store problemer og som må jobbe? Hvordan har dere løst det, om det ble løst i det hele tatt? Har ikke greid å finne hundebarnehage o.l. her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han stort område når han er hjemme alene?

Jeg vet om del hunder som ikke klarer å roe seg skikkelig hvis de har tilgang til hele huset, eller feks tilgang til et vindu som de kan følge med hele dagen. Andre hunder roer seg faktisk best hvis de blir lagt i bur (ja, jeg banner i kirka her nå)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han stort område når han er hjemme alene?

Jeg vet om del hunder som ikke klarer å roe seg skikkelig hvis de har tilgang til hele huset, eller feks tilgang til et vindu som de kan følge med hele dagen. Andre hunder roer seg faktisk best hvis de blir lagt i bur (ja, jeg banner i kirka her nå)..

Pleier å ha han på gjesterommet (også det rommet han sover på), så han har plass til å gå litt rundt og noen liggeplasser å velge mellom. Et vindu, men med gardin foran... Han sover greit på natta, men om dagen er det visst forferdelig å være der. Har prøvd å bur også, men det var ingen merkbar forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke den enkleste rasen og ha med seg i bil på denne årstiden, men kanskje verdt et forsøk. Om dere har bil da og kan klare og finne på et opplegg så hunden ikke fryser hele dagen. Det vil jo ikke løse problemene med en gang, men kanskje han roer seg litt med alderen, og slipper og ha panikk i mellomtiden. Ikke sikkert det virker, men vet mange andre som har problemer med og være hjemme alene som ikke har det samme problemet i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke den enkleste rasen og ha med seg i bil på denne årstiden, men kanskje verdt et forsøk. Om dere har bil da og kan klare og finne på et opplegg så hunden ikke fryser hele dagen. Det vil jo ikke løse problemene med en gang, men kanskje han roer seg litt med alderen, og slipper og ha panikk i mellomtiden. Ikke sikkert det virker, men vet mange andre som har problemer med og være hjemme alene som ikke har det samme problemet i bilen.

Har ikke bil og det blir ikke bedre i bilen heller dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ikke ha tilgang på hele leiligheten? Min synes det var GRUSOMT å bli stengt inne på gjesterommet, var helt panisk i flere timer. Når hun fikk tilgang til sofaen og gangen, slik at hun kunne ligge på plassen sin ved utgangsdøra så ble alt mye bedre. Lag deg profil på www.ustream.com, last ned app til telefonen og sett frem PCen så kan du se/høre hva han gjør når du går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ikke ha tilgang på hele leiligheten? Min synes det var GRUSOMT å bli stengt inne på gjesterommet, var helt panisk i flere timer. Når hun fikk tilgang til sofaen og gangen, slik at hun kunne ligge på plassen sin ved utgangsdøra så ble alt mye bedre. Lag deg profil på www.ustream.com, last ned app til telefonen og sett frem PCen så kan du se/høre hva han gjør når du går :)

Han biter over ledninger og andre ganske viktige ting når han blir stresset, så det tør jeg rett og slett ikke over lenger tid, men har latt han være helt fri i fem minutter i blant, ikke merket forskjell. Har prøvd å ta opp lyd flere ganger, derfor vet jeg at det er ganske varierende hvor mye han bråker, selv om det alltid er litt da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...