Gå til innhold
Hundesonen.no

Romania:Slakter løshunder etter dødsangrep på 4-åring


MiO
 Share

Recommended Posts

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/slakter-loeshunder-etter-doedsangrep-paa-fireaaring-4167813.html

Lynsjestemning overfor løshunder i Romania etter at en fire år gammel gutt ble angrepet og drept av løshunder i september. Det er ikke første gang hunder har drept mennesker i landet, det har skjedd flere ganger før,og angrep fra hund mot menneske (uten dødelig utfall) er dagligdags.

Tusener av mennesker må hvert år behandles for hundebitt i byen. I løpet av årets første 8 måneder ble over 10.000 mennesker i byen behandlet for bitt. Det blir 15.000 ca i året...!

Beregninger viser at det finnes omtrent 64.000 (!!) løshunder i hovedstaden alene...!

(det hårreisende antallet løshunder viser at noe drastisk må gjøres, uten tvil. Min anmerkning.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har innført en lov som sier at hunder som blir brakt inn av kommunen kan tas livet av dersom ingen henter dem innen 14 dager.

Syns det er helt ok, det er ikke folks kjæledyr de vil kvitte seg med akkurat.

Edit: Det er ikke "helt ok" å tenke på at kanskje 40 000 hunder må dø, men situasjonen er jo uholdbar og negativ for både dyr og mennesker. Følte bare for å presisere det :P .

Å få ned antallet løsdyr er nok det beste for både dyr og mennesker:

Etter dødsangrepet i september har det forekommet mange angrep på byens løse hunder.

Valper har blitt pakket inn i tepper og satt fyr på. En hund ble funnet uten kjeve. Også katter har det gått ut over. Det er registrert betydelig flere angrep i år enn tidligere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye bedre at hundene blir avlivet enn at de skal bli misshandlet. Det sier seg selv at det er umulig å skaffe et hjem til så mange. Tenk om vi skulle hatt like tilstander her, med så mange løshunder. Jeg ville ikke føle meg særlig trygg på egne, mitt barns eller min egen hunds vegne.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at mange familiehunder også blir stjålet og levert til avliving eller bare kjørt ihjel, slått ihjel osv, da man får betalt per døde hund. Folk der nede har blitt frastjålet hundene sine fra hagen, på gaten på tur osv..

I tillegg er det også tvil rundt hvordan gutten egentlig ble drept, jeg kjenner et par stykker som er der nede mye i forbindelse med hundeshelter der nede med mulighet for fjernadopsjon ol., og der er det visst mye rart som foregår. Det er fra det jeg har hørt blant annet sagt av flere (også tjenestemenn) at gutten ble tatt med fra lekeplassen av en fremmed mann, det tok lang tid før bestemoren etterlyste ham osv. Noen sier han ble utsatt for overgrep, for deretter å slås ihjel, og så fikk de en trent kamphund til å bite ham slik at det skulle se ut som hundedrap, ikke menneskedrap. Mye mye rart som foregår der nede..

Et annet av problemene er at hundene som blir satt inn i kenneler i påvente av avlivning ikke får behandling for skader, de står gjerne uten mat, med bare møkkete vann, i en uke eller så. I noen tilfeller blir de sultet ihjel heller enn å bruke penger på medikamenter for avlivning. De blir slått ihjel, kjørt ihjel, plaget og pint. Foreldre dreper dyr foran barna sine på gaten... (dette har en bekjent sett skje..) Noe som IKKE er bra i forhold til utviklingen av empati og medfølelse hos barn.

De gjorde også det samme i 2011 der det var en masseavlivning, men det hjelper ikke på antallet eller på gemyttet og helsen hos løshundene, da det er de tamme og snille, som gjerne allerede er kastrert og vaksinert hos rescueshelters, som blir fanget inn først. Selv om disse er "fredet" pga merking. De som er sky, aggressive og vanskelige å fange inn (og evt behandle) er de som får gå løse lengst og formere seg videre..

Edit igjen: og det ALLER største problemet er mentaliteten til folk der nede. De skaffer seg en liten valp fordi den er søt, når de ikke syns den er søt lenger kastes den på gaten. Sånn sett blir det alltid bare flere løshunder der nede.. også sikkert pga hva slags syn de lærer å ha overfor dyr, når man fritt kan banke en hund til døde og få betalt for det av staten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg i mitt ufølsomme hode tenker at hvis de skal få bukt med løshunder burde det iverksettes drastiske tiltak. Total utsletting av løshunder, strenge straffer for de som blir tatt i å "slippe kjæledeggen tilbake til villmarken" og avliving av slike dyr om eier ikke blir funnet eller vil ha tilbake hunden. Kanskje strengere regler på å ha hunden løst samt innføre rutiner på kastrering av dyr som ikke skal avles på, på lik linje med det de gjør i USA.

Det hjelper ingenting å avlive 5000 hunder hvert år, det dukker jo opp like mange til neste år igjen uansett. Da er det bedre å mobilisere og utrydde en gang for alle. Kanskje også få med seg andre land med den problematikken også.

Når det er sagt så vil jeg også nevne at de aller færreste løshundene har det noe godt. Når jeg var i Romania så jeg uttallige skadede hunder, de lå strødd døde etter veien og valper i bakgater var så tynne at de ikke burde vært levende. Død hund lider ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker også at de må få unna noe. Men det BØR gjøres på en human måte, slik at barn og andre lærer at dyr skal behandles yumant og at man har ansvar for dem. De burde ha krav om chipmerking av alle eide dyr, og tilbud om kastrering for en billig penge. Og de dyrene som BLIR ivaretatt burde ikke tas livet av hvis de har mulighet til å finne et hjem. Shelteret jeg kjenner til der nede tar inn, kastrerer, vaksinerer hunder, beholder de de kan i påvente av omplassering men de andre må bare slippes på gaten igjen. Men kastrerte får de iallefall ikke flere valper, og de følges opp med mat og helsesjekker. Disse burde ikke avlives så lenge de er trivelige, da burde ressursene gå til å avlive de som er syke, sky og aggressive.

Å betale folk per døde hund er IKKE den rette veien å gå i min mening. Tenk på dem som eier hunder de er glade i som blir frastjålet hundene sine pga noen vil ha penger... Hadde du syns det var spesielt koselig om det ble betaling per døde katt i Norge? Uavhengig av chpimerking/ikke merking, avlivingsmetode osv? Hvem som helst kunne slå ihjel/kjøre over katten din, ta den med seg og få betalt for det.. Lager det en god holdning i forhold til dyrevelferd? Næh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ...........

Ja, det var veldig mange problemer du listet opp der, men jeg er likevel ikke helt på det rene med hva du egentlig ville frem til...? At det ikke nytter uansett hva de gjør fordi de har så mange problemer uansett i det landet, så de kan like gjerne la hundene være?

Svaret ditt kunne virke som et motsvar til den opprinnelige artikkelen, nesten som at du mener det ikke er noen vits med masseavlivning for "det nytter ikke likevel". Feil med folkene, feil og problemer med alt, så ingenting nytter.

Romania er et fattig land og de har mange problemer, javisst, men det får ikke hjelpe at det går med noen "snille" hunder i dragsuget her - de er uansett nødt til å ta noen skippertak. Over 60.000 hunder løse i gatene...det må være et mareritt å bevege seg gatelangs. Folk må være livredde.

Ikke alle hunder er særlig små heller, noen er store og virkelig farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null problemer med at dyra bør avlives. Selv om jeg synes det er trist at de tamme, friske, kastrerte, vaksinerte hundene fra Happy Paws blir fanget inn og avlivet på tross av merking. Edit: og sløsing med ressurser. Disse hundene utgjør ingen trussel, og de formerer seg heller ikke. Men de ansvarlige for avlivningskennelene bryr seg ikke, de vil ikke engang slippe folk inn for å se etter hunden sin..

Det jeg har problemer med er avlivningsmetodene, og at folk får BETALT for å slå/sparke/whatever en hund til døde. Uansett om noen eier bikkja eller ikke. Slik at masse masse dyr, både hunder og katter, lider ekstremt, og at barn faktisk blir lært opp til å ta livet av dyr på slike måter. Jeg MENER å huske at de betaler en god slump penger per døde hund, noe som heller kunne vært brukt på human avlivning av dyrene.

Jeg mener EU må inn og sette krav til dyrevelferden der. Det er forferdelig hvordan de driver på nå. Ingen hund har fortjent å bli slått ihjel, kjørt over, slept etter biler, forgiftet med rottegift og hva andre metoder de måtte finne på for å ta livet av dem.. De fortjener å få slippe å lide mer.

Så jeg mener enkelt og greit bare at jeg mener vi/EU/whoever må inn og protestere på behandlingen hunder får der. Vet det ligger noen opprop ute.

Jeg har egentlig ikke såå mye jeg skal frem til heller, men jeg vil poengtere at dette er faktisk ikke en ok metode å behandle dyr på. Det er da faktisk ikke dyra sin feil at det er blitt sånn. Og vi kan ikke sitte og si at "jaja de må jo få gjort noe med det, så at dyr blir mishandlet/sultet ihjel/slått ihjel/whatever er helt ok. Og at barn lærer at sånt er greit er helt ok."

I tillegg, hva ville du følt om det var slik i Norge, helt hypotetisk sett, at man kunne ta livet av en hvilken som helst hund, levere den inn og få penger for det? Om vi sånn hypotetisk sett hadde et løshundproblem. Hadde du vært komfortabel med at hvem som helst kunne stjele hunden din, drepe den og levere den inn for penger? Jeg synes utrolig synd på de menneskene der nede som får frastjålet hunder fra godt inngjerdede tomter, der det blir klippet hull i gjerder, de bryter seg inn i hus og du kan ikke engang være trygg om du går tur med bikkja i bånd.. Når bikkja først er borte veit du at du nok aldri får se den igjen, og du veit at den enten er død eller lider. Forj*vlig å tenke på. Rett og slett..

Det MÅ være mulig for Romania å gjøre dette på en annen måte. Men statslederne bryr seg nada..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null problemer med at dyra bør avlives. Selv om jeg synes det er trist at de tamme, friske, kastrerte, vaksinerte hundene fra Happy Paws blir fanget inn og avlivet på tross av merking. Edit: og sløsing med ressurser. Disse hundene utgjør ingen trussel, og de formerer seg heller ikke. Men de ansvarlige for avlivningskennelene bryr seg ikke, de vil ikke engang slippe folk inn for å se etter hunden sin..

Kanskje det var bedre om disse Happy Paws heller brukte ressursene de åpenbart har, til å avlive hunder på humant vis, i stedet for å bruke pengene på kastrering, merking og vaksinering? De utgjør jo uansett et problem når de slippes løs igjen, selv om de ikke kan formere seg. Bare det at de er der bidrar jo til at det er mange hunder på gata liksom.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det MÅ være mulig for Romania å gjøre dette på en annen måte. Men statslederne bryr seg nada..

For å være helt ærlig er det helt forståelig. Et land som Romania har så utrolig mye annet å ta tak i for å engang komme opp på et ok nivå at hunder er ikke en prioritering. Det er bare å se hvordan barn og unge vokser opp i Romania, og hvor JÆVELIG det er på barnehjem der borte, hvordan levestandaren er så langt under hva som er akseptabelt at å starte opp med å prioritere å få bukt unna løshunder på en måte vi vil synes er ok ligger langt frem i forhold til hva de nå har kapasitet til. Det landet har så utrolig mye å virkelig må ta tak i, at før det er gjort vil ikke løshunder være på prioriteringslisten.

Kanskje det var bedre om disse Happy Paws heller brukte ressursene de åpenbart har, til å avlive hunder på humant vis, i stedet for å bruke pengene på kastrering, merking og vaksinering? De utgjør jo uansett et problem når de slippes løs igjen, selv om de ikke kan formere seg. Bare det at de er der bidrar jo til at det er mange hunder på gata liksom.

Så UTROLIG enig!! Hvis de har muligheten til å gjøre det, hvorfor ikke starte den andre veien. Avlive nå det som er av løshunder, og når det har kommet ned i dt ønskelige nivået så heller tilby lokalbefolkningen med dårlig råd gratis kastrering, merking og vaksinering og opplyse dem hvordan holde gatehund nivået på et ikke eksisterende nivå. I mine øyne er det startet i feil ende her..

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror poenget til Nowi, slik jeg leser det er at det er forferdelig at folka i gaten blir betalt for å drepe hunder. Folks husdyr blir stjålet fra hager osv. fordi de er enklere å få tak i og de drepes, sikkert ikke humant, og så får man penger for det. Og det er jeg fullstendig enig i at er helt galt! Riv ruskende galt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...