Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken bil passer meg?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for noe japansk. Det er ikke uten grunn at de er kjent for sin driftsikkerhet... Jeg har hatt Toyota og skal nok ha det neste gang også. Eller et annet japansk merk

Ikkje gløym utgifter som parkering, bompenger og evt piggdekkavgifter. NAFmedlemskap er kjekt å ha (tusenlapp++ trur eg i året). Pluss nødvendigheter som

Her er noen sånn generelle tips når du skal handle bil, og da spesielt på budsjett: Sjekk servicehistorikk (enten spørr eier, eller sjekk selv i serviceheftet til bilen dersom du skal prøve den).

Guest Kåre Lise

For å få forsikring ned i 500 og under det,- skal du nok ha opparbeidet bonus eller ekstremt lav km. Byttet bil i går, da var gamle caddy på 18.000 km i året på 450,- uten kasko med 60% bonus. Det tilsvarer 900,- det med startbonus. Just say'in! Regner med de fleste eksemplene her er med en viss bonus.

Bil er grisedyrt, med ny bruktbil i går er jeg skikkelig i tenkeboksen om det virkelig er verdt det.

Motoreffekt utgjør mye på forsikring om du er ung uten bonus og kan vise til skadefri kjøring. Det er ingen myte at ungdomsbil er dyrt å forsikre. Gå for en "gubbebil".

10.000 kroners bil som pappa skal skru så bør du la han få ta sin del i avgjørelsen. Jeg kan skru endel selv men ikke f om jeg vil ta i alt av denslags..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen sånn generelle tips når du skal handle bil, og da spesielt på budsjett:

Sjekk servicehistorikk (enten spørr eier, eller sjekk selv i serviceheftet til bilen dersom du skal prøve den). En bil som har vært på service når den skal vil sannsynligvis være i mye bedre stand enn en bil som bare har blitt skiftet olje på i ny og ne. I samme sleng kan du sjekke og spørre om hvilke reperasjoner den har hatt. Har den f.eks bilen byttet motor, og averteres med "ny" motores kilometerstand så skurrer det litt hos meg.

Sjekk tilstand på sommer/vinterdekk. Dette er en lei utgift dersom man plustlig må ut med en, alt fra 3000 - 10000 kroner, i dekkutgifter (avhengig av kvalitet og dimmensjoner på dekk - "større" dekk er generelt sett dyrere.)

Sjekk førstegangs registrering i Norge. Altså, sjekk om det er bruktimport (dette kan du gjøre med å bruke reg-nummer på bilen og sjekke på vegesenet sine nettsider). Jeg mener å ha lest for litt siden att ca 50% av alle importerte biler (og selvfølgelig noen som ikke er importert også) har fått trikset med kilometertelleren. Disse importbilene kan også være litt "svakere" med tanke på norske vinterforhold. For all del, det er ikke feil å kjøpe bruktimport - men pass på at det er seriøse folk som selger.

Sjekk neste tid for EU-kontroll. Dette er spesielt viktig når man har en eldre bil, da disse sjelden går igjennom en EU-kontroll uten feil. I ditt tilfelle, så ville jeg ikke kjøpt en bil som har under ett år igjen før den skal inn på ny kontroll. Dess lengre dess bedre, men maks for biler eldre enn 5 (?) år er 2 år og noen månder.

Vær grunding når du prøvekjører bilen. Få med noen som har litt peiling på bil når du skal prøvekjøre. Gå over og sjekk nøye for rust (selv om dette ikke er viktig for deg, så kan det faktisk gå på sikkerthet og være noe du må fikse på en EU-kontroll - og da blir det fort dyrt!), kjør bilen på litt forskjellige steder - ikke bare rett ut på motorvei. Prøv alt det elektriske i bilen, og selv om du kan leve med at ett elektrisk bakvindu ikke fungerer, så kan jo dette eventuelt være noe du kan bruke når du skal prute.

Og en fin overgang fra punktet over; PRUT! De aller, aller fleste som legger ut biler for salg rekner ikke med å få solgt bilen for prisen den ligger ute for, og selv om du kjøper en relativt "billig" bil, så gjør det ikke noe å få den for noen få tusenlapper billigere. (Derfor kan du også se på biler som er litt dyrere enn 20 000, og satse på å få prutet de ned ett par tusen. Det verste som kan skje er at du får ett nei.

NB! Årsavgift! Vi er på slutten av året, og ny årsavgift kommer i februar neste år, og skal betales i løpet av mars. Denne er på ca 2800 for bensinbiler, og 3300 for Dieselbiler uten partikkelfilter (som er alle eldre dieselbiler som ikke har fått dette ettermontert).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pappa som mener at det holder med 10.000kroner, og han er klar over hvilke konsekvenser det kan få :P Men det er klart, jeg vil jo ikke ha en bil som trenger fiksing absolutt hele tiden, derfor jeg tenker toyota, virker som de trenger veldig lite egentlig. Mamma og pappa kjøper og alltid gamle biler (dog litt dyrere, med caravelle må man jo endel opp i pris), men synes nå ikke det er voldsomt mye som skal fikses hele tiden, er noen ganger i året han ligger under bilen.

Men helt ærlig, nå er jeg veldig i tvil om jeg kommer til å kjøpe meg bil i det hele tatt. Jeg regnet jo med at det ville koste ekstra, men ikke så mye. Kommer uansett til å vente til sommeren iallefall, hvis det i det hele tatt blir bil. Skal ut i praksis neste høst, og spørs jo litt hvor jeg får. Tanken er litt at da kan jeg ha med Casper litt enklere, hvis det er slik at jeg må overnatte og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen sånn generelle tips når du skal handle bil, og da spesielt på budsjett:

Sjekk servicehistorikk (enten spørr eier, eller sjekk selv i serviceheftet til bilen dersom du skal prøve den). En bil som har vært på service når den skal vil sannsynligvis være i mye bedre stand enn en bil som bare har blitt skiftet olje på i ny og ne. I samme sleng kan du sjekke og spørre om hvilke reperasjoner den har hatt. Har den f.eks bilen byttet motor, og averteres med "ny" motores kilometerstand så skurrer det litt hos meg.

Sjekk tilstand på sommer/vinterdekk. Dette er en lei utgift dersom man plustlig må ut med en, alt fra 3000 - 10000 kroner, i dekkutgifter (avhengig av kvalitet og dimmensjoner på dekk - "større" dekk er generelt sett dyrere.)

Sjekk førstegangs registrering i Norge. Altså, sjekk om det er bruktimport (dette kan du gjøre med å bruke reg-nummer på bilen og sjekke på vegesenet sine nettsider). Jeg mener å ha lest for litt siden att ca 50% av alle importerte biler (og selvfølgelig noen som ikke er importert også) har fått trikset med kilometertelleren. Disse importbilene kan også være litt "svakere" med tanke på norske vinterforhold. For all del, det er ikke feil å kjøpe bruktimport - men pass på at det er seriøse folk som selger.

Sjekk neste tid for EU-kontroll. Dette er spesielt viktig når man har en eldre bil, da disse sjelden går igjennom en EU-kontroll uten feil. I ditt tilfelle, så ville jeg ikke kjøpt en bil som har under ett år igjen før den skal inn på ny kontroll. Dess lengre dess bedre, men maks for biler eldre enn 5 (?) år er 2 år og noen månder.

Vær grunding når du prøvekjører bilen. Få med noen som har litt peiling på bil når du skal prøvekjøre. Gå over og sjekk nøye for rust (selv om dette ikke er viktig for deg, så kan det faktisk gå på sikkerthet og være noe du må fikse på en EU-kontroll - og da blir det fort dyrt!), kjør bilen på litt forskjellige steder - ikke bare rett ut på motorvei. Prøv alt det elektriske i bilen, og selv om du kan leve med at ett elektrisk bakvindu ikke fungerer, så kan jo dette eventuelt være noe du kan bruke når du skal prute.

Og en fin overgang fra punktet over; PRUT! De aller, aller fleste som legger ut biler for salg rekner ikke med å få solgt bilen for prisen den ligger ute for, og selv om du kjøper en relativt "billig" bil, så gjør det ikke noe å få den for noen få tusenlapper billigere. (Derfor kan du også se på biler som er litt dyrere enn 20 000, og satse på å få prutet de ned ett par tusen. Det verste som kan skje er at du får ett nei.

NB! Årsavgift! Vi er på slutten av året, og ny årsavgift kommer i februar neste år, og skal betales i løpet av mars. Denne er på ca 2800 for bensinbiler, og 3300 for Dieselbiler uten partikkelfilter (som er alle eldre dieselbiler som ikke har fått dette ettermontert).

Takk for veldig hjelpsomt innlegg, skal definitivt huske på disse punktene (hvis jeg noen gang får meg bil, mistet litt trua nå :lol: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Takk for veldig hjelpsomt innlegg, skal definitivt huske på disse punktene (hvis jeg noen gang får meg bil, mistet litt trua nå :lol: )

Og får å virkelig ødelegge trua så er det mye av dette Bård skriver som du går glipp av med billigbil. "Selges som den står". Pest eller kolera, får bare ikke i pose og sekk til 10 lapper. :GrinBlue:

Trikset må vel være å ikke pådra seg pest OG kolera.. :P

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Verdt å ta titt på Audi 80/100. Får de i 10-15000 kroners prisklassen. OK biler til ok priser. Kan dog være smart å sjekke servicehistorikken, og så se hvor lenge siden det er byttet reg.reim osv.

Jeg er student med bil, og det fungerer. Det er en del penger i måneden som forsvinner på bilen, men skal man absolutt ha bil må man bare tåle det ;)

Jeg bruker 800 i måneden på forsikring (under 23 år, og med delkasko)

På bom bruker jeg en knapp hundrings i måneden(og etter jul sikkert det firdobbelte)
Drivstofforbruket går litt opp og ned, men fyller vel ca for en tusenlapp i mnd(tror jeg.) Da kjører jeg minst 1,5 mil per dag(til-fra skole), samt til og fra trening osv.

I tillegg kommer årsavgift, EU-kontroll, reparasjoner osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker neppe 500 i mnd, men du får kanskje èn rep ila et år som koster 5000,- f.eks. På min siste bil (kjøpt for 1,5mnd siden, 2007 mod) røk jo clutchen etter 2 uker, det var raskt tjue lapper det...

ps: Verdt å nevne - Toyota har registerkjede, ikke reim! :)

Toyota har vel ikke kjede, det er vel reim på dem, som mange andre. Nissan er vel en de få merkene som har registerkjede. Min gamle Toyota hadde i hvert fall registerreim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota har vel ikke kjede, det er vel reim på dem, som mange andre. Nissan er vel en de få merkene som har registerkjede. Min gamle Toyota hadde i hvert fall registerreim :)

Oi, var den typ veldig gammel?

Alle de 7 toyotaene (velkommen til toyotafamilien) vi har hatt mens jeg har vært over "bil har fire hjul" alderen har hatt kjede? Inkl mine 99/2006 modeller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet med å kjøpe til du kan bruke 25-30 000. Da får du faktisk ganske bra bil!
Jeg må betale 14 000 i året i forsikring (og det er billig mot mange andre selskaper som krevde rundt 20k), men må øke kilometerne da jeg kjører minst 20 000 i året. Nå er dette en ganske ny og dyr bil (2009mod), men forsikring er DYRT når det er første gang man forsikrer bil i eget navn!

Drivstoff rundt 1600 i måneden, mer hvis jeg kjører lange turer. Bilen min bruker kun 0,5-0,6 per mil. Den gamle bilen brukte omtrent dobbelt så mye (hvilket er vanlig på gamle biler).

Jeg har hatt to gamle biler, men de var registrert på foreldrene mine så det er første gang jeg har forsikring i eget navn. De gamle bilene var billige, men det måtte noen reperasjoner til og det var alltid helt grusomt fordi jeg egentlig ikke hadde råd til det. Jeg var alltid redd for at noe skulle gå i stykker, og det gjorde det stadig. Nå har jeg lært meg at har man bil er det plutselig 10 000 kroner man bare må betale for å fikse et problem de ikke en gang merker. Bil er ingen investering - det kommer stadig nye utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, var den typ veldig gammel?

Alle de 7 toyotaene (velkommen til toyotafamilien) vi har hatt mens jeg har vært over "bil har fire hjul" alderen har hatt kjede? Inkl mine 99/2006 modeller :)

Det var en 1997 modell, altså 16 år gammel bil. Mulig at Toyota har fått registerkjede etter det, så mye peilig har jeg ikke.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lola Pagola Ser du har fått mange gode tips her inne. Bil er dessverre veldig dyrt ja, spesielt i Norge og Danmark:-(

Når det gjelder biler i den prisklassen ville jeg ikke vært så opptatt av merke egentlig, men heller se på hvordan bilen har blitt fulgt opp og allmenntilstanden. Med det mener jeg en bil som har blitt fulgt opp gjennom hele livet og ikke en som det bare har blitt fylt olje på de siste årene for da risikerer du at du gjerne må skifte mange ting etterhverandre som f.eks bremser, registerreim, støtdempere bare for å nevne noen eksempel.

Er det en eier som har tatt vare på alle kvitteringer av bilholdet er det ofte et veldig godt tegn, du kan se når bremsene var skiftet sist etc. 2 sett dekk som nesten er utslipp er både farlig og viss man må kjøpe nye dyrt, så det er verdt å sjekke. Høres ut som faren din er veldig oppegående på de tingene så han vet nok hva som bør sjekkes, han er nok en god kompetanset å ha med på laget viss du skal se på/prøvekjøre en bil.

Alt som er fransk behøver ikke være farlig, men ville personlig vært forsiktig med Renault Laguna av andre generasjonen og kanskje også Peugeot 307/407, har selv hatt godt brukt 306 (fra den var 8 til 14 år) og 406 (fra den var 5 til 9 år) og hadde kun drivledd på 306 i tillegg til bremser og på 406 hadde jeg litt tull med en sensor for airbag varsellyset og el.justeringen til ytterspeilet, men begge disse var godt fulgt opp før meg da.

Japanerne er kjent for å være driftssikre som du skriver selv. Vil igrunnen ikke hverken anbefale eller fraråde så mye siden jeg som sagt syns tilstanden er viktigere.

Når det gjelder forsikring er det jo et tips å registrere bilen i foreldrene dine sitt navn det første året eller to. De får som oftest en startbonus på 20% f.eks og lavere premie generelt pga av alder. Denne bonusen kan skrives over på deg senere f.eks etter 2 år, da har du gjerne allerede 40%. Ellers kan en spare noe på reperasjoner ved å bestille brukte deler eller parallelimport.

Går og drømmer om bil selv om dagen. Trenger som deg egentlig ikke bil, men hadde vært kjekt å komme seg litt mer rundt da. Uansett lykke til viss du bestemmer deg for det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Når det gjelder forsikring er det jo et tips å registrere bilen i foreldrene dine sitt navn det første året eller to. De får som oftest en startbonus på 20% f.eks og lavere premie generelt pga av alder. Denne bonusen kan skrives over på deg senere f.eks etter 2 år, da har du gjerne allerede 40%. Ellers kan en spare noe på reperasjoner ved å bestille brukte deler eller parallelimport.

Alle har en startbonus på 20%, så det lønner seg å tegne forsikring i sitt eget navn helt fra starten av. Tror også man kun kan overføre bonus til samboer/ektefelle, ikke egne barn.

Jeg tegna forsikring på min bil i sommer, og er allerede oppe på 30%. Er man "flink" å bytter selskap innimellom så økes bonusen fortere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har en startbonus på 20%, så det lønner seg å tegne forsikring i sitt eget navn helt fra starten av. Tror også man kun kan overføre bonus til samboer/ektefelle, ikke egne barn.

Jeg fikk overført fra pappa, og jeg har spart veldig mye på dette, jeg har bonus på 75% (3. året). Gjensidige. :)

Riktignok etter mye om og men (2 år siden). Pappa har ikke lappen selv, så vi dokumenterte med at jeg hadde kjørt skadefritt fra jeg var 18, og til jeg kjøpte ny bil som 23åring. Altså skadefritt i 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har en startbonus på 20%, så det lønner seg å tegne forsikring i sitt eget navn helt fra starten av. Tror også man kun kan overføre bonus til samboer/ektefelle, ikke egne barn.

Jeg tegna forsikring på min bil i sommer, og er allerede oppe på 30%. Er man "flink" å bytter selskap innimellom så økes bonusen fortere :)

Hele vennegjengen min gjorde dèt når vi fikk lappen, men nå er ikke jeg purung lengre så det kan jo selvfølgelig ha skjedd noe. Men bilen må jo selvfølgelig være registrert i foreldrenes navn og det må bekreftes fra dem ovenfor forsikringsselskapet at datter har kjørt bilen og at en vil overføre bonusen.

Nå vet ikke jeg alderen din, men hvis jeg har kjørt skadefritt i noen år og velger å kjøpe en bil til og forsikre ville jeg fått denne "foreldrebonusen" selv om jeg ikke har barn, viss du forstår hva jeg mener. Men, igjen med forbehold om at dette har endret seg i Norge nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk overført fra pappa, og jeg har spart veldig mye på dette, jeg har bonus på 75% (3. året). Gjensidige. :)

Riktignok etter mye om og men (2 år siden). Pappa har ikke lappen selv, så vi dokumenterte med at jeg hadde kjørt skadefritt fra jeg var 18, og til jeg kjøpte ny bil som 23åring. Altså skadefritt i 5 år.

Når jeg kjøpe bil for 5 mnd siden var det umulig å overføre bonus fra foreldre på tross av at jeg kjøpte bil selv som jeg kjørte skadefritt i 4 år. Dette er også gjensidige. Jeg fikk forøvring rundt 3000 i rabatt pga DNT-medlemskap (300,- i året)! DET kom godt med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpe bil for 5 mnd siden var det umulig å overføre bonus fra foreldre på tross av at jeg kjøpte bil selv som jeg kjørte skadefritt i 4 år. Dette er også gjensidige. Jeg fikk forøvring rundt 3000 i rabatt pga DNT-medlemskap (300,- i året)! DET kom godt med!

Jeg har kjørt skade fritt i seks år med mamma sine biler og fikk ikke overført noe som helst.

Forøvrig å bytte selskap hver 6 mnd for å øke bonus i starten er jo ikke bare bare heller. Iallefall ikke når et selskap gir masse rabatt og de andre ikke :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpe bil for 5 mnd siden var det umulig å overføre bonus fra foreldre på tross av at jeg kjøpte bil selv som jeg kjørte skadefriltt i 4 år. Dette er også gjensidige. Jeg fikk forøvring rundt 3000 i rabatt pga DNT-medlemskap (300,- i året)! DET kom godt med!

Eneste grunnen til at vi fikk det godkjent var fordi pappa ikke har sertifikat, så den opptjente bonusen var umulig hans. Veldig glad vi fikk det igjennom til tross for at de egentlig ikke har en sånn ordning...

Hmm den dnt greia, hvordan funker det? 3000 i rabatt, hva er forsikringsprisen din før rabatter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at vi fikk det godkjent var fordi pappa ikke har sertifikat, så den opptjente bonusen var umulig hans. Veldig glad vi fikk det igjennom til tross for at de egentlig ikke har en sånn ordning...

Hmm den dnt greia, hvordan funker det? 3000 i rabatt, hva er forsikringsprisen din før rabatter? :)

Jeg vet ikke hvordan det virker jeg, men jeg fikk bare vite når jeg bestilte forsikring at min pris ble rundt 14 000 isteden for 17 000 fordi jeg var DNT-medlem. Sikkert lurt av gjensidige, da DNT stort sett består av skikkelige folk (jeg mener… organisasjonen baserer seg på dugnad og frivillig arbeid der man låner hytter og leverer de fra seg litt finere enn når man kom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at vi fikk det godkjent var fordi pappa ikke har sertifikat, så den opptjente bonusen var umulig hans. Veldig glad vi fikk det igjennom til tross for at de egentlig ikke har en sånn ordning...

Hmm den dnt greia, hvordan funker det? 3000 i rabatt, hva er forsikringsprisen din før rabatter? :)

Da virker det som om den gode gamle ordningen med overføring av bonus ikke gjelder lengre.. Sånn er det, årene går fort og ting forandrer seg visst :ahappy:

Har jo ikke bodd i Norge en stund nå så da må man vel bare erkjenne at man begynner å bli gammel?

Nå er nok ikke Lola Pagola så ung som meg da når jeg tok lappen (husker jeg var ganske irritert at jeg måtte vente hele 8 dager etter jeg ble atten før jeg kunne kjøre opp, hadde ventet på den dagen hele livet mitt føltest det som) så da hadde hun kanskje likevel ikke blitt så starffet som 18 åringer blir i forsikringen. :Grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og forsikring i Gjensidige og er medlem i DNT og får rabatt. Riktignok ikke 3000, så det er en prosentandel. Lurer på om det er 14 eller 17 % eller noe, ettersom hvor mange forsikringer man har. Men ta prosenten med en klype salt, for jeg er absolutt ikke sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...