Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs, vanskelig å velge..


TullBull
 Share

Recommended Posts

Jeg har lyst til melde meg på Canis valpekurs, ble veldig glad da jeg så at instruktøren på kurset her jeg bor har erfaring med rasen (bullterrier) og spesialisert seg på "slike" raser.

Problemet er bare at det kurset som hadde passet perfekt med tanke på alder (når valpen er 12 uker) er tidlig januar, utendørs. Vanskelig å spå været, men ikke sjeldent det er sprengkulde på den tiden av året her. Instruktøren mente det skulle gå greit og at kursdagen ble flyttet hvis det skulle være veldig kaldt (-15-20 grader). Ser likevel for meg at det kan bli problematisk for en 12 uker gammel valp med lite pels..

Det er satt opp et kurs til med samme instruktør i mars, da er valpen 5 måneder. Det frister jo mer med et kurs når det nærmer seg våren, men redd det vil bli litt overflødig med et valpekurs da? Hvor mye utbytte vil valpen og jeg ha hvis vi har trent en del på forhånd?

Kurset koster jo ganske mye så jeg er veldig i tvil hvem av dem jeg skal velge.. Kanskje dere har noen erfaring med valpekurs om vinteren eller med eldre valper som kan hjelpe meg med avgjørelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På valpekurset vi deltok på var min 12 uker gamle kar den yngste. Det var valper opptil 6 mnd. på kurset og de fikk stort utbytte av det, men man kunne merke at min veldig unge og deres litt eldre var omtrent på samme nivå sånn treningsmessig for de hadde ikke gjort kjempemye med dem i forkant av kurset. Samtidig tålte de eldre valpene lengre økter enn min, de mistet ikke fokus like fort og hadde lettere for å ta kontakt med eieren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gått på kurs i januar og heller kledd på hunden :)

Det var valpekurs her når mi var 9 uker, og det syntes jeg var alt for tidlig, og så var det neste da hun var omtrent 4 mnd, men da var vi vekkreist :gaah: Så vi har dessverre ikke gått på kurs før nå (riktignok ikke valpekurs da, for det fikk vi som sagt aldri vært med på), og nå er hun blitt 8 mnd! Så jeg skulle ønske vi fikk begynt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint, om du ikke har bil så ta med et sammenleggbart bur med et ullteppe i så valpen holder seg varm i pausene.

Er det på Rud da, siden det ikke er innendørs? Hun har jo kurs på Lahaugmoen også...

Vi var på grunnferdighetskurs i mange minusgrader med liten hund med samme pelstype, gikk stort sett fint det. Dekkøvelsene gikk på teppe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill alle sammen! Tror vi går for januar og sørger for å ha godt dekken og pledd med oss ;). Hun har kun satt opp valpekurs på Jessheim, som er rett ved meg. Er et Canis valpekurs innendørs på Lahaugmoen i januar, men er litt vanskeligere å komme seg dit siden jeg er avhengig av sjåfør, pluss at jeg tenker det er en fordel med en instruktør som kjenner rasen godt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg er nettopp ferdig på kurs hos Canis som var i lokalene på Lahaugmoen, og er KJEMPEfornøyd! Både med at det var inne i varmen og med instruktøren. Gått både valpekurs (som var ute) og aktiviseringskurs (Lahaugmoen) hos Canis med valp på 5 måneder nå, og i klikkertrening er det lurt å starte tidlig.

Så om du har muligheten hadde jeg gått for Lahaugmoen i januar!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...