Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäfertise, "antakelig må valpene tas med keisersnitt".


PrimaDonna
 Share

Recommended Posts

Å parre en hann på 40 kg og en tispe på 25 kg. Er det seriøst? Jeg var ikke klar over hannen var så stor, og virket ikke slik, men tett og muskuløs.

Enda mer skepsis kom, de trodde fødselen var i gang, men dabbet av. På ultralyd sa dyrlegen de var veldig store, og mente det var minst åtte, og antakelig måtte tas med keisersnitt. De skulle vente en uke, hvis fødselene ikke kom i gang, ble det kisersnitt på fullgått dato.

Rygger jeg baklengs, uten grunn?

Første kullet hennes også. Jeg er skeptisk til valp fra et kull, hvis de må tas med keisersnitt. Får de en god (nok) start på livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hannen er stor men fortsatt i øvre grenseland for rasestandarden så jeg ser ikke helt problemet uten at jeg kjenner avl og størrelser i avl i detalj.

Størrelse og vekt:
Mankehøyde:
Hannhunder: 60-65 cm
Tisper: 55-60 cm
Vekt:
Hannhunder: 30-40 kg
Tisper: 22-32 kg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du rygger baklengs utengrunn :) Som Snusken kopierer og limer til deg, hannhunder ligger på vekten.

Selv om de blir tatt med keisersnitt så er det ikke dermed sagt at valpene får det dårlig, de kommer til livet som alle andre valper bare via en annen utgang. Så om du er ute etter valper fra dette kullet, så er det ikke dermed sagt at du får en gal gigant som ikke har hatt en god start på livet :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et kull på tre valper, første kullet til moren og valpene måtte tas med keisersnitt.
Riene kom ikke skikkelig i gang, og valpene var store (nå skal det sies at jeg generelt sett har hatt store velfødde valper når de blir født uten at det har blitt keisersnitt av den grunn). Moren var verdens beste mor, og valpene fikk akkurat den samme starten på livet som mine andre har hatt og er blitt helt normale belgere.

Edit: Glemte å si at det var litt samme størrelsesforholdet på tispen og hannen hos meg og. Ikke det at jeg tror det har noen videre betydning, da hannen har hatt kull med tisper både før og etter uten fødselsproblemer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du lurer på. Altså, venter du valp fra dette kullet, men er usikker på om du skal trekke deg fordi det muligens vil bli utført et keisersnitt?

Ja, vi vil få en valp fra kullet hvis alt går bra :) og får velge først, denne gangen også :)

Jeg ble usikker, om det var grunn til å bli usikker over vektforskjellen oppdretterene har valgt, og hvis det blir keisersnitt, hva det innebærer for valper, på lang sikt. (Ble det klarere nå? :cry: )

Begynte å lure, mens jeg tenkte, det har jeg sikkert ikke grunn til, men er det noe hikkemikk likevel? Skikkelige schäfere, er nær sagt umulig å få tak i. Oppdretterne er et miljø, hvor de er opptatt av best mulig hunder, ikke flest mulig hunder.

Og ble nærmest paranoid, ved tilbud om valp derfra :lol:.

Til mitt forsvar: Litt sunn skepsis, og forhøre seg med med mer erfarne, er nok ikke dumt. Det kommer av at jeg har sett mye trist her.

Jepp, du rygger baklengs utengrunn :) Som Snusken kopierer og limer til deg, hannhunder ligger på vekten.

Selv om de blir tatt med keisersnitt så er det ikke dermed sagt at valpene får det dårlig, de kommer til livet som alle andre valper bare via en annen utgang. Så om du er ute etter valper fra dette kullet, så er det ikke dermed sagt at du får en gal gigant som ikke har hatt en god start på livet :)

Så bra! Nå ser jeg mye lysere på livet :lol:

(Men risikoen er der?)

Det er så mye jeg ikke vet! Og jo mer jeg vet, jo mindre blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere valper som er tatt med keisersnitt, har gått veldig bra med de :-)

Jeg fikk et kull på tre valper, første kullet til moren og valpene måtte tas med keisersnitt.

Riene kom ikke skikkelig i gang, og valpene var store (nå skal det sies at jeg generelt sett har hatt store velfødde valper når de blir født uten at det har blitt keisersnitt av den grunn). Moren var verdens beste mor, og valpene fikk akkurat den samme starten på livet som mine andre har hatt og er blitt helt normale belgere.

Edit: Glemte å si at det var litt samme størrelsesforholdet på tispen og hannen hos meg og. Ikke det at jeg tror det har noen videre betydning, da hannen har hatt kull med tisper både før og etter uten fødselsproblemer.

Mer Valpe-beroligende takk :lol: .

:CarolSingers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...