Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til motivering og fokus trening.


MissHeike
 Share

Recommended Posts

Keiron er snart 4mnd gammel nå, og han kan jo litt.

Men han er vanskelig å motivere lengre enn 2-4 minutter av gangen og jeg føler ikke at vi får veldig mye ut av så korte økter.

Trodde det kunne være godbitene, men han er jo vill etter dem, kokt og tørket kylling var det beste han kunne få, men motivasjonen ser ut til å dabbe av veldig kjapt uansett hva vi bruker. Jeg er flink å variere.

Han får noen hjerteformede godbiter av okse kjøtt som er delt i to, Orijen cat & kitten, Pro Plan Duo delice (denne er favoritten) tørket kjøtt blandes i blandingen når vi har det. Av og til bytter jeg ut det vanlige og bruker pølse eller ost. Så det er godt variert og jeg vet at alle de forskjellige er noe han vil jobbe for. Har også prøvd å klikketrene med leke.

Men han mister som sagt fort fokusen. Er han kanskje for ung til å ta noen lengre økter?

Jeg skjønner ikke helt hva jeg gjør galt, prøvd å trene fokus etter å sett på youtube, hun kaller seg kikopup og har fine videoer med god forklaring på hvordan og hvorfor osv. Men han virker ikke å skjønne tegninga.

Så om noen har andre tips til å trene fokus, og generelt noen ord å komme med utifra teksten her, så hadde jeg blitt kjempeglad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vil anbefalle deg å komme deg på et valpekurs jeg :) Det er litt vanskelig å komme med tips uten å ha sett dere :) Men kanskje du kan tenke litt over hvordan du gir godbitene? Lag litt moro og bevegelse ut av det. Man kan leke med godbit også. Bruk leke istedenfor godbit innimellom, sett deg ned og gi korte minipauser innimellom. Tenk også over hvor fort du går frem. Går du for fort frem så han ikke forstår? Går du for sakte frem så det blir kjedelig? Er du veldig passiv i treninga? Veldig mange klikkertrenere har en tendens til å bli veldig passive, og da detter en del hunder ut, selv om det er deres initiativ som blir belønna. Er du overdrevent aktiv så han demper deg (sjeldent problem :P )? Forstår han hva du vil han skal gjøre?

Og husk. Han er ikke gamle saken. De har ikke fryktelig god konsentrasjon når de er så små, så ikke bekymdre deg for mye enda :) Han er ikke generelt for ung til litt lengre økter, mine valper har klart mye lengre økter på den aldern, men kanskje han som individ ikke er klar for så mye lengre økter enda? De er jo forskjellige, og du trenger ikke alltid så lange økter for å få effektiv trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er jo omtrent like gammel, og han kan godt trene i en times tid. Men så ville han sannsynligvis svømt over Atlanteren dersom han visste at han fikk en godbit (enten brødsmule eller den diggeste pølse) etterpå. For at ikke vår skulle bli lei, for det har han blitt noen ganger, tar vi pauser. Noen repetisjoner på ting x eller y, få en god øvelse, pause med lek, kos, kløing, leke etc. Også gradvis øke antall repetisjoner evt. gjøre to øvelser før det blir pause.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du kun godbiter, eller leker dere også som belønning?

Og hvordan belønnes han med godbiter, rett i munnen, eller får han hoppe/løpe/jage godbiten?

Tygging er som kjent dempende, mens aktivitet stimulerer hjernecellene. Jeg ville brukt MYE tid på å leke med valpen slik at du bygger opp flere gode forsterkere, det er gull verd i fremtiden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefalle deg å komme deg på et valpekurs jeg :) Det er litt vanskelig å komme med tips uten å ha sett dere :) Men kanskje du kan tenke litt over hvordan du gir godbitene? Lag litt moro og bevegelse ut av det. Man kan leke med godbit også. Bruk leke istedenfor godbit innimellom, sett deg ned og gi korte minipauser innimellom. Tenk også over hvor fort du går frem. Går du for fort frem så han ikke forstår? Går du for sakte frem så det blir kjedelig? Er du veldig passiv i treninga? Veldig mange klikkertrenere har en tendens til å bli veldig passive, og da detter en del hunder ut, selv om det er deres initiativ som blir belønna. Er du overdrevent aktiv så han demper deg (sjeldent problem :P )? Forstår han hva du vil han skal gjøre?

Og husk. Han er ikke gamle saken. De har ikke fryktelig god konsentrasjon når de er så små, så ikke bekymdre deg for mye enda :) Han er ikke generelt for ung til litt lengre økter, mine valper har klart mye lengre økter på den aldern, men kanskje han som individ ikke er klar for så mye lengre økter enda? De er jo forskjellige, og du trenger ikke alltid så lange økter for å få effektiv trening.

Valpekurs ja, hah. Var ett rett før jeg fikk Keiron, så håper jeg at det er ett på nyåret, hvis ikke får vi vel gå på ett sånt generelt kurs for unghunder og voksne hunder, etter hva jeg har skjønt.

Tilbudene er ikke de største her i byen, men vi finner nok noe.

kanskje jeg er passiv ja? Men hva mener du da? At jeg bare klikker og gir godbit og ikke noe mer? Jeg bruker å klikke å gi godbit ett par repetisjoner, så får han gjerne mer enn en eller to godbiter og da pleier jeg rose verbalt også og klappe ham, jeg syns det blir for mekanisk å bare klikke å gi godbit og ikke noe mer. Han virker å respondere veldig bra når han får verbal ros. "Flinke gutten, jah, du e mor sin flinke gutt" osv.

Katten er jo også veldig stor distraksjon for Keiron, det prøver jeg å jobbe med han at han skal bli liggende hos meg. Prøver få kontakt, men ikke store framskritt der.

Min er jo omtrent like gammel, og han kan godt trene i en times tid. Men så ville han sannsynligvis svømt over Atlanteren dersom han visste at han fikk en godbit (enten brødsmule eller den diggeste pølse) etterpå. For at ikke vår skulle bli lei, for det har han blitt noen ganger, tar vi pauser. Noen repetisjoner på ting x eller y, få en god øvelse, pause med lek, kos, kløing, leke etc. Også gradvis øke antall repetisjoner evt. gjøre to øvelser før det blir pause.

Ja, jeg ser at jeg kanskje skal ha fler pauser med lek, kos og kløing og sånn også. Det har jeg jo ikke tenkt på.

Bruker du kun godbiter, eller leker dere også som belønning?

Og hvordan belønnes han med godbiter, rett i munnen, eller får han hoppe/løpe/jage godbiten?

Tygging er som kjent dempende, mens aktivitet stimulerer hjernecellene. Jeg ville brukt MYE tid på å leke med valpen slik at du bygger opp flere gode forsterkere, det er gull verd i fremtiden :)

Pleier å få leke med tau leke i blandt.

Godbiten får han rett fra hånda, eller på gulvet. Han snapper veldig etter godbiten når han blir ivrig, så har ikke pleid å la han jage godbiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være at han synes du er litt kjedelig (huff, det hørtes slemt ut – skal forklare). Altså om du bare klikker, gir godbiten, klør litt på'n og sier "ja du e så flenk". Så blir han kanskje litt sånn "ok, jeg får snacks og en klapp, men se HER borte dette beveger seg jo eller er noe jeg ikke har sett før drit i mor".

Jeg har hele tiden vært fokusert på at jeg skal være det mest spennende i valpis sitt liv. Det er vanskeligere jo eldre han blir, men jeg er ikke redd for å bli "teit" når vi trener om du skjønner. Ved innkalling f.eks. så roper jeg "jaaaa ååååååå fliiiiink" når han er på tur bort mot meg, han får godbit og "jaaaa, dyktiiiiiig" når han er ved meg, så klapper jeg i henda og hoier og heier og løper litt bakover og bikkja følger med og er bare "OH YES MAMA". Kanskje har jeg en pinne eller leke som han får også, eller vi har litt dralek.

På slutten her har vi en innkalling hvor jeg lager litt fest når han kommer til meg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å få leke med tau leke i blandt.

Godbiten får han rett fra hånda, eller på gulvet. Han snapper veldig etter godbiten når han blir ivrig, så har ikke pleid å la han jage godbiten.

Da ville jeg utviklet leken hans mer slik at det blir mer variasjon og aktivitet i treningen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være at han synes du er litt kjedelig (huff, det hørtes slemt ut – skal forklare). Altså om du bare klikker, gir godbiten, klør litt på'n og sier "ja du e så flenk". Så blir han kanskje litt sånn "ok, jeg får snacks og en klapp, men se HER borte dette beveger seg jo eller er noe jeg ikke har sett før drit i mor".

Jeg har hele tiden vært fokusert på at jeg skal være det mest spennende i valpis sitt liv. Det er vanskeligere jo eldre han blir, men jeg er ikke redd for å bli "teit" når vi trener om du skjønner. Ved innkalling f.eks. så roper jeg "jaaaa ååååååå fliiiiink" når han er på tur bort mot meg, han får godbit og "jaaaa, dyktiiiiiig" når han er ved meg, så klapper jeg i henda og hoier og heier og løper litt bakover og bikkja følger med og er bare "OH YES MAMA". Kanskje har jeg en pinne eller leke som han får også, eller vi har litt dralek.

På slutten her har vi en innkalling hvor jeg lager litt fest når han kommer til meg

Nei, ikke vær redd for å si at jeg er kjedelig!

Det betyr jo bare at jeg må jobbe mer også for å gjøre meg selv mer morsom enn grisen som ligger på halv tolv på kjøkkengulvet, eller ett blad som blåser i vinden. Ikke at ett blad har tatt fokusen hans, men du skjønner tegninga håper jeg.

Og ja, skal utvikle leken også.

Takk for fine tips, nå ble jeg kjempe motivert på å gjøre det mer spennende å morsomt for han å lære ting :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har virkelig alt å si at du gjør deg spennende tror jeg :) Jeg har en hund som er litt vanskelig å motivere (polar spisshund...), og jeg må virkelig gi 110% av meg selv hvis jeg skal ha ham med meg over tid. Min er en hund som liker å jobbe, men veldig på egne premisser, han er en selvstendig sjel, slik rasen skal være. Så kast all selvhøytidelighet, og bruk seg og hver aktiv i belønningene :) Når vi leker lar jeg ham jakte, vi løper om kapp, jeg jager ham, vi har brytekamp etc etc, godbiter kastes, eller jeg lar ham gnage de ut av hendene mine, han får et godbitregn etc og mye verbalt ros og fysisk klapp og dunk (sjekk ut om bikkja liker det) når det passer seg :) Treninga blir artig og slitsom, hehe. Jeg blir lett passiv selv, og jo mer passiv jeg er, jo mer passiv og uinteressert blir bikkja. Så, gjør deg selv artig og spennende å samarbeide med, er mitt råd :)

Og husk at han er ung, noen blir seint modne og klarer ikke lenge av gangen ;) Jeg pleier titt og ofte å dekke ned min og få ham til å ta et pust i bakken midt i en artig økt, for at han skal beholde intensiteten :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 gi mer av deg selv. Lek, ros og vær engasjert og med, da blir nok han mer med også.

2 (litt avhengig av hva du trener) så er et par minutter lenge. Ta heller flere små økter med 100% jobbing også pause i mellom enn 1-2 lange.

3 ikke tren for lenge/mye på en ting. Gjør han riktig så finn på noe annet :)

4 få ting per økt, det gjør det lettere og sortere, spesielt om det er nyinnlæring. Og gjør det enklere og holde fokus hele tiden.

Trener mest korte økter med voksenhunden også jeg, noen lange må vi jo ha for og jobbe utholdenhet også, men stort sett så er det korte økter.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja det ser faktisk ut at det var så enkelt som at jeg bare har vært veldig kjedelig, men dette skal vi jobbe mer med.

Sitt kan han helt og holdent.

Dekk går på bevegelse, men ikke med kommandoen alene. Det jobber vi litt med, men ikke så mye lengre, for det blir jo så kjedelig.

Prøver oss på rull rundt og snurr rundt.

Holder også på med å lære å gå fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen i det Aslan skriver. Ozu er en egen spisshund, og lukter på bakken, andre hunder, andre folk, nabohunden som gjør er ofte mer interessante enn meg. Spesielt lukter på bakken, da eksisterer jeg ikke lenger. Så jeg må virkelig gi av meg selv og ha nesten en aerobic-time for å få ham på jobb noen ganger. Men når jeg først får ham på jobb, da stråler han.

De gangene jeg blir kjedelig og bare mater ham litt med godbiter, da mister han interessen temmelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Signerer hva folk har skrevet over: Gjør belønningene til noe spesielt! Lek sisten med godbitene, kast de til han så han må fange de, hjernevask han på lek, rett og slett jobb med belønningene. Vært gjennom det samme med Angus og det hjalp virkelig mye når jeg gjorde belønningene mer morsommere sånn sett.

Ellers ville jeg holdt øktene mine korte, gitt meg på den beste repetisjonen også kommer fokuset med tiden av seg selv tenker jeg. Variasjon på hva du trener på er også viktig så dere ikke trener på det samme hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innetrening så kastes godbitene vekk, og hun løper etter de, for det er så gøy! Ute kaster jeg ikke like mye fordi hun har lett for å snuse, men bruker mye lek. Det beste er å trene noen repetisjoner på noe, også inn i buret og hvile, og ut igjen. Mine har alltid fungert bra på å få koble av. Om jeg hadde de ut hele tiden fikk de ikke samme avkobling. Også ikke trene ting for lenge, gjør hunden det bra flere ganger full jubel og lek og inn i bil/bur osv.

Viktig å gi seg i tide!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: Det kan være en ide å ha en (eller flere) leker som er dedikert kun til trening. Dvs, at de ikke ligger fremme slik at hunden har tilgang til dem når som helst. Hvis du har noen veldig gøye leker som han kun får leke med som belønning, så blir han også ekstra giret på dem.

Jeg har èn leke som jeg gjemmer bort og kun bruker som belønning. Ozu er helt gira, og hopper for å ta den bare han ser snurten av den, den er mye mer spennende enn de lekene som ligger strødd på gulvet og som han alltid har tilgang til (selv om han leker med dem også).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: Det kan være en ide å ha en (eller flere) leker som er dedikert kun til trening. Dvs, at de ikke ligger fremme slik at hunden har tilgang til dem når som helst. Hvis du har noen veldig gøye leker som han kun får leke med som belønning, så blir han også ekstra giret på dem.

huff,glemte det jeg :P sånt er så naturlig for meg :P jeg har masse kule leker som bare bor i bilen eller i skuffen :P de er nemlig så superduper awesome hilsen pi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keiron er snart 4mnd gammel nå, og han kan jo litt.

Men han er vanskelig å motivere lengre enn 2-4 minutter av gangen og jeg føler ikke at vi får veldig mye ut av så korte økter.

Trodde det kunne være godbitene, men han er jo vill etter dem, kokt og tørket kylling var det beste han kunne få, men motivasjonen ser ut til å dabbe av veldig kjapt uansett hva vi bruker. Jeg er flink å variere.

Han får noen hjerteformede godbiter av okse kjøtt som er delt i to, Orijen cat & kitten, Pro Plan Duo delice (denne er favoritten) tørket kjøtt blandes i blandingen når vi har det. Av og til bytter jeg ut det vanlige og bruker pølse eller ost. Så det er godt variert og jeg vet at alle de forskjellige er noe han vil jobbe for. Har også prøvd å klikketrene med leke.

Men han mister som sagt fort fokusen. Er han kanskje for ung til å ta noen lengre økter?

Jeg skjønner ikke helt hva jeg gjør galt, prøvd å trene fokus etter å sett på youtube, hun kaller seg kikopup og har fine videoer med god forklaring på hvordan og hvorfor osv. Men han virker ikke å skjønne tegninga.

Så om noen har andre tips til å trene fokus, og generelt noen ord å komme med utifra teksten her, så hadde jeg blitt kjempeglad :)

Tispa mi har også en tendens til å miste konsentrasjonen, men hvis det er en ting hun ELSKER å gjøre så er det å trene med targetstick :thumbs: . Når jeg merker at hun begynner å miste fokus, er det bare å finne frem targetsticken og "leke" litt med den noen minutter, så klarer hun å konsentrere seg om treningen igjen en stund :banana: Det er jo sikkert individuelt om hundene liker det eller ikke, men det kan jo kanskje være verd et forsøk. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...