Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips og valg til underlag til hundegård


Smellyglove
 Share

Recommended Posts

Hallo. Jeg er på jakt etter tips til vår første hundegård.

Vi har tre alaska huskyer. En av de elsker å grave, jo større hull jo bedre. Nesten så jeg vurderer å gi ham en gruvearbeiderhjelm til jul med lykt på så han ser bedre når han arbeider.

Siden vi leier hus er det to ting vi må ta hensyn til. De skal ikke få grave rett i hagen. Hagen bør se like pen ut som da vi flyttet inn. Og siden vi en dag skal flytte må vi kunne demontere og ta med oss hundegården.

Jeg har veldig lite peiling på det her, men av meg og min samboer så er det jeg som er glad i forum og å snekre ting.

Min første tanke er impregnerte terrassebord som underlag. Muligens man kan beise eller dekke de med et lag av ett eller annet, for å utsette at det fliser seg. Det er billig, og helt greit å holde rent. Ser jeg for meg.

Men de trenger også en slags sandkasse å grave i. Her er jeg litt usikker. Jeg ser for meg å lage hundegården litt elevert opp fra bakken. Bakken den kommer til å stå på er skjev, så en del av gården vil være høyere opp fra bakken enn den andre enden. Jeg tenkte å lage en slags boks uten lokk, som jeg kan sette ned i et hull jeg lager i gulvet, og fylle denne med noe å grave i. Sand/pukk/jord eller noe. Muligens lage "vant" rundt denne, med en inngang så det jeg fyller den med ikke spruter ut av boksen når Gruvearbeideren er på jobb.

Forøvrig så tenkte jeg en 17kvm hundegård med elementer fra Østcom, da det virker som om prisen deres er nesten lik den prisen jeg har funnet for brukte elementer på Finn.no. Det er tre hunder. Er det stort nok? Vi har ikke kjempestore plassen hverken i hagen eller i lommeboka. Jeg tenkte å lage fundament (noen hjørner og støtter) med leca blokker. og bygge oppå dette. De skal få et hundehus eller to, og en vegg som lager skygge. Muligens en liten fontene og, så de har rennende vann til enhver tid. Fontenen er egentlig mest for å pimpe opp litt.

Tips, tanker og innspill mottas med takk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Jeg er på jakt etter tips til vår første hundegård.

Vi har tre alaska huskyer. En av de elsker å grave, jo større hull jo bedre. Nesten så jeg vurderer å gi ham en gruvearbeiderhjelm til jul med lykt på så han ser bedre når han arbeider.

Siden vi leier hus er det to ting vi må ta hensyn til. De skal ikke få grave rett i hagen. Hagen bør se like pen ut som da vi flyttet inn. Og siden vi en dag skal flytte må vi kunne demontere og ta med oss hundegården.

Jeg har veldig lite peiling på det her, men av meg og min samboer så er det jeg som er glad i forum og å snekre ting.

Min første tanke er impregnerte terrassebord som underlag. Muligens man kan beise eller dekke de med et lag av ett eller annet, for å utsette at det fliser seg. Det er billig, og helt greit å holde rent. Ser jeg for meg.

Men de trenger også en slags sandkasse å grave i. Her er jeg litt usikker. Jeg ser for meg å lage hundegården litt elevert opp fra bakken. Bakken den kommer til å stå på er skjev, så en del av gården vil være høyere opp fra bakken enn den andre enden. Jeg tenkte å lage en slags boks uten lokk, som jeg kan sette ned i et hull jeg lager i gulvet, og fylle denne med noe å grave i. Sand/pukk/jord eller noe. Muligens lage "vant" rundt denne, med en inngang så det jeg fyller den med ikke spruter ut av boksen når Gruvearbeideren er på jobb.

Forøvrig så tenkte jeg en 17kvm hundegård med elementer fra Østcom, da det virker som om prisen deres er nesten lik den prisen jeg har funnet for brukte elementer på Finn.no. Det er tre hunder. Er det stort nok? Vi har ikke kjempestore plassen hverken i hagen eller i lommeboka. Jeg tenkte å lage fundament (noen hjørner og støtter) med leca blokker. og bygge oppå dette. De skal få et hundehus eller to, og en vegg som lager skygge. Muligens en liten fontene og, så de har rennende vann til enhver tid. Fontenen er egentlig mest for å pimpe opp litt.

Tips, tanker og innspill mottas med takk :)

Virker som en meget god idè du har laget deg :) Har selv litt erfaring med terrassebord som underlag, synes det kan være litt vanskelig å gjøre rent. Ser for meg at en høytrykksspyler er grei å ha. Spesielt med tanke på løs avføring. Angående plass du skal ha de på så er ikke 17 kvadratmeter nok. Det skal være 12 pr hund, og øke med 7 per hund som skal dele gård. Dette er mattilsynets regelverk for utendørshold av hund. Synes også at hver hund skal ha sitt eget hus, eller et stort hus med plass til alle tre samtidig. Ikke alle hunder liker å dele plass med hverandre heller, men det vet du nok best selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt betongheller e.l., enklere å rengjøre syns jeg. I alle fall mtp lukt. Singelgrus eller pukk og armeringsjern under :)

Vi har en giga hundegård og de går bare rett på bakken, også har vi to mindre med betonggulv, men den blir bare brukt til løpetidstisper og valpekull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gård på ca 30kvd. med naturbunn, men planen er å drenere, legge pukk og grus øverst, med heller ytterst mot elementene, eventuelt netting under pukken til våren. Treplatting er det mange som sier lukter sterk urin etter en tid. Betongheller ville jeg ikke hatt i hele gården, da det er veldig hardt. Vi har festet en stor metallskål på elementene, som vannskål. Fylles alltid opp ved regn, og kan ikke veltes :)

Vi har en giga hundegård og de går bare rett på bakken, også har vi to mindre med betonggulv, men den blir bare brukt til løpetidstisper og valpekull.

Står ikke din brors hunder på kjetting? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gård på ca 30kvd. med naturbunn, men planen er å drenere, legge pukk og grus øverst, med heller ytterst mot elementene, eventuelt netting under pukken til våren. Treplatting er det mange som sier lukter sterk urin etter en tid. Betongheller ville jeg ikke hatt i hele gården, da det er veldig hardt. Vi har festet en stor metallskål på elementene, som vannskål. Fylles alltid opp ved regn, og kan ikke veltes :)

Står ikke din brors hunder på kjetting? :)

Våre hunder står i kjetting i en giga hundegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil lage noe som du kan ta med, eller som i det minste er lett og demontere for og kjøre vekk på dynga når dere flytter så er det lurt og ikke snekre sammen alt gulvet, men lage seksjoner som du bare kan legge på plass/ta vekk som du vil (litt som parket, bare og klikke på plass i biter), om du skjønner. Selv om du skulle velge og ha terassebord til gulv så kan du jo ha en del som er bygd opp eller ned som en kasse med feks grus, som de kan tisse i, og så lenge det ikke er helt tett i bunn så vil jo tiss renne gjennom, og bli vasket vekk av regn eller om dere spyler og bæsjen er lett og plukke opp.

Også må du ha hus til de, så de kan få skikkelig ly om de ønsker. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kverulere, men det har jo ikke noe å si om gården er "giga" eller liten, når de uansett står på kjetting :) Da er det jo heller kjettinglengden som spiller en rolle.

Forskjellen er atfor oss er det mer lettvint at de står rett på bakke i stedet for å legge heller der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er atfor oss er det mer lettvint at de står rett på bakke i stedet for å legge heller der.

Jeg tror det hun mener er din komentar om hvor stor hundegården må være, etterfulgt av str på deres (som hun mener er urelevant når deres står på kjetting) fordi deres hunder vil jo da ikke merke noe til 30 kvadrat når de har kjetting som er et par meter? Tror hvertfall det var det hun mente. Uten at det var ment som kritikk eller noe :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det hun mener er din komentar om hvor stor hundegården må være, etterfulgt av str på deres (som hun mener er urelevant når deres står på kjetting) fordi deres hunder vil jo da ikke merke noe til 30 kvadrat når de har kjetting som er et par meter? Tror hvertfall det var det hun mente. Uten at det var ment som kritikk eller noe :)

Men jeg kommenterte jo ikke på hvor stor en hundegård må være ;)

Relevansen var at med superstor som den ene vår er det lettest med bar bakke, de to små har betong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg på ingen måte påstå å ha peiling, men min første idé når de ikke kan gå rett på bakken er å legge terassebord, deretter en duk, og så sand/pukk etc oppå der igjen. Krever jo en form for "ramme" rundt terassebordene for å forhindre at "innholdet" faller ut. Siden det er i nedoverbakke tenker jeg at det går an å bygge to etasjer med en slags trapp eller noe. Kanskje også la "øverste etasje" gå over "nederste etasje" slik at de kan være utendørs men under tak. Er dette mulig eller er jeg helt på jordet?

Mulig jeg formulerer meg litt dårlig her og at det er vanskelig å skjønne hva jeg mener, jeg skylder på at klokken er over to på natten i så tilfelle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo mange gode forslag.

Hundene skal ikke bo der året rundt. De bor inne hos oss og hundegården blir bare for at de skal få være ute når de enten ikke er i løypa eller når vi går tur med de. Så da gjelder vel ikke mattilsynets regler? Tenkte heller på om 17kvm er nok til at de kan leke og holde på.

2-etasjes hundegård tror jeg blir ekstra arbeid iom at elementene blir litt vanskeligere å sette sammen? Eller kan man sette de sammen som man vil, altså at det ikke er bygget inn faste punkter i hvert element hvor man skal skru de sammen, dette må jeg finne ut av. Men jeg tror fortsatt det blir lettere å bygge alt på ett plan.

H ordan blir det med møkk og urin hvis man legger duk og jord/pukk oppå duken? Jeg ser for meg at man kommer til å spa bort en del av jorda når man plukker opp møkka og hundene blir skitne, iallefall når det regner.

Det med å lage egne elementer til gulv var jo en god ide, dette har jeg ikke tenkt på før. Da er det jo lett å ta med seg gulvet videre.

At terrassebord lukter urin etter en stund ser jeg nok for meg, det vil vel sive inn i treverket. Men er det mulig å lakke det med noe tykt, som et slags beskyttende belegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
    • Hva tenker dere om å bruke hund som er strømmet mot sau som kadaverhund? Har litt lyst å prøve å trene hunden min til å bli kadaverhund, men han er strømmet mot sau. Og hvis vi begynner med kadaversøk på sau, er ikke det veldig dumt? Han har jo på en måte nå lært å holde seg langt unna sauer, mens kadaverhunder vanligvis skal søke opp og finne døde sauer. Ødelegger det ikke da? Vil han ikke få interesse for sauer igjen? Tenker hvis det er en dum ide, så holder vi oss heller unna å bli kadaverhund. Viktigere for meg at han ikke har interesse for å «ta» sau.
    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...