Gå til innhold
Hundesonen.no

Din hund for 100 år siden

Djervekvinnen

Recommended Posts

er vel ikke 100 år siden dette da..

buhund:

Bugardens20Brage.jpg

fant ikke eldre bilder.. buhund.folk er kjdlige lite flinke til og legge ut bilder av hunder.. :)

Som dere kanskje ser, har ikke buhunden forandret seg mye, den er vel så og si helt lik :D

Tja, jeg synes de jeg ser i dag er både mer kompakte, og kortere i beina? Ser man dessuten så mye hvitt på buhunden i dag? Er det tillatt iflg. standarden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

ja, det er (desverre) en del hvitt ute og går på sorte (og blakke) buhunder. Er ikke mye som er tillatt, Brage her har vel i meste laget..han har akkurat de samme hvite tegningene som ask, som antagelig aldri blir champion, så tidene forandrer seg også i utstilingsverden. Ikke rart det blir mye hvitt når de avler mye med buhunder med en del av det.. :

brage, på bildet, står litt unaturlig synns jeg, jeg trur han blir "kortere" om han retter seg mer opp.

Når jeg ser på hvor høy hunden på bildet er i forhold til eierens føtter, vil jeg ikke si at dagens buhund er mindre langbeint. de skal være kvadratiske, like lang som høy, og bunden på bildet er det, etter mitt øyemål iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke til å komme forbi i denne sammenhengen' date=' at vi må være glade for at det er slutt på kuperingen her til lands i alle fall!! Nå har jo hundene i alle fall alle sine kroppsdeler intakte!! :)[/quote']

Det er en annen diskusjon, men jeg hadde ikke hatt noe i mot å ha en kupert hund (spesielt ikke halen til lunah som er strategisk plassert i bordhøyde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke til å komme forbi i denne sammenhengen' date=' at vi må være glade for at det er slutt på kuperingen her til lands i alle fall!! Nå har jo hundene i alle fall alle sine kroppsdeler intakte!! :)[/quote']

Nja, det er det jo delte meninger om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sprøtt! Det blir bare færre og færre gyldne og slanke golden... Jeg, som da selvfølgelig alltid har øynene åpne for å se hunder av samme rase som min egen, har bare sett fåtall gyldne golden.

Og vet det hva det står på stamtavlen til Yrja? At hun er gylden. :roll: Det sier jo litt at at "golden golden" bare forsvinner sakte, men sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel tvilsomt at jeg finner bilder av en flat coated doberman, så legger ut bilder av en av rasene Buster'n er blandet av. Siden det er kommet bilder av dobber legger jeg ut Flat bilder :)

Antikt bilde, usikker på nøyaktig årstall

http://www.antique-dog-pictures.co.uk/imag...s/retriever.jpg

1930:

24.jpg

1938:

34.jpg

2005, svensk champion:

Starworkers%20Double%20Trouble_2.jpg

Amerikansk flat:

lg_flat_coated_retriever1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at nesten alle rasene blir mer og mer kortbeint. Det er jo ikkeno fint med korte bein! :D Pfhøy!

Rasen "min" (altså rasen jeg venter valp fra) - sloughi- har ikke forandret seg tror jeg. Kunne ikke finne noen gamle bilder av den nå, men har sett det et eller annet sted før, så jeg kan prøve å finne de i morgen. Men de har nok holdt seg ganske like i noen århundrer. Heldigvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

google har f.eks en bildesøkfunksjon...

Tror hun mente hva man skriver i søkefeltet.

Jeg skrev history of golden retriever, bildesøk på google. Skrev noe annet også, men husker ikke hva det var. Brukte lang tid på å finne gamle bilder av Golden, nettet er stappet fullt av nye bilder av den rasen, puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-o det er det jeg vil kalle en EKSTREM forvandling! den har jo forandret seg kjempemye!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...