Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur i Oslomarka

Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Marka oppe ved Skullerud er helt fantastisk å gå i, gikk der mye da jeg bodde der :)

Det blir rundt Nøklevann det. 8-10 km, etter hvor man starter fra. Fin tur, en del opp og ned.

Mine faste turer:

Rundt Grefsenkollen

Rundt Østensjøvannet

Rundt Breisjøvann. Om man vil gå lengre kan man gå rundt Alunsjøen eller Steinbruvann.

Rundt Nøklevann.

Kan også anbefale å kjøpe turorienteringspakke for en bydel, da får du mange fine og varierte turer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips til fine turer i Oslomarka? :)

Vi har pleid å gå ved ullvålseter/sognsvann osv, så kom gjerne med forslag til andre turer!

Kommer litt an på hvor langt du kan tenke deg å gå. For det er masse fine runder :)

Skal prøve å forklare:

Mini tur: Fra parkeringsplass på Sognsvann hold til høyre: Følg veien forbi Svartkulp, hold til venstre. Når du er på Sognsvanns nordside, tar du inn til venstre. Følg sti til du kommer til en sti som krysser, ta denne til venstre. Følg den til du kommer ut på Sognsvanns vestside. Følg veien ned igjen. 5-6 km.

Kort tur: Fra parkeringsplass på Sognsvann: Følg veien forbi Svartkulp, hold til venstre. Når du er på Sognsvanns nordside, tar du inn til venstre. Følg sti til du kommer til en sti som krysser. Følg den opp opp opp mot Lille Åklungen. Der kan du velge å gå videre opp til Lyn Hytta eller Sognvann vest. Denne turen er på ca 7-8 km

Medium tur: Fra parkeringsplass på Sognsvann hold til høyre: følg vei til høyre, opp mot Hammeren (ved svartkulp) Her kan du ta den korte versjonen opp til Ullevålseter eller Lynhytta. Følg skilt til Ullvålseter mot venstre. Følg blå løype til du kommer ut på veien opp til Ullevålseter. Her kan du skjære inn i skogen igjen når du ser blåmerket løype til Lynhytta. Følg den til du kommer ut på neste vei, da krysser du en myr og holder til venster langs med den. Ut på veien og mot Sognsvann igjen. Dette er en tur på ca 9 km

Lang tur: Neste tur: Følg samme veien, men gå litt lenger. Her følger du blåløype mot Ullevålseter. Da kommer du til slutt opp til seteren. Følg deretter blå rute til Lynhytta, og derfra blå rute ned til Sogsnvann. Denne turen er på litt over 1 mil

Tur fra vestenden:

Følg veien forbi Svartkulp, hold til venstre. Når du er på Sognsvanns nordside, tar du inn til venstre. Forbi sognsvann, ved ett toalett ved badeplassen går det en sti opp. Ta den, følg måneskinnsløypa opp over. På toppen og slutten av veien går det stier både hit og dit.

Kort tur: Opp der jeg skrev over: følg stien som går nedover til venstre. Følg den til du krasjer i en sti som er litt bred. Ta til høyre her til du kommer ut på vei. Hold til høyre og vips ser du Sognsvann. Ca 3-4 km

Lengre tur: her kan du sjonglere mellom turene jeg skrev om nord siden. Opp der jeg skrev over: Litt lenger opp i den "veien" går det en sti mot Ullevållseter. Ta den og følg blåmerket løype. Her kan du ta enten til høyre eller venstre. Høyre, gå ned, her møter du på en vei opp til venstre. Gå opp der, og følg blåmerket sti til Lynhytta, blåmerket ned til Sognsvann. Eller veien opp til venstre, følg mot lille Åklungen. Over en liten bru og hold til høyre mot Sognsvann (tror det er skiltet) fra 7 til 9 km, alt ettersom du velger å gå.

Opp der jeg skrev over: Følg vei/sti rett frem til du spyr av alle bakkene og drukner i en mye (denne myra kan du gå rundt altså. Her kommer du ut på flere veien, her kan du ta ned til Ullevålseter, opp til Skjennungen (ikke åpent annet enn i helgene) følg blåmerket ned til Ullevållseter/Sognsvann, opp til Frognerseteren. Følg blåmerka stier hele veien.

Her kan jeg flere turer, men orker ikke å ramse opp noen flere nå. Disse er litt mer kronglete og hit og dit og veldig tynne stier. Her kan du rote litt rundt når du har blitt kjent med de merkede løypene.

God tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...