Gå til innhold
Hundesonen.no

Dette med forstyrrelser


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

.. er ikke noe nytt for oss. Dette er noe vi har slitt med lenge, og det er vår feil. Da Angus var liten tenkte vi at sosialisering betydde å møte andre hunder hele tiden og leke. Det angrer vi veldig på at vi gjorde, for nå har vi fått en hund som sliter med å takle det å jobbe rundt andre hunder. Han girer seg veldig opp, piper, hyler, rykker fremover og blir helt.. gal.. in lack of a better word.

Det første vi gjorde var å kutte ut all hilsing på av fremmede hunder. Treningsmessig har vi trent litt på dette med å jobbe selv om det er hunder i nærheten. God avstand, enkle ting vi har trent på, hyppige belønninger (mat først og fremst, det er vanskelig å leke om han ser andre hunder). På en viss avstand går dette greit (nærmest 30 meter kanskje?), men kommer vi nærmere går det rett og slett ikke, da spytter han også til og med ut grillet kylling som er favorittgodisen hans. Det blir for vanskelig for han rett og slett.

Han er jo så herlig på alle måter at jeg vil så gjerne at dette skal fungere! Han har vært, og er fortsatt en god førstegangshund da jeg har lært så mye mer enn jeg noen gang trodde jeg kom til å gjøre. Men her kjenner jeg at kunnskapen min stopper litt opp. Dette tenker jeg å gjøre så langt:

Trene med små forstyrrelser og øke sakte. Her snakker vi byturer, landturer, bygdeturer, rett og slett sette oss ned og vente til han lander for så å sakte, men sikkert begynne å trene med han først med lette atferder han kan og så gå videre med vanskeligere atferder. Trene FVF utenfor Oslo S uten at han tenker over det må vel være målet sånn sett. Sakte, men sikkert, introduserer vi hunder. Tanken er at om han takler "lettere" miljøer bra (mennesker, biler, støy) og kan trene som han gjør hjemme der, så blir det kanskje lettere for han å jobbe rundt hunder. Når vi introduserer hunder til forstyrrelsene holder vi øktene korte, med mye tålmodighet, GODE belønninger og hyppige pauser. Målet blir å kunne jobbe med andre hunder rundt løs uten at han stikker av.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Tenker dere at jeg er på rett vei? Har dere noen andre supre tips å komme med angående dette? Jeg vil så veldig gjerne få dette til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynne lett og gjøre det vanskeligere etterhvert er jo aldri feil, og forstyrrelser er jo forstyrrelser, selv om noen er vanskeligere enn andre, så det vil jeg si er en god start.

Ellers tenker jeg at all trening som har med andre hunder og gjøre (ikke bare lp trening, men passeringstrening, se andre hunder på tur uten og ta av osv) vil også hjelpe, at du kan ta tak i problemet fra flere kanter samtidig. Jeg ville også satt på litt krav i lp treningen, trenger ikke og være harde korigeringer, men det er lov og si "hallo, nå følger du med her, vi jobber". Også ville jeg jobbet mye med og bygge verdi for en type leke som han synes er kjempekul (større sjanse for at han blokkerer ut andre ting og velger leken) og lært han bytting om han ikke kan det, det vil jo hjelpe etterhvert som han blir litt bedre. Med 2 leker så vil han alltid ha litt ekstra trekning mot deg, 2 leker er også lettere og gire opp hunden enda litt ekstra på leken. Og så er det jo mye du kan påvirke med din kroppsholdning og oppførsel på trening, hvordan du håndterer det når han detter ut. Blir du litt oppgitt?blir du nølende/usikker? Eller jobber du på så han ikke slipper unna et sekund for og finne på andre ting. Altså jobbe på hele tiden, vær heller ut i 2 min hvor dere jobber konstant enn 10 min hvor det blir litt av og på, han detter ut, han vinner på det osv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Om du syns det er greit å legge ut film av deg selv på nett. Hva med å filme at du jobber med han i en treningssituasjon med andre hunder rundt? På en avstand det er dere delvis behersker, men som er vanskelig. Gjerne også på flere avstander/vanskligghetsgrader. Bare film en helt vanlig trening med alle de problemene dere har og hvordan du jobber. Kanskje det er lettere å komme med råd når man ser deg med han (selv om det ikke blir det samme som å se dere i virkeligheten). Det kan være at det er ting du kan gjøre bedre, som er lettere å se for andre (eller kanskje du ser det selv når du ser deg utenfra) i tillegg til alle disse generelle rådene du har fått tusen ganger og klart å tenke deg fram til selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å trene gradvis opp mot forstyrrelsen: Et råd kan være å spørre om å få trene med en eller flere ekvipasjer, hvor du har avtalt på forhånd (og hundene deres er "godkjente" for denne øvelsen), så hvis hunden din går bort så får den NULL respons fra hund eller eier. Eier og hund som blir forstyrret, de trener da intens kontakt i en eller annen form for øvelse hvor hunden din får absolutt ingen selvbelønning/respons ved å komme bort til. Du venter på at hunden din ser mot deg (eventuelt hindrer den fra å finne noe annet å selvbelønne seg med også = langline) og så blir det julaften og futt i lek og jackpot og alt i hop hos deg. Hvis du er heldig tar hunden din dette på ett par repetisjoner, og den velger deg fordi det var mye mer gøy enn å tigge kontakt et sted den oppnår niks og nada. Utenom en slik type "øvelse", så må du som du også beskriver trene i forskjellige miljøer og gradvis økt vanskelighetsgrad utenom. Den øvelsen jeg beskrev ovenfor er bare et hjelpemiddel til at hunden skal få et puff i riktig retning for å foretrekke deg :) Det vil alltid komme en tid hvor andre hunder gir signaler tilbake/mulighet for selvbelønning, så du må ha en skikkelig strikt periode hvor du legger til rette treningen din for å hjelpe hunden i å lykkes.

Selv fant jeg mye hjelp i å bruke tid på å finne de lekene hunden synes var kulest, og som jeg bygget mye verdi på. Min hund liker action og lek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

I tillegg til å trene gradvis opp mot forstyrrelsen: Et råd kan være å spørre om å få trene med en eller flere ekvipasjer, hvor du har avtalt på forhånd (og hundene deres er "godkjente" for denne øvelsen), så hvis hunden din går bort så får den NULL respons fra hund eller eier. Eier og hund som blir forstyrret, de trener da intens kontakt i en eller annen form for øvelse hvor hunden din får absolutt ingen selvbelønning/respons ved å komme bort til. Du venter på at hunden din ser mot deg (eventuelt hindrer den fra å finne noe annet å selvbelønne seg med også = langline) og så blir det julaften og futt i lek og jackpot og alt i hop hos deg. Hvis du er heldig tar hunden din dette på ett par repetisjoner, og den velger deg fordi det var mye mer gøy enn å tigge kontakt et sted den oppnår niks og nada. Utenom en slik type "øvelse", så må du som du også beskriver trene i forskjellige miljøer og gradvis økt vanskelighetsgrad utenom. Den øvelsen jeg beskrev ovenfor er bare et hjelpemiddel til at hunden skal få et puff i riktig retning for å foretrekke deg :) Det vil alltid komme en tid hvor andre hunder gir signaler tilbake/mulighet for selvbelønning, så du må ha en skikkelig strikt periode hvor du legger til rette treningen din for å hjelpe hunden i å lykkes.

Selv fant jeg mye hjelp i å bruke tid på å finne de lekene hunden synes var kulest, og som jeg bygget mye verdi på. Min hund liker action og lek :)

Hvorfor ha hunden løs i det hele tatt før den klarer å konsentrere seg og høre på eiern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ha hunden løs i det hele tatt før den klarer å konsentrere seg og høre på eiern?

Poenget med en slik type "øvelse" med hjelper som er beskrevet er jo at hunden skal få oppleve at det er ikke noe å oppnå ved å komme bort. Utenom så skal en jo ikke ha en hund som løper rundt, nei. Ei heller noe en gjør som førstevalg.

Mulig jeg ikke er særlig god på å forklare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du allerede har fått masse gode råd :) En ting jeg vil nevne som jeg har god erfaring med og som kan hjelpe deg litt på vei, er så enkelt som å gå tur med en annen hund. I bånd, ikke noe hilsing, ikke noe leking, bare GÅ :) Ikke helt direkte relatert til trening rundt andre hunder, men kan hjelpe på ro rundt andre hunder :)

Lykke til! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Poenget med en slik type "øvelse" med hjelper som er beskrevet er jo at hunden skal få oppleve at det er ikke noe å oppnå ved å komme bort. Utenom så skal en jo ikke ha en hund som løper rundt, nei. Ei heller noe en gjør som førstevalg.

Mulig jeg ikke er særlig god på å forklare :)

Å løpe i full fart bort til en annen hund er utløsende og en form for forsterker selv om den andre hunden ikke blir med på hilsinga/leken.

Ellers, apropos tipset om å gå tur sammen med andre hunder i bånd (som forøvrig er godt), hvordan er han i møtesituasjoner i hverdagen? Ting henger sammen. Om han får være tulling på tur tar han delvis dette med seg til treninga. Du må ha kontroll og lydighet i alle situasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Begynne lett og gjøre det vanskeligere etterhvert er jo aldri feil, og forstyrrelser er jo forstyrrelser, selv om noen er vanskeligere enn andre, så det vil jeg si er en god start.

Ellers tenker jeg at all trening som har med andre hunder og gjøre (ikke bare lp trening, men passeringstrening, se andre hunder på tur uten og ta av osv) vil også hjelpe, at du kan ta tak i problemet fra flere kanter samtidig. Jeg ville også satt på litt krav i lp treningen, trenger ikke og være harde korigeringer, men det er lov og si "hallo, nå følger du med her, vi jobber". Også ville jeg jobbet mye med og bygge verdi for en type leke som han synes er kjempekul (større sjanse for at han blokkerer ut andre ting og velger leken) og lært han bytting om han ikke kan det, det vil jo hjelpe etterhvert som han blir litt bedre. Med 2 leker så vil han alltid ha litt ekstra trekning mot deg, 2 leker er også lettere og gire opp hunden enda litt ekstra på leken. Og så er det jo mye du kan påvirke med din kroppsholdning og oppførsel på trening, hvordan du håndterer det når han detter ut. Blir du litt oppgitt?blir du nølende/usikker? Eller jobber du på så han ikke slipper unna et sekund for og finne på andre ting. Altså jobbe på hele tiden, vær heller ut i 2 min hvor dere jobber konstant enn 10 min hvor det blir litt av og på, han detter ut, han vinner på det osv.

Det er vanskelig å beskrive hva jeg gjør når han detter ut. Tilter han helt, hiver jeg han rett og slett i bilen, eller går lenger unna uten å føle eller oppføre meg noe spesielt. Gir han bare null respons. På sånne treninger har jeg først og fremst jobbet med å takle synet og roe seg ned, som har gått litt blandet egentlig. De gangene jeg har krevd noe av han synes han det blir veeeldig vanskelig og blir tydelig frustrert. Bygge opp lek skal vi definitivt gjøre!

Det er jo en rase med mye aktivitet i seg, jeg tenker at rotrening kan hjelpe. Har du prøvd å trene bare på å være rolig rundt andre hunder?

Rotrening er alltid lurt tenker jeg. Tar det med videre!

Om du syns det er greit å legge ut film av deg selv på nett. Hva med å filme at du jobber med han i en treningssituasjon med andre hunder rundt? På en avstand det er dere delvis behersker, men som er vanskelig. Gjerne også på flere avstander/vanskligghetsgrader. Bare film en helt vanlig trening med alle de problemene dere har og hvordan du jobber. Kanskje det er lettere å komme med råd når man ser deg med han (selv om det ikke blir det samme som å se dere i virkeligheten). Det kan være at det er ting du kan gjøre bedre, som er lettere å se for andre (eller kanskje du ser det selv når du ser deg utenfra) i tillegg til alle disse generelle rådene du har fått tusen ganger og klart å tenke deg fram til selv :)

Du, det var en god idé! For det er godt mulig at jeg gjør noe feil, dette er jo en litt ukjent/hjelpesløs situasjon for meg og jeg er usikker på om jeg i det hele tatt tenker riktig :)

Jeg holder med Malamutens innlegg. Hjernevask på lek med eier. Det er verdt innsatsen, vært gjennom det samme med han her som var nesten voksen før vi begynte trene.

Morsomt at du nevner dette, for vi driver og jobber mye med leken og har gjort dette en stund nå. Ser en tydelig bedring her, men vi er ikke i mål enda!

I tillegg til å trene gradvis opp mot forstyrrelsen: Et råd kan være å spørre om å få trene med en eller flere ekvipasjer, hvor du har avtalt på forhånd (og hundene deres er "godkjente" for denne øvelsen), så hvis hunden din går bort så får den NULL respons fra hund eller eier. Eier og hund som blir forstyrret, de trener da intens kontakt i en eller annen form for øvelse hvor hunden din får absolutt ingen selvbelønning/respons ved å komme bort til. Du venter på at hunden din ser mot deg (eventuelt hindrer den fra å finne noe annet å selvbelønne seg med også = langline) og så blir det julaften og futt i lek og jackpot og alt i hop hos deg. Hvis du er heldig tar hunden din dette på ett par repetisjoner, og den velger deg fordi det var mye mer gøy enn å tigge kontakt et sted den oppnår niks og nada. Utenom en slik type "øvelse", så må du som du også beskriver trene i forskjellige miljøer og gradvis økt vanskelighetsgrad utenom. Den øvelsen jeg beskrev ovenfor er bare et hjelpemiddel til at hunden skal få et puff i riktig retning for å foretrekke deg :) Det vil alltid komme en tid hvor andre hunder gir signaler tilbake/mulighet for selvbelønning, så du må ha en skikkelig strikt periode hvor du legger til rette treningen din for å hjelpe hunden i å lykkes.

Selv fant jeg mye hjelp i å bruke tid på å finne de lekene hunden synes var kulest, og som jeg bygget mye verdi på. Min hund liker action og lek :)

Som Therese sier, er vi ikke på det punktet hvor det er aktuelt å ha han løs på trening. Har han ikke i langline engang. Han skal ikke få muligheten til å gå bort og belønne seg selv :) Jeg forstår godt tankegangen din her og liker ideen, men på Angus vil det bare oppnå at han belønner seg selv for han trenger ikke noe respons fra hunden har går bort til for å ha det gøy :P Tullegutten..

Det er så frustrerende, for jeg vet han kan! Vi hadde en økt med janson og Grim for en god stund siden hvor jeg hadde han LØS på trening og øvde på forskjellige ting, hvor han holdt seg i nærheten og jobbet med meg. Dette MÅ vi bare fikse!

Å løpe i full fart bort til en annen hund er utløsende og en form for forsterker selv om den andre hunden ikke blir med på hilsinga/leken.

Ellers, apropos tipset om å gå tur sammen med andre hunder i bånd (som forøvrig er godt), hvordan er han i møtesituasjoner i hverdagen? Ting henger sammen. Om han får være tulling på tur tar han delvis dette med seg til treninga. Du må ha kontroll og lydighet i alle situasjoner :)

Han får ikke hilse, sånn at det er sagt :P

Han stirrer en del, men er grei å håndtere. Trekker mot den andre hunden om vi bare går fremover (holder han igjen så han ikke kommer bort), men som regel krever jeg at han skal sitte stille, også sitter vi der til hunden er ute av synet. Han får da ikke lov til å vimse rundt og markere over der hunden har gått, han må gå ved siden av meg til han roer seg (noe som tar en ca 5 min) og har glemt at vi nettopp så en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å løpe i full fart bort til en annen hund er utløsende og en form for forsterker selv om den andre hunden ikke blir med på hilsinga/leken.

Tja, ikke helt enig med det. En må se an tilfellet og hunden. Jeg har vært figurant på denne måten mange ganger (absolutt ikke så stor avstand at den kan frese bort, for øvrig), og ett par repetisjoner har vært alt. Nå er det ikke slik at det finnes en eneste fasit på alt av hundetrening, og jeg vet ikke hvordan trådstarteren og hunden er på en treningsbane/hverdag. Noe som fungerer gull for noen, kan være et dårlig alternativ for noen andre. Jeg bare beskrev en "øvelse" som jeg har sett har vært et godt hjelpemiddel, siden trådstarteren spurte etter tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
    • Tror også det er individuelle forskjeller som nevnt under, men alle blandingshundene jeg kjenner har mer typisk "setter"-pels enn cocker  Mye glattere på ryggen, mindre pels under magen/beina og krever mindre pelsstell, men røyter en del. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...