Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis du skulle hatt en annen rase en den du har hvilken da?

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

trur nesten jeg allermest kunne ha tenkt meg en ny dobbis,

men da kanskje en sjokogutt...

alternativene til dobbis er nok weimaraner, eller toller.

så har jo fruen proklamert at det skal en dvergpincher i hus til neste sommer..får se hva som skjer...

• Svar 128
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

vanskelig spm :P men kunno jo tenkt meg toller, aussie, kooikerhund, dansk svensk gårdshun, jack russel terrier, islanskfårhund eller buhund da..

eller kanskje bare en blanding da :P

klarer liksom ikke å bestemme meg:P

Skrevet

Hm... Største hundedrømmen er en liten podengo portugués! Men... det måtte blitt import. Ellers står lagotto romagnolo høyt på listen og basenji. Har lyst på valp, men det blir nok noen år til... Enn så lenge har jeg nok med goldenjenta mi... :D

Skrevet

Jeg kunne ikke tenkt meg en annen rase, papillon er rasen for meg :iloveu:

Men det er jo noen andre raser jeg liker:

Phalene.

Basenji.

Afgansk mynde.

Sheltie.

Dverg Pincher.

Pomeranien.

Powder puff.

Det er så mange jeg liker, men det var noen da :D

Ville ikke bytta ut papillon for noe i verden ;):P

Skrevet

Ja forresten, holdte på å stjele med meg en saluki hann fra utstilling i helga.. De som var der ut dagen så vel at jeg gikk rundt å holdt på en finn(litt tynn men..) saluki hann:)

Skulle vikk vi rømme fra landet da Lill :D

Skrevet

Jeg skal ha Siberian Husky når jeg blir stor.. Og kinesisk nakenhund.. :D

Men så har jeg forelsket meg i shibaen da.. Og har alltid syntes at enkelte mynderaser (irsk ulvehund, greyhound og whippet) er vakre.. Også liker jeg phalene (de har kule ører), storpuddel, boxer, cocker spaniel, dalmis og kanskje malle? hehe ;)

Skrevet

Meget interessant tanke...

Jeg har hatt samme rase siden jeg var 14... Og det føles jo ut som nærmest hele livet (er 38 nå).. Har ofte tenkt på dette, og faktisk også prøvd andre underveis!

Hadde en am.cocker en tid - men den hadde epilepsi så hun flyttet til min venninne. Jeg ikte ikke stressnivået på rasen, og pelsstellet! (OBS! har hatt opp til 7 bearded collies - og selv DET kan ikke sammenlignes!)

Hadde to skye terriere - og DET var moro, det! Herlige, herlige hunder - bortsett fra temperamentet på rasen generelt og hannen min spesielt.. Tispen min var en herlig liten "beardis" - men hannen var en SKYE med store bokstaver, og etter at han prøvde å ta livet av en 10 uker gammel tispevalp ble han avlivet når han var rundt 5 år gammel.

JEG har lyst på en mindre hund, gjerne litt pels, men ikke sååå mye stell.. En morsom utstillingshund, glad (men ikke sånn "spaniel-glad"), snill, tåler en støyt og ikke nervøs og pysete.

TROR jeg har lyst på en whippet, eller kanskje en basenji (begge til tross for at de jo ikke har noen pels..), VET at jeg hadde trivdes med en lhasa apso pga personligheten mange av de har (men alt for mye pelsstell), jeg har blitt anbefalt løwchen (pga helse, temperament)...

Men, men - det er jo ikke så lett å "se skogen for alle trær" - og jeg VET jo at beardisene passer meg utrolig godt, da!

Men man vil jo bare ha EN liten søt kosehund, som kan ligge i fanget, sette pris på litt "dulling", etc.. Det var bare å finne rasen... og oppdretteren... og ....

Nei, tror faktisk jeg mest vurderer å skaffe meg en katt, jeg!

Men når jeg blir en gammel dame, SÅ skal jeg ha en annen rase - DET er helt sikkert!

Susanne

Skrevet

Hmmm... det er jo så mange fine raser å velge i, og det kommer jo an på om jeg vil ha stor/liten osv neste gang. Men når det er sagt, her er min toppliste:

* dansk svensk gårdshund

* aussi

* jack russel terrier

* flatcoated retriver

MEN: sambo er så fornøyd med den pelsen vi har pr i dag og sier han ALDRI vil ha noe annet enn Border Collie noen gang!! *sukk* Han er jo søt da... :blink:

Skrevet

Ville hatt meg enten cane corso, amerikansk bulldog eller boston terrier ;) Men det blir nok aldri en annen rase enn boxer på meg ;)

• 1 year later...
Skrevet
FAUVE! Helt klart <3 Skal få meg det nå til våren kanskje .. ^_^

Fælt som du bytter på hvilken rase du skal ha da :yawn:

Skrevet
Fælt som du bytter på hvilken rase du skal ha da :icon_redface:

Hehe <3 Alle er så fine.. jeg har et bestemmelses problem når det gjelder det der xD

Skrevet

1 million år gammel tråd! Haha, da jeg bare likte papillon og pomeranian. Men nå syns jeg det er for mye pelstell med pomme :blink: Nå ville jeg hatt enten: Border Terrier, Boston Terrier, Sheltie, Schipperke, Fransk Bulldog eller Chinese Crested

...Hmm..Sikkert flere men kommer ikke på

• 1 month later...
Skrevet

Jeg tror jeg ville gått litt ned i størrelse av praktiske årsaker.

En Leonberger med Hd hofter er sinnsykt tung å løfte inn i bilen :)

Er kjempeforelsket i BC og Aussie men har begynt å bli veldig fasinert av Finsk lapphund også.

Skrevet

Hmm, Berger de pyrenèes a face rase (en slik en kommer kanskje i 09 da...), Australien Shepherd (blue/red merle) eller Shetland Sheepdog (blue merle). Tror det var alle :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...