Gå til innhold
Hundesonen.no

Være rolig når besøk kommer


Dicte
 Share

Recommended Posts

Valpen(5 måneder) her i huset blir så ekstremt gira når noen ringer på dørklokka og vi får besøk. Det er ikke så ofte vi får besøk, kanskje en gang i uka, men hun har ihvertfall satt sammen at ringeklokke = besøk, som er MORO.

Problemet er jo at jeg vil ikke ha en hund som hopper på besøk og blir skikkelig hyper. Spesielt siden jeg har en pappa + et stemonster som ikke er så forferdelig glad i dyr (de skal sees, ikke høres eller merkes..). Blir så ekstremt ubehagelig når jeg har slike folk i familien, som himler med øyene og ikke inviterer på besøk for bikkja ikke kan "oppføre" seg. Vil derfor ha dette helt under kontroll.

Det jeg har gjort er å vente med å åpne døra til hun roer seg ned. Når det ringer på spretter hun opp og tasser rundt og små-uler. Tilslutt legger hun seg i senga og da går jeg ut i gangen og åpner døra. Når da besøket kommer inn i stua spurter hun frem til dem for å si hei, hopper gjerne opp og ned og vil ha masse oppmerksomhet. Da leier jeg henne bort til plassen hennes, og lar henne ikke få gå bort. Når hun da evt. slapper av, kommer besøket bort å sier hei. Det føles egentlig ikke som om det blir noe bedre, så føler jeg gjør et eller annet feil, eller kanskje har for få repetisjoner.

Setter vi oss da ned i sofaen eller ved bordet for å spise svinser hun rundt omkring, men kommer alltid tilbake og hopper opp på besøk sånn innimellom. Jeg gi beskjedd om å gå på plass, men gjør hun ikke det så setter jeg henne til timeout i buret, og hun får komme ut etter å ha vært rolig i ca 5 minutt. Jeg ser ingen forandring, forventer jeg for mye? Gjør jeg feil? Eller bør jeg bare trene mer slik som jeg gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de trekker nok seg vekk, er ikke glad i hunder eller har noen som helst forståelse for hunder sånn generelt. Ser at de syns det er ekstremt ubehagelig når hun hopper på dem.

Har gitt de beskjed om å ignorere når hun hopper, og ikke se på henne/oppmuntre.

Ser jo at dette bidrar til iveren hennes, men det blir jo tilslutt mitt problem :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en ide og heller trene med noen som er vant med hunder? Figurant-trening, omtrent? Så er det hele under kontroll fra din side, og du har folk som vet å oppføre seg rundt hund. Da kan de også gå ut og inn døra flere ganger, ringe på flere ganger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått besøk av noen som ikke liker at hunden hopper opp osv, så hadde jeg respektert det og satt hunden i et annet rom (jeg driver ikke med bur, men du kan sette i bur) og holdt den vekk fra disse besøkende.

Hadde heller trent på å oppføre seg på noen som liker hund og som syntes det er greit om hun skulle falle for fristelsen å hoppe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har invitert en hundevant venninne til å komme å trene, så håper det hjelper på :)

Jeg har ikke lyst til å sette henne bort når jeg får besøk, er jo min leilighet, og syns hunden fortjener å være iblandt oss, så sant den klarer å oppføre seg. Hun må jo kunne være med oss på julaften, i påsken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...