Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan forholde seg til usikker bjeffing


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Mynte reagerer på ting ute. Spesiellt når det er litt skumring ute. Det kan være at det kommer noen gående i mot oss på veien, eller at hun ser noen/noen ting fra avstand. Da begynner hun å bjeffe og knurre.

Jeg ønsker jo ikke å ha en hund som bjeffer på ting og tang, men usikker på hvordan jeg skal unngå dette.

Jeg vil ikke risikere å forsterke dette ved å gjøre feil. Og i mange tilfeller får jeg ikke gått bort for å fått avreagert siden det er fremmede folk og noen ganger med hunder, så da må jeg bare gå forbi.

For eksempel hun begynner å bjeffe/knurre og jeg korrigerer henne og sier NEI, rykk i båndet , da er jeg redd for å forsterke usikkerheten og at dette kan eskalere i fremtiden pga hun blir mer usikker for å få kjeft. Så denne måten føler jeg blir feil å gjøre-

Eller at jeg overser dette og ikke gjør noen ting og håpe det går over med tiden, men da er jeg redd for at hun bare kan fortsette med dette, ja og i værste fall til og med øker på med alderen.

Prøve å avlede med godbiter/lek? er det en god måte kanskje?

Hun er jo så ung enda og dette kan vel være ganske vanlig, men vil jo gjøre dette rett fra starten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke har anledning til å gå bort slik at valpen/hunden får sjekket ut ting og avreagert, begynner jeg å le og prate tull. *tullehund, er det der noe farlig da* og belønner kontakt mens vi går forbi det skumle. Jeg ville aldri brukt negativ forsterkning, for det fort gjør valpen/hunden ennå mer usikker. Korrigering er forbeholdt voksne som du vet er trygge på ditt og datt, men fjotter av en el anna grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må henge meg på denne tråden.

Tispa mi på 14 mnd gjør det samme, bare når hun er løs da og ikke når hun er i bånd. Virker som om hun er mer usikker når hun blir "alene".

Jeg har bare sagt til henne at det går fint og bare gått forbi folk og da hopper hun liksom litt unna de som skal forbi oss.

Spennende å se hva slags svar som kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har muligheten til å la henne undersøke og ufarliggjøre noe hun reagerer på, og hunden ikke er blokkert, da hadde jeg avledet og gått ring hvis det er nødvendig for å gjøre det lettere for hunden. Er hunden blokkert hadde jeg bare gått videre med hunden uten å gi noen respons, men straks rullegardinen er oppe, hadde jeg kjørt en positiv avledning da. Du skriver at hunden er ung, så trygghet/selvsikkerhet bygges forhåpentligvis med tiden og etter hvert som hunden blir mer erfaren. At hun får flere erfaringer i å undersøke og mestre situasjoner med ukjente gjenstander/situasjoner er nok smart. Bygge selvtillit, selvstendighet og gode erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Vi går alltid bort på ting hun reagerer på hvis mulighet. Prøver å bygge opp selvtilliten hennes. Forhåpentligvis gjør erfarenhet henne mer selvsikker. Nitro er jo dønn rolig og ikke redd noen ting som helst, så det hjelper jo litt på med at han ikke henger seg på hennes reaksjoner. Ser at hun er mer usikker alene, så må nok gå mer ut alene ser det ut som. Spesielt i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...