Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Føler jeg er en ubrukelig hundeeier nå!

Odin er 9 uker idag, og har fått mitt første problem med han!

Odin er en supersnill å god bamse av en golden :wub:

igår og idag har han vært veldig stresset! jeg tror det kommer av at mange har hilset på han, og han blir jo suuupergira når han ser en person :P Vi har øvd litt på det å gå en liten tur, og ikke bare stå i hagen å gjøre fra seg. vi er også på en åker og leker og springer.

vel, i går kveld ble han megastressa, lekte og herja (oppgira), men da jeg tok frem moppen og skulle vaske gulvene, begynte han å bjeffe og jokke på meg. Etterpå gikk vi ut for en siste tissetur for kvelden, da ville han bare inn igjen. da vi kom inn igjen skulle jeg dusje. bruker og ha døren åpen så han får være med meg på badet. men da jeg sto på badet sprang han fra badet til gangen, og tilbake igjen. Dette holdt han på med i en evighet! Heldigvis la han seg til ro inatt.

men imorges da vi sto opp hadde han tisset på gulvet (sier ikke ifra om natta) vi gikk ut med en gang, og da vi kom inn igjen skulle jeg vaske opp på gulvet. nok en gang var jeg fremme med moppen, og han stressa og begynte og jokke. Et par timer etterpå skulle vi ut å tisse igjen, men det ville han ikke, og vi gikk inn igjen, og går rett på stua og tisser.

idag har vi bare en rolig dag med tisseturer og kos, han har og fått noe godt i kongen sin :)

har jeg gått for fort frem med valpen? burde jeg roe ned? trenger alt av tips nå.

Skrevet

det er da det tipper over for han virker det som..

men han var veldig urolig igår og skulle bare herje, og tulle. han jokket på meg da han var oppgiret og.

Skrevet

Ja, helt normal valpeoppførsel. Noen blir overtrøtte på kvelden, noen blir stresset av spesielle ting/aktiviteter, men at hunder bikker over en gang eller tre betyr ikke at du gjør noe galt :)

Skrevet

pjuh, var ganske fortvilet en stund :) overnervøs førstegangs hundeeier, det er meg det!

Altså, det går an og overstimulere (og understimulere for den del) hunder, men man tjener lite på og gå rundt og være stresset. Man har uansett rom for litt feil hos de fleste valper så man har ikke ødelagt hunden om man har gjort feil heller. Men valper er valper, noen ganger fyker de rundt bare fordi, andre ganger fordi de blir stresset av moppen, men du må moppe og verden går ikke under fordi om valpen blir utsatt for dette. Senk skuldrene og kos deg, og ta tak i problemer etter hvert OM de skulle dukke opp, men husk på at du har litt rom, så ikke stress med alt. Se an valpen og tilrettelegg etter hvert, ser du det blir for mye så gjør du mindre, ser du det blir for lite så gjør du mer, ser du at ball kasting og lek fører til voldsomt mye stress så gjør du noe annet :)

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Fine puddelen som var min, for å få litt farge inn her 💚
    • Det er sikkert mer enn nok folk som stiller slike spørsmål, men den som intet våger intet vinner 😇 Jeg skal i løpet av de neste par årene få meg en ny hund, men sitter veldig fast når det kommer til valg av rase.. tidligere har jeg hatt Cardigan Welsh Corgi (fikk henne da hun var nesten 10, så ikke full erfaring her) og Storpuddel fra en oppdretter jeg ikke var helt fornøyd med (jeg ba om en rolig og stabil hund jeg kanskje kunne bruke som besøksvenn, fikk en stresset type som hun ville jeg skulle bruke til agility. Da det viste seg at jeg ikke kunne tilby ham en rik nok hverdag som enslig person i leilighet var hennes råd "legg ham ut på Finn). Jeg har noen ønsker til hund:  * Ikke en utpreget varsler. Vi blir to som er relativt sensitiv for lyd, så mye piping og bjeffing inne orker vi ikke.  * Lettrent hund som jeg kan trene lydighet med. Storkoste meg med puddelen og han ga meg mye suksess og mestring, dette vil jeg ha mer av.  * Stabil mentalitet med mulighet til å sitte i ro ute. Dette hadde ikke puddelen. Han er nå snart 6 år gammel og i nytt hjem, men kan fremdeles ikke stå i ro ute uten å få meltdown. Inne var han helt nydelig.  * Energi til trening, men tåler noen dager innimellom med mindre aktivitet. * Ok størrelse, helst rundt medium/"normal" størrelse et sted. Ønsker lydighet og kanskje sykling innimellom, men ikke så stor at den ikke kan være med overalt ellers (som ut i kajakk, kanskje). * Mulighet for å bo med katt uten at det skal være en reell risiko for at jaktinstinkt tar over.. Har vurdert å gå over til tispe etter dramaet med puddelen. Det virket som det slettes ikke var uvanlig med disse litt høyspente guttene som endte opp med å omplasseres fordi de ble "for mye" og jeg har ikke lyst til å gi gjennom det igjen. Har vurdert puddeltispe, feks. Corgien min elsket jeg, men de beina var utrolig upraktisk innimellom..
    • Ingen av dem. Oslo Hundeskole har veldig mange instruktører, og de velger selv metode. Det betyr at du ikke vet på forhånd om de bruker straff og gammeldagse metoder eller 100% positivt med bare belønning. Norges Hundeskole har jeg ikke noen nyere erfaring eller kunnskap med. De har pleid å være helt ok, men også hatt bruk av straff og korreksjon. Hvis du er på den siden av byen kan jeg anbefale Smarthund som har kurs på Fornebu, eller Din Beste Venn på Høvik. De har flinke instruktører og bruker bare positive metoder.
    • Heisann!  Vi venter på valp og jeg har veldig lyst til å gå valpekurs (potensielt også flere kurs) - vi holder til på Østlandet, like utenfor Oslo. Av de som dukker opp når jeg googler er Oslo Hundeskole og Norges Hundeskole. Begge har avdelinger ved Asker og Bærum som er det som blir mest aktuelt for vår del. Vil noen komme med tips til hvilken vi bør velge? Har du personlig erfaring eller preferanser? 😊 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...