Gå til innhold
Hundesonen.no

Garving av skinn/pels


Ganzie
 Share

Recommended Posts

Av en eller annen grunn finner jeg ikke særlig gode "bruksanvisninger" på nett, så da spør jeg O' Store Sonenorakelet :sleep:

Hvordan garver man skinn?
Jeg har noen kaninskinn jeg tenkte jeg skulle konvertere til hundeleker og eventuelt andre pelsprodukter.
Hvordan behandler jeg skinnet? Nå er det bare flådd og ligger i en fryser i påvente av at jeg skal finne ut hvordan i alle dager dette gjøres :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt dopa her, men mener jeg har funnet "oppskrifter" både med fett/hjernegarving, batterisyre og alun - vet ikke om batterisyremåten brukes i norge da, men de to andre gjør det. Skal se om jeg finner linkene igjen når jeg får hjernen til å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to oppskrifter med maursyre liggende, men HVOR, det er jo det store spørsmålet. Hadde frysen full av fine kaninskinn en gang i tiden, med planer om å garve dem selv, men kom ikke så langt. Kjøpte ferdiggarvede kaninskinn for rundt hundrelappen for ikke lenge siden, så da blir jo 150,- litt mye for å levere inn egne skinn, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men spinndyrt. Rak fikk "tilbud" på rundt 150,- pr skinn, og da kan man kjøpe ferdig garva billigere.

Pris på garving er avhengig av antall skinn, jo større kvanta, det billigere blir det. Det er vel to garverier som tar i mot, det er granberg (?) i ølen og roar pels i sandvika, send de en mail og spør basert på antall skinn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris på garving er avhengig av antall skinn, jo større kvanta, det billigere blir det. Det er vel to garverier som tar i mot, det er granberg (?) i ølen og roar pels i sandvika, send de en mail og spør basert på antall skinn.

Men når man får kjøpt ferdige skinn til rundt hundrelappen så er det vel tvilsomt at det lønner seg med mindre man har veldig store kvanta.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris på garving er avhengig av antall skinn, jo større kvanta, det billigere blir det. Det er vel to garverier som tar i mot, det er granberg (?) i ølen og roar pels i sandvika, send de en mail og spør basert på antall skinn.

Roarpels gav meg prisliste med rundt 200 kr pr kaninskinn (220 tror jeg - får ikke opp vedlegget - og stod ingenting om billigere ved høyere antall som det gjorde på endel andre skinn), og var fryktelig dårlige til å svare på mail. Så der må man nok ringe for å få brukbar info.

Skinnlåven selger skinn til rundt hundrelappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å sende dem inn, det er ikke store skinnene, og jeg har ingen planer om å betale i dyre dommer for å få dem garvet :)
Da selger jeg dem heller for 100 pr skinn ubehandlet som ren underholdning til hundene i nærområdet :P


Tror jeg fant en brukbar oppskrift her:
http://www.motherearthnews.com/homesteading-and-livestock/how-to-tan-rabbit-hides.aspx?PageId=1

Salting, alun og deretter manuell strekking.
Syre tør jeg ikke begi meg ut på, jeg kommer garantert til å kløne og få det i øynene :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg saltet i noen døgn,skylte,tørket og så husker jeg ikke om jeg gjentok det hele to ganger. Skrapte av baksiden nøye først og hang dem opp til tørk. For å få fluffet dem fint la jeg dem i en ikke luft-tett pose og kjørte dem i tørketromlen :) Tok lang tid,men det ble bra. De ble spist opp umiddelbart så det gidder jeg ikke gjøre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gubben kjørte på en hare, og jeg fant ut at den måtte jo hundene få å spise, så tok jeg vare på skinnet, hang det rett å slett på veggen etter at jeg hadde rensket det så godt det lot seg gjøre. Det hang vel der godt over en sommer- kanskje ett helt år- husker ikke og selv om det ble litt stivt i kantene fikk jeg sydd flere leker med skinnet :)

jeg tørket også bakbena og bant på ett tau på de. Mia ELSKET de, men dessverre så holdt de jo ikke evig, tærne ble jo knust ;)

(Om noen har bakben av kanin/hare så vil jeg gjerne ha ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bruke skinnet til hundeleker veit jeg ikke om jeg hadde orka å garve/berede det - det er ganske mye jobb. Hadde nok heller bare tørka det på samme måte som AussieAllTheWay beskriver over her, det blir både billigere og enklere, og funker fint til formålet. :)

Edit:

Ellers har jeg denne oppskrifta liggende:

Til ett (saueskinn) trengs det:

5 ss Alun
2,5 ss Salt
0,5 ltr vann
Nok hvetemel til at blandingen blir en seigtflytende grøt.

FREMGANGSMÅTEN

Brett skinnet ut med kjøttsiden opp og smør på blandingen i ett jevnt og tykt lag uten å søle på ull/hårsiden.
Brett sammen skinnet med kjøttsiden inn, først langs ryggen og så på tvers
(store skinn).
La skinnet ligge i romtemperatur i ca. 5 dager (om du kan legge noe tungt på skinnet slik at det blir liggende i press holder det kanskje med 3-4 dager). For å vite om skinnet er ferdig kan man skjære i kanten og se om snittet ser hvit og fast ut. Ser det blåaktig ut er skinnet sannsynlig fortsatt ugarvet, men husk at det gjerne er kantene som er dårligst skrapt og derfor blir sist gjennomgarvet. Ligger skinnet for lenge kan hårene begynne å løsne. Ligger det ikke lenge nok er det vanskelig å få mykt, de rå stedene tørker senere.

MYKGJØRING

Skrap av deigen og la skinnet tørke litt ( over natten er sikkert passelig lenge ). Nå kan skinnet mykgjøres ved at man drar i det i alle mulige retninger. Som nevnt tidligere har frysing en gunstig virkning på fibrene. Dersom det er kuldegrader ute kan det derfor være lurt å la skinnet ligge ute noen timer mellom mykgjøringsøktene. Jobb gjerne med skinnet i f.eks. 10 minutter, la det tørke litt til ( 1 time ), og jobb litt til med det. Når skinnet er halvtørt kan det settes inn med følgende blanding:

2 eggeplommer, 0,5 ltr vann og 1 ss matolje.

FETTGARVING

Etter at skinnet er vasket og halvtørt kan det smøres inn med fett.
Det beste er å bruke - hjernen fra dyret man garver. Det sies at dyret hjerne skal være nok til hele skinnet.
Hjernen skal koke i ca. 5 min ( etter størrelse på dyr ) til den er hvit.
Mos hjernen fra dyret man garver og bland den med 3 dl tran og 1 dl grønnsåpe. Hvis det er vanskelig å få tak i hjernen kan man bruke matolje.
Temperaturen på oljen bør være ca. 30 gr celcius. Smør inn skinnet med hendene. La skinnet stå varmt ( men ikke over 40 gr celcius ) og la fettet trekke inn. Bearbeid skinnet med jevne mellomrom, og ha gjerne på mer fett. Etter ett par dager ( når skinnet ikke trekker til seg mer fett ) kan skinnet bløtlegges og vaskes i såpevann. Sentrifuger skinnet og mykgjør det.

Ett skinn består av i fra yttersiden: hår, hårside ( narv ), overhud, lærhud, underhud og kjøttside.

Til garving trenger du:
Rørepinner, svamp, filler og kost, tørkestativ, skrapespade, kjele/beholder til sverte, tran og smøring, koster og børster samt skavebom/underlag for skinnet ved skraping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse tips og linker :ahappy:
Det er sikkert overkill å garve skinn til hundeleker, men jeg tenkte å gjøre et forsøk, for det blir nok flere skinn med tiden, og jeg synes det er synd og skam å kaste fine skinn. Og så synes jeg at man kan bruke hele dyret når man først skal slakte dem, ikke bare kjøttet. Blir det bra så kan jeg jo bruke skinnene til "mennesketing", blir det ikke bra så får noen hunder leke med dem :) (ikke mine, de får ikke forbinde kaniner med drakamp, det er litt upraktisk når de går løs sammen med dem til vanlig :lol: ) Hadde jo være gøy å få til å lage hundleker for salg med tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Salter dem i en uke, så vasker jeg dem i kaldvann og litt grønnsåpe, skyller godt og klemmer ut vannet. Fjerner eventuelle fettrester og garver med en blanding av alun, salt og mel (samme oppskrift som linket tidligere i tråden)
Lar dem ligge med blandingen i minst en uke, skraper av blandingen, vasker dem igjen og henger til tørk. Strekker på dem hele tiden mens de tørker. Når de er nesten tørre hiver jeg dem i fryseren, det gjør skinnet mykere.
Så er det bare å klemme, vri, gni og strekke skinn til man blir blå. (eller svett) Det tar tid å få myke og fine skinn, men det er verd det :)

Det var kanskje litt mer inngående enn det du spurte om, men når man putter på en femtiøring, så :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Kan egentlig ikke få det detaljert nok, for tenkte å prøve meg på å garve litt selv. Prøver en mink jeg har liggende i frysen først, så jeg får testet hvordan dette fungerer...

Synes du skinnene blir like myke som skinn garvet hos "proffe" når du gjør det selv? Og sitter pelsen godt (røyter ikke)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Kan egentlig ikke få det detaljert nok, for tenkte å prøve meg på å garve litt selv. Prøver en mink jeg har liggende i frysen først, så jeg får testet hvordan dette fungerer...

Synes du skinnene blir like myke som skinn garvet hos "proffe" når du gjør det selv? Og sitter pelsen godt (røyter ikke)?

Jeg tror nok de blir litt mykere om de blir garvet hos proffe, men jeg synes de blir ganske bra :) Jo mer man jobber med dem jo mykere blir dem. Men jeg tror nok profesjonelle garverier har en del prosesser som vi vanlige folk ikke har mulighet til å gjøre :P

Pelsen sitter veldig bra, men det kommer jo også an på når dyret er avlivet, Mine er tatt midtvinters, når vinterpelsen er finest.

det som også er veldig, veldig viktig er at skinnet må avkjøles med en gang etter dyret er flådd, og deretter må skinnet ikke utsettes for temperaturer over 38 grader. Da risikerer man at pelsen slipper.

Jeg vasker de i pisslunket/kaldt vann i alle prosesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende :) Da skal jeg teste det bare det blir temperatur til å holde på ute. (minken ligger uflådd i fryseren, og den lukter slik at det ikke er mulig å drive med inne :P )

Ja, det kan jeg tro lukter herlig :lol:

Kan nok være best å ta slikt utendørs av hensyn til husfreden :lol:

Kaninskinnene lukter faktisk ingenting, jeg slakter og flår på vaskerommet og alt av skinnberedning gjør jeg i kjelleren. Praktisk :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...