Gå til innhold
Hundesonen.no

Rundering - innlæring


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Jeg har gått 2 sporkurs hvor jeg hadde 3 forskjellige instruktører, jeg har pratet med en del folk om spor så her føler jeg at jeg har funnet ut hvilken innlæringsmetode jeg syns virker best, og jeg føler meg noen lunde trygg på det. Men rundering har jeg ikke gått på kurs for å lære. Jeg har vært med på 2 treninger, men det er det. Jeg føler meg helt grønn på innlæringen her.

Så jeg søker ulike meninger på hva som er best innlæringsmetode! :D Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på ingen måte ekspert. :lol: Har bare gått et kurs, vært med på noen treninger og ligget figurant på stevne (lærte en del om hvordan hundene bør jobbe i løypa da også). Men sånn generelt sett tenker jeg at det bør være et mål å gi så lite påvirkning som mulig fra starten av og heller jobbe med hundens egeninitiativ og lyster. Det er dumt å gjøre seg avhengig av lydpåvirkning hvis man kunne klart seg uten, for eksempel. Men akkurat hvordan man går fram er det vanskelig å gi en trinn-for-trinn-beskrivelse på. Det er jo helt avhengig av hva slags hund man har å jobbe med, og hvordan den reagerer på de ulike tingene underveis. Nettopp derfor er det lurt å enten gå kurs eller trene med dyktige folk. For eksempel bør hunden syns at det å finne figurant er superkult. Å få til det går mye lettere om man har figuranter som er gode på lek enn hvis figuranten er tafatt og ikke byr på seg selv. Med en hund som er sosial og som syns belønningene har stor verdi er det ikke vanskelig å få figuranten til å være dritkul, men hvis man har en hund som er sosialt usikker må man kanskje prøve seg fram for å finne den "knappen" som fungerer for å få hunden til å se på det å finne figurant som en viktig oppgave.

Det man kan starte med er å la hunden se figurant gå ut (ikke så langt, type 10-20 m). Figurant legger/setter seg ut av syne og man sender hunden ut. Full jubel, lek og godbitkalas når hunden finner figurant. Slik kan man starte - men man bør ikke vente for lenge med å avansere, redusere påvirkningen, starte på et slags system (man ønsker jo en hund som søker ut til femti meter og så framover) osv. Men akkurat når man skal øke vanskelighetsgraden, hva man skal gjøre først osv er helt umulig å forutsi når man ikke ser hunden selv - og det er derfor det er aller lurest å finne noen flinke folk som kan hjelpe deg i gang. :)

De som har mer erfaring og peiling enn meg kan sikkert svare litt mer utfyllende. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme metode som Canis, hvor hunden tar mye egetinitativ, men også får mye synspåvirkning i starten. Dette gjør jeg parallelt med at jeg går en del overværssøk med hunden sånn at den lærer å bruke nesen. Synes det er en fin kombinasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Snakk med Marthe her inne. Har selv vært på kurs hos henne, er kjempefornøyd med hennes innlæring! :)

Hvilken måte brukte Marhte på innlæring? Jeg kan to måter, Canismetoden og en annen der hunden lærer å løpe ut på 50 meter med en gang, der vr det minst mulig påvirkning, helst ingenting. Sistnevnte er min favoritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme metode som Canis, hvor hunden tar mye egetinitativ, men også får mye synspåvirkning i starten. Dette gjør jeg parallelt med at jeg går en del overværssøk med hunden sånn at den lærer å bruke nesen. Synes det er en fin kombinasjon.

Denne tråden har jeg helt glemt!

Hva mener du med overværssøk? Er det på figuranter det også eller andre gjenstander?

Nå er jeg påmeldt til Canis sin Clicker Camp og skal gå runderingskurs der i sommer. Så det blir sikkert Canis innlæring på oss. Men jeg har litt lyst til å begynne så smått allerede nå. Litt usikker om jeg ødelegger ved å begynne litt slik Ingvild sier i innlegget sitt. At en figurant går ut på 10-20 meters avstand og hunden ser det også slipper man den også mye lek ute hos figuranten. Vil det ødelegge om man senere skal lære det inn med canis metoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har jeg helt glemt!

Hva mener du med overværssøk? Er det på figuranter det også eller andre gjenstander?

Nå er jeg påmeldt til Canis sin Clicker Camp og skal gå runderingskurs der i sommer. Så det blir sikkert Canis innlæring på oss. Men jeg har litt lyst til å begynne så smått allerede nå. Litt usikker om jeg ødelegger ved å begynne litt slik Ingvild sier i innlegget sitt. At en figurant går ut på 10-20 meters avstand og hunden ser det også slipper man den også mye lek ute hos figuranten. Vil det ødelegge om man senere skal lære det inn med canis metoden?

Nå er jeg litt sær og tenker at de må klare å tilrettelegge på kurset i forhold til hvor langt du har kommet og hvordan du har lært inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har jeg helt glemt!

Hva mener du med overværssøk? Er det på figuranter det også eller andre gjenstander?

Nå er jeg påmeldt til Canis sin Clicker Camp og skal gå runderingskurs der i sommer. Så det blir sikkert Canis innlæring på oss. Men jeg har litt lyst til å begynne så smått allerede nå. Litt usikker om jeg ødelegger ved å begynne litt slik Ingvild sier i innlegget sitt. At en figurant går ut på 10-20 meters avstand og hunden ser det også slipper man den også mye lek ute hos figuranten. Vil det ødelegge om man senere skal lære det inn med canis metoden?

Med overværssøk mener jeg søk etter mennesker. En person går og gjemmer seg godt i terrenget, så kommer jeg gående med hunden i bånd. Man passer på at vinden er i fra figuranten sånn at hunden lett får snusen av figuranten også går man i slak sikksakk fremover.

Når jeg da ser at hunden "slår på figuranten", dvs. kjenner lukta av figuranten, slipper jeg hunden løs uten å si noe og lar den springe selv frem til figuranten. I starten kan det være greit bare å slippe båndet og ikke begynne å fikle med og klipse av båndet, da har hunden gjerne glemt hva den hadde fått i nesen. På denne måten lærer hunden seg også å bruke nesen og å følge opp fert.

Man kan også gå med hunden løs og bare la den løpe når den får figuranten i nesen. Jeg bruker å variere mellom å ha den løs og i bånd. Det er samtidig en god øvelse for fører å lære seg og se når hunden får noe i nesen og time det å slippe hunden løs rett. Ofte ser man at hundene tar seg en skikkelig nesedrag og gjerne løfter opp på snuten/hodet når den får figuranten i nesen.

Du vil ødelegge noe med å begynne slik du beskrev. Mye handler om at hunden skal lære seg å løpe selvstendig ut til et fremmed menneske i skogen og leke så bustene fyker til fører kommer og henter den eller kaller den inn. Å legge inn slik leketrening er gull verdt for senere runderingstrening. Hunden skal ikke ha lyst å forlate figuranten når du kommer :) Har hunden en knakende god lek med figurant i alle mulige former og figurant i alle mulige stillinger, er det lagt et veldig godt grunnlag for runderinga! Dette er egentlig veldig greit å bruke tid på på vinteren, ikke bare i skogen, men også på bane og i ulik type miljø, gjerne miljøsøk hvor hunden får erfare at figuranter kan være overalt. Oppi noe, nedi noe, over bakken, bak noe, under noe osv. Figurant = LEK!

I tillegg kan du øve mye på å kalle inn hunden i alle mulige situasjoner. I runderinga skal figuranten være det O`store, men hunden skal også ha lyst å komme inn til deg på midtlinja og stoppe hos deg når du gir signal om det. Skogslydighet er viktig. Tren også på å gå fri ved fot i skogen med en figurant foran deg.

Ååååhhhh, rundering er så GØY :ChristmasTree:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar @Poter :)

Bør jeg bare vente med å trene på det til kurset da, så jeg får det inn riktig :) ?

Neida, det er mye du kan gjøre selv før kurset :) Sånn som det å leke med figurant både i skogen og andre steder, er ting som er veldig greit å gjøre. Å gå overværssøk kan du også gjøre, men kan være greit å ha noen med deg første gang sånn at du får litt veiledning.

Melding kan du forresten også begynne å trene inn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig viktig med en hund som liker å leke med andre folk? Min eldste har ikke noen særlig stor motivasjon til å leke med andre folk (iallefall ikke i skogen. Gidder ikke å gire seg opp whatsoever, selvom han fks i lp og ag er veeldig lett å fyre opp :lol: ), selvom han ikke har noen sosiale problemer med folk. Med meg er det derimot ikke noe problem. Trenger dette være noe problem sålenge han lærer at jobben hans er å finne folk, ta fastbittet og etter hvert melde med løsbitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig viktig med en hund som liker å leke med andre folk? Min eldste har ikke noen særlig stor motivasjon til å leke med andre folk (iallefall ikke i skogen. Gidder ikke å gire seg opp whatsoever, selvom han fks i lp og ag er veeldig lett å fyre opp  :lol: ), selvom han ikke har noen sosiale problemer med folk. Med meg er det derimot ikke noe problem. Trenger dette være noe problem sålenge han lærer at jobben hans er å finne folk, ta fastbittet og etter hvert melde med løsbitt? 

Du kan jo heller bruke mat om det er hans største motivasjon. Men figuranten skal være så ufattelig kul! Sååååååååå kul!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo heller bruke mat om det er hans største motivasjon. Men figuranten skal være så ufattelig kul! Sååååååååå kul!

Nei, det bryr han seg heller ikke så mye om :P Han er normalt sett utrolig gira på jakt og kamplek, men ikke i skogen med andre folk :P Raringen.. Han løper jo og finner folk og leker halvhjerta, men det er i 3 gir eller max 4 gir liksom.. Hun andre har 1 gir og det er 6 gir :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig viktig med en hund som liker å leke med andre folk? Min eldste har ikke noen særlig stor motivasjon til å leke med andre folk (iallefall ikke i skogen. Gidder ikke å gire seg opp whatsoever, selvom han fks i lp og ag er veeldig lett å fyre opp :lol: ), selvom han ikke har noen sosiale problemer med folk. Med meg er det derimot ikke noe problem. Trenger dette være noe problem sålenge han lærer at jobben hans er å finne folk, ta fastbittet og etter hvert melde med løsbitt?

Det er en stor fordel at de synes at figuranter er ålreite dyr, så dersom du har noen ønsker om å satse på rundering, hadde jeg lagt ned arbeid i at han har lyst å ha kontakt med figurantene. Hvordan de belønner han er jo opp til han å bestemme, og så må du lære deg å instruere figurantene i gjøre slik eller sånn. For Vida er det å gå gnage fra en hel pølse ut av hendene på folk det ultimate. Om hunden din vil ha en ball i munnen mens de klør han på rumpa, så er det jo det de skal gjøre.

Hvis han synes belønning ellers er greit, bare ikke i skogen, så hadde jeg nok lagt en del arbeid i "løpe til folk for belønning" andre steder, dersom du ønsker å satse litt på rundering.

Nå har jeg rundert med to hunder som ikke synes figuranter er ålreite dyr. Og erfaringsmessig er at det gjør ting ofte litt tyngre og får litt tregere framgang. Men det er mulig. Hvor langt man kommer med en slik hund vet jeg ikke, men det er mulig å trene med de i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor fordel at de synes at figuranter er ålreite dyr, så dersom du har noen ønsker om å satse på rundering, hadde jeg lagt ned arbeid i at han har lyst å ha kontakt med figurantene. Hvordan de belønner han er jo opp til han å bestemme, og så må du lære deg å instruere figurantene i gjøre slik eller sånn. For Vida er det å gå gnage fra en hel pølse ut av hendene på folk det ultimate. Om hunden din vil ha en ball i munnen mens de klør han på rumpa, så er det jo det de skal gjøre.

Hvis han synes belønning ellers er greit, bare ikke i skogen, så hadde jeg nok lagt en del arbeid i "løpe til folk for belønning" andre steder, dersom du ønsker å satse litt på rundering.

Nå har jeg rundert med to hunder som ikke synes figuranter er ålreite dyr. Og erfaringsmessig er at det gjør ting ofte litt tyngre og får litt tregere framgang. Men det er mulig. Hvor langt man kommer med en slik hund vet jeg ikke, men det er mulig å trene med de i hvert fall...

Takk for utfyllende svar!

Det med å løpe ut til andre utenom skogen skal jeg teste ut. Så får vi se om det er andre folk som er problemet eller "andre folk i skogen" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig viktig med en hund som liker å leke med andre folk? Min eldste har ikke noen særlig stor motivasjon til å leke med andre folk (iallefall ikke i skogen. Gidder ikke å gire seg opp whatsoever, selvom han fks i lp og ag er veeldig lett å fyre opp :lol: ), selvom han ikke har noen sosiale problemer med folk. Med meg er det derimot ikke noe problem. Trenger dette være noe problem sålenge han lærer at jobben hans er å finne folk, ta fastbittet og etter hvert melde med løsbitt?

Noen mener at en god runderingshund må elske å leke med figuranten, at det gir større utholdenhet og driv i hunden. Selv tenker jeg at så lenge hunden elsker å bli forsterket av figuranten, uansett om det er kos, godbit, leking eller what so ever, så lenge hunden VIL til figuranten og vil være der, så kommer man langt.

Jeg har sett noen få løpe ut til figuranten sammen med hunden og belønne der, men det fungerte ikke noe særlig på sikt, så det beste er at hunden din lærer seg å elske å bli belønnet av figuranten. Den skal jo tross alt ha motivasjon for å finne figuranten etter å ha løpt lenge og vel i skogen, så da bør belønningen for å ha gjort det, ha høy verdi.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...