Gå til innhold
Hundesonen.no

Lovpålagt id-merking av dyr?


jlkm
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

Ikke alle som kmmer til å følge den nei. Tror det hadde vært en liten økning i dem som registrerte katten sin men er den økningen nok til å være verdt det? Vil det føret til flere færre villkatter for eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at om det blir lovpålagt så vil antall id-merkede dyr øke og om en omplasseringsorg skulle få inn en som ikle er id merket slipper de å bruke tid og ressurser på å lete etter eier, men kan starte rett på å finne et hjem til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir lettere å avlive alle umerkede katter etter dato sånn og sånn vil det faktisk funke. Problemet hittil er jo at det har ikke vært umulig å masseavlive innfangede katter fordi det KAN være umerket tamkatt blandt de innfangede, og man skal derfor etterlyse eier osv osv. Dette koster tid og penger, som de frivillige org ikke har, samt at mattilsynet tidvis nekter å betale for avlivinga (slik de er pliktige til).

Med et påbud om å merke katt, kan man avlive alle umerkede som eierløse, og de som da driter i å merke/kastrere katta si mister katta si, de som merker får de tilbake og man kan endelig bli kvitt kattekoloniene rundt om i Norge der kattene lider av både sykdom og matmangel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det burde være pålagt å idmerke dyr. Det vil lette arbeidet med å finne rett eier dersom det forvinner. Dessuten vil alle umerkede dyr automatisk antas som å være eierløse og dermed kan de omplaseres/avlives. Dette vil gjøre arbeidet til frivillige organisasjoner enklere for de får jo inn en del dyr som er hittehunder/katter og kan nå hjelpe de som faktisk er hjemløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Charleen. Burde absolutt være lovpålagt å id-merke dyr samt at de skal være registrert på en eier. Det er ikke verre å gjennomføre enm at du får en bot tilsvarende snittpris på chipping dersom du selger valper/kattunger uten id-merking. At det er en lov på at de SKAL være registrert på en person ved salg/overtagelse. Om selger ikke gjør dette, får de bot. Om nye eier og selger ikke sørger for at chipen blir registrert på ny eier, er det den som dyret står registrert på, som har ansvar for og eierskap på dyret.

Finner man da katter eller hunder uten chip, kan disse fritt omplasseres eller avlives (av rett instans, som f.eks Mattilsynet i komb med Dyrebeskyttelsen?) alt ettersom hva som er mest hensiktsmessig for dyrets beste.

Det kan ikke være SÅ vanskelig å få gjennom, og det vil forhåpentligvis føre til at flere kastrerer kattene sine for å slippe å måtte betale for avliving/chipping av uønskede kull. Det vil også føre til at det blir lettere å ta hånd om bortkomne katter da man vet med sikkerhet om de har en eier eller ikke. For da er det så enkelt som at hvis du ikke har chippet dyret ditt, så er det faktisk ikke lovmessig ditt.

Beste løsningen jeg kan komme på for å slippe tvister om dyr, slippe uønskede katter man ikke vet om hører hjemme noe sted, og for å finne eiere fortest mulig.

Har faktisk en gruppe/side på Facebook som heter "Krav om chipmerking av hund og katt" der jeg har skrevet mye av det samme som her, den opprettet jeg vel for et par mnd siden? Jeg har dessverre ikke fått gjort noe mer med det forslaget jeg tenkte å sende inn til Mattilsynet/stortinget/hvemnåenn det skulle være, men nå kommer det jo kanskje likevel. Må få skrevet det forslaget, få litt støtte til det og sende det inn tenker jeg, så det støtter opp om dette. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...